اقتصادی

درآمد اضافی ۱۱ میلیارد دلاری روسیه از فروش انرژی

روسیه انتظار دارد درآمد اضافی از صادرات نفت و گاز در پنج ماه اخیر با وجود تحریم‌ها، بایکوت‌ها و سقف قیمت، به یک تریلیون روبل معادل ۱۱ میلیارد دلار برسد.

به گزارش مجله ایرانی، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: وزارت دارایی روسیه امیدوار است از این درآمد اضافی برای پوشش کسری بودجه استفاده کند که به دلیل جنگ در اوکراین، افزایش پیدا کرده است اما طبق مقررات مالی، درآمد اضافی باید برای خرید ارز خارجی برای ذخایر صندوق رفاه ملی، استفاده شود.

طبق بیانیه وزارت دارایی روسیه، این مقررات می‌تواند تغییر کند. دولت ممکن است کاهش استفاده از صندوق رفاه ملی برای تامین مالی هزینه‌های اضافی بودجه فدرال در دوره انتقالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ را بررسی کند. از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، ارزش روبل در برابر دلار آمریکا کاهش پیدا کرده و این به معنای درآمد روبلی بیشتر برای دولت روسیه است.

درآمد بیشتر از فروش نفت و گاز در حالی حاصل شده که درآمدهای نفت و گاز روسیه در نیمه اول سال نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، کاهش ۴۷ درصدی پیدا کرده و به ۳.۳۸ تریلیون روبل (۳۷.۴ میلیارد دلار) رسیده است. کسری بودجه روسیه در پنج ماهه نخست سال میلادی جاری به دلیل هزینه‌های عملیات نظامی ویژه در اوکراین، به ۴۲ میلیارد دلار رسید.

آمریکا همچنان نگاه مثبتی به مکانیزم سقف قیمت گروه هفت برای فروش نفت روسیه دارد. این مکانیزم برای محدود کردن درآمدهای نفت و گاز روسیه و در عین حال، حفظ عرضه این کشور در بازارهای جهانی طراحی شده است. یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا هفته گذشته گفت: پیش از جنگ، درآمدهای نفتی، یک سوم از کل بودجه روسیه را تشکیل می‌داد اما در سال ۲۰۲۳، این رقم به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با وجود دورنمای درآمد بالاتر برای سپتامبر، روسیه اعلام کرد قصد دارد صادرات نفت خود را برای کمک به تقویت قیمت نفت، به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا