اقتصادی

تحقق هدف‌گذاری‌ها در یک پروژه ملی ارتباطی

به واسطه اجرای پروژه ملی شبکه اطلاعات، طی ۲ سال گذشته روستاها و مناطق دورافتاده‌ای به اینترنت متصل شده‌اند و اخیرا وزیر ارتباطات اعلام کرده است بیش از ۸۰۰ روستای جدید از اردیبهشت تاکنون به شبکه اینترنتی متصل شده‌اند.

به گزارش مجله ایرانی، ارتباطات امروز به تلفن و اینترنت محدود نمی‌شود و با فناوری‌هایی مانند نسل پنجم اینترنت که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دگرگون خواهد کرد، گره خورده است. برخورداری شهرها و روستاها از اینترنت از مواردی است که بخشی از شاخص دسترسی همگانی محسوب می‌شود و به همین دلیل در سال‌های گذشته اتصال مناطق مختلف روستایی و شهری به اینترنت نسل سه و چهار مورد توجه قرار گرفته است.

شبکه ملی اطلاعات یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند روند اتصال روستاها به اینترنت را تسریع کند. درباره پیشینه این طرح می‌توان گفت این پروژه از سال‌های گذشته به عبارتی اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و کاهش وابستگی جهانی به شبکه جهانی اینترنت از مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی آن اعلام شده بود.

نکته قابل توجه درباره این پروژه ملی این است که از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملا داخلی، شبکه ای حفاظت شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم است، تشکیل شده است. در طول سالها روستاها و مناطق دور افتاده‌ای که از دسترسی به اینترنت محروم بودند به واسطه این پروژه و اقدامات دولت گذشته به اینترنت متصل شده‌اند اما در طول دو سال گذشته تعداد روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات افزایش یافته است؛ درواقع از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا تیرماه سال جاری ۴۳۳۹ روستای جدید به شکبه ملی اطلاعات متصل و درصد روستاهای داراری اینترنت پرسرعت از مرز ۹۲ درصد عبور کرده است.

براساس آخرین آمار اعلام شده، از ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ تا ۳۱ تیرماه سال جاری، ۴۳۵۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت متصل شده‌اند، در واقع تعداد روستاهای متصل از ۳۲ هزار ۲۶۲ در ابتدای دولت به ۳۶ هزار و ۶۱۲ روستا رسیده که حاکی از افزایش تعداد روستاهای متصل به اینترنت دارد.

در همین رابطه به تازگی عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در ادامه دیدارهای هفتگی خود با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با نماینده مردم شهرستان سراوان، سیب و سوران و مهرستان استان سیستان و بلوچستان و نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر استان گیلان و همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

زارع پور با بیان اینکه شهرستان سراوان، سیب و سوران و مهرستان استان سیستان و بلوچستان ۴۷۹ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که ۳۸۳ روستا یعنی معادل ۸۰ درصد روستاهای این شهرستان تحت پوشش شبکه ارتباطی قرار دارد، گفت: ۱۳۶ روستا در این شهرستان باقی‌ مانده است که به شبکه ارتباطی دسترسی ندارد که برقراری این دسترسی به دو اپراتور واگذار کرده‌ایم.

وزیر ارتباطات در ادامه دیدارهای خود با نمایندگان مجلس در دیدار بانماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر استان گیلان هم گفت که تمامی ۸۶ روستای بالای ۲۰ خانوار شهرستان آستانه‌اشرفیه به شبکه ارتباطی متصل شده‌اند و این شهرستان از معدود شهرستان‌هایی در کشور است که دارای دسترسی صد درصدی است.

پس از این دیدار وی با انتشار پستی در یک پیام‌رسان داخلی اعلام کرد روز دوشنبه میزبان سه نفر از نمایندگان محترم بودم و مشکلات ارتباطی حوزه انتخابیه ایشان را بررسی کردم؛ دستیارم در حوزه ارتباطات روستایی، مهندس روحی که انصافاً مجاهدانه مشغول اتصال روستاهاست، خبر دادند که بیش از ۸۰۰ روستای جدید از اردیبهشت تاکنون متصل شده‌اند؛ ان شاءالله کار تا اتصال آخرین روستا ادامه دارد.

بنابراین با آغاز به کار دولت سیزدهم پروژه شبکه ملی اطلاعات به دلیل اهمیت آن جزو مهم‌ترین برنامه‌های وزارت ارتباطات قرار گرفت، به گونه‌ای که با گذشت دو سال از آغاز به کار این دولت پیشرفت این شبکه به میزان قابل توجهی رسیده است؛ در واقع در ابتدای دولت سیزدهم میزان پیشرفت این طرح ۲۳ درصد اعلام شده بود اما در حال حاضر به پیشرفت ۶۰ درصدی رسیده و طبق اعلام مسئولان قرار است تا پایان سال جاری این عدد به ۷۵ درصد برسد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا