دانش و سلامت

دانستنی‌هایی درباره هوس‌های غذایی

به گفته شاف ، عصر ایران بهداشت و درمان به نقل از “هوس غذایی” می تواند هر دو عامل جسمی و ذهنی باشد. در بعضی موارد ، می توانند نشانه یک بیماری زمینه ای باشند و نباید از آنها چشم پوشی کرد.

دلایل احتمالی هوس غذایی

ولع مصرف مواد غذایی می تواند توسط عوامل مختلفی شکل بگیرد ، که معمولاً به دو دسته اصلی جسمی و روحی تقسیم می شوند.

دلیل جسمی

عدم تعادل لپتین و گرلین: عدم تعادل در سطح این هورمون ها که مسئول سیری و گرسنگی هستند ، ممکن است در برخی افراد اختلالات غذایی ایجاد کند.

– بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند گیرنده های بویایی و چشایی انسان را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به هوس شدید غذایی شود.

– سندرم پیش از قاعدگی: تغییر در هورمون های استروژن و پروژسترون که قبل از قاعدگی رخ می دهد می تواند ولع مصرف مواد غذایی را افزایش دهد ، به ویژه برای غذاهای پر کربوهیدرات.

کمبود خواب: خواب کم یا خیلی کم می تواند سطح هورمون های مسئول کنترل چرخه گرسنگی ، سیری و بیدار شدن از خواب را مختل کرده و احتمال ایجاد ولع شدید غذایی به خصوص در شب را افزایش دهد.

– رژیم غذایی بدون مواد مغذی: مواد مغذی خاصی مانند پروتئین و فیبر می توانند به شما در احساس سیری کمک کنند. رژیم غذایی کم این مواد مغذی می تواند شما را احساس گرسنگی کند یا احساس ولع کنید. حتی اگر کالری کافی داشته باشید.

– هیدراتاسیون ضعیف: مصرف ناکافی مایعات می تواند اشتها یا اختلالات غذایی را در برخی افراد افزایش دهد.

جمعیت باکتریهای روده بزرگ: برخی شواهد نشان می دهد که نوع باکتری در روده بزرگ می تواند بر تعداد و نوع غذای فرد تأثیر بگذارد. با این حال ، برای تأیید این پیوند ، تحقیقات بیشتری لازم است.

– فعالیت بدنی: افزایش سطح فعالیت بدن ، حتی اگر از راه رفتن باشد ، می تواند به کاهش آشفتگی های غذایی کمک کند. به همین ترتیب ، کاهش تحرک ممکن است یکی از دلایل تجربه هوس بیشتر باشد.

– غذاهای بسیار فرآوری شده برخی شواهد نشان می دهد که غذاهای بسیار فرآوری شده می توانند علائمی مانند اعتیاد به دلیل چربی و قند اضافی ایجاد کرده و احتمال بروز اختلالات غذایی را افزایش دهند.

هوس خوردن دوباره و دوباره غذا خوردن: خوردن کمتر غذایی که به دنبال آن میل می کنید می تواند به کاهش تلفات این ماده غذایی خاص کمک کند.

دلایل روانشناختی

تنش: استرس می تواند سطح کورتیزول را در بدن افزایش دهد. سطح بالای کورتیزول ممکن است با گرسنگی ، کمبود غذا و احتمال استرس زایی یا رفتار بیش از حد همراه باشد.

شخصیت شخصی: برخی شواهد نشان می دهد افرادی که با انگیزه های لحظه ای کار می کنند ممکن است اختلالات غذایی را تجربه کنند.

مرجع غذا: مغز شما می تواند مصرف یک ماده غذایی خاص را به یک زمینه خاص مرتبط کند. به عنوان مثال ، ذرت بو داده و فیلم.

حالت روانی یک شخص.حالات خاص می تواند محرکی برای ولع مصرف غذا باشد. به عنوان مثال ، یک روحیه منفی ، میل به غذاهایی را که به سرعت و به راحتی آماده می شوند و معمولاً حاوی ترکیبات مضر هستند ، افزایش می دهد.

آیا کمبود غذا نشانه کمبود تغذیه است؟

یک باور عمومی وجود دارد که کمبود غذا نشانه کمبود برخی مواد مغذی در بدن است. در بیشتر موارد ، این نظریه به چند دلیل در حال حاضر از پشتیبانی علمی برخوردار نیست.

به عنوان مثال ، اشتیاق به غذاهای شور گاهی ناشی از کمبود سدیم است. با این حال ، بیشتر افراد که تمایل به غذاهای شور دارند کمبود این ماده مغذی ندارند.

بعلاوه ، طبق نظریه کمبود تغذیه ، انتظار می رود که بیشتر هوس های غذایی باعث تولید غذاهای غنی از مواد مغذی و کمتر فرآوری شده مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل یا حبوبات شود.

اما در حقیقت ، اکثر غذاها دارای مواد مغذی کمی هستند ، مانند غذاهای فرآوری شده مانند چربی ، قند یا نمک.

علاوه بر این ، تحقیقات نشان می دهد که مردان و زنان به طور معمول غذاهای مختلفی دارند. به عنوان مثال ، زنان اشتیاق به غذاهای با طعم شیرین دارند ، در حالی که مردان به غذاهای معطر میل می کنند.

اما شواهد اندکی در مورد کمبود مواد مغذی در زنان وجود دارد که به احتمال زیاد در غذاهای شیرین وجود دارد یا مردان کمبود مواد مغذی موجود در غذاهای معطر دارند.

سرانجام ، تحقیقات نشان می دهد که هرچه غذای خاصی کمتر بخورید ، ولع مصرف آن کمتر می شود.

اشتیاق به مواد غیر غذایی چطور؟

با این حال ، بعید است کمبودهای تغذیه ای نشان دهنده اشتیاق برای مواد غیر غذایی باشد.

یک نمونه از این موارد اختلال پیکا است که می تواند باعث ایجاد ولع مصرف مواد غیر غذایی مانند خاک ، مواد شوینده و یخ شود.

پیکا بیشتر در کودکان و زنان باردار دیده می شود و علت دقیق آن هنوز مشخص نیست.

با این حال ، مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به پیکا اغلب فاقد آهن ، کلسیم یا روی هستند.

اشتیاق به مواد غیر غذایی غالباً با گرفتن رژیم غذایی مکمل برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز شما از بین می رود.

البته ، همه موارد پیکا نمی توانند همراه با مکمل ها باشند. “بنابراین ، تحقیقات بیشتری برای تعیین دقیق نقش کمبودهای تغذیه ای در منطقه مورد نیاز است.”

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا