اقتصادی

چراغ سبز اسلام‌آباد به ساخت خط لوله گاز ایران-پاکستان

پس از حدود یک دهه تاخیر، کمیته امور انرژی کابینه موقت پاکستان روز جمعه کار روی فاز اول خط لوله گاز ایران و پاکستان را برای تقویت امنیت انرژی این کشور، تصویب کرد.

به گزارش مجله ایرانی، وزارت نیرو پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد خلاصه‌ای از واحد نفت در خصوص خط لوله گاز ایران و پاکستان، در جلسه امروز هیئت دولت مورد بررسی قرار گرفت.

در بیانیه مذکور، کمیته امور انرژی کابینه موقت، توصیه‌های کمیته نظارت وزیران برای پروژه را که توسط انوار الحق کاکار، نخست‌وزیر موقت، در سپتامبر ۲۰۲۳ تشکیل شده بود، تائید کرد.

این کمیته، آغاز کار برای ساخت بخش ۸۰ کیلومتری خط لوله در داخل پاکستان (از مرز پاکستان تا گوادر در مرحله اول) را توصیه کرده بود.

بر اساس گزارش نیوز پاکستان، در این بیانیه آمده است: این پروژه توسط شرکت «سیستمهای گاز بین دولتی» اجرا خواهد شد و بر اساس قانون توقف توسعه زیرساخت گاز، تامین مالی خواهد شد.

وزارت نیروی پاکستان اعلام کرد تمامی بخش‌های مربوطه، برای پیشبرد این پروژه به منظور تضمین عرضه گاز به مردم پاکستان و رسیدگی به نیازهای روزافزون انرژی کشور، چراغ سبز نشان دادند.

این وزارتخانه افزود: این پروژه نه تنها امنیت انرژی پاکستان را تقویت می‌کند، بلکه اعتماد صنعت داخلی را افزایش می دهد که با افزایش عرضه گاز، تضمین می شود. این امر همچنین موجب تسریع فعالیت اقتصادی در ایالت بلوچستان خواهد شد و به پیشرفت اقتصادی پاکستان کمک خواهد کرد.

این پروژه از سال ۲۰۱۴ با تاخیر مواجه شده است. ایران در ژانویه، سومین اخطاریه را به اسلام آباد صادر کرد و از قصد خود برای مراجعه به دادگاه داوری بین المللی به دلیل عدم ساخت این خط لوله به عنوان بخشی از پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان، خبر داد.

طبق گزارش روزنامه نیوز، پاکستان استدلال می‌کند به دلیل تحریمهای آمریکا علیه ایران، نمی تواند این پروژه را در خاک خود اجرا کند اما مقامات تهران هرگز این دیدگاه را نپذیرفتند و می گویند تحریمهای آمریکا، دلیل موجهی نیست. عراق و ترکیه با دریافت معافیت‌هایی از تحریم‌های آمریکا، مدت‌هاست که از گاز ایران استفاده می‌کنند.

با این حال، از آنجایی که پاکستان قصد دارد این پروژه را اجرا کند، ایران مهلت ۱۸۰ روزه را تا سپتامبر سال ۲۰۲۴ برای پاکستان، تمدید کرده است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا