اقتصادی

از عرضه مزرعه هوشمند تا تولید سرکه چوب و پایه انگور مقاوم به سرطان طوقه

از ۱۸ طرح و محصول نوآورانه ۹ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک ملی علوم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی رونمایی شد.

به گزارش مجله ایرانی، با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و دکتر مجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، از ۱۸ طرح نوآورانه ۹ شرکت دانش‌بنیان پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی (ماهدشت کرج) رونمایی شد.

این محصولات به این شرح است: 

حسگر سنجش فشار آب

طرح بومی‌سازی حسگر سنجش فشار آب منفذی با تکنولوژی تار مرتعش از جمله این محصولات به شمار می‌رود. کاربرد این حسگر در پایش فشار آب حفره‌ای، پایش سطح آب زیرزمینی، پایش فشار بدنه سدها و بندها، پایش پایداری شیب‌ها در طبیعت و سازه‌هایی چون معادن، جاده‌ها، گودها و مطالعات مدیریت منابع آب اعلام شده است.

طراحی و ساخت پایلوت تحقیقاتی بازیابی املاح فلزات قلیایی خاکی از پساب از دیگر محصولات این شرکت است که از ویژگی‌های آن می‌توان به مواردی چون بهره‌گیری از به‌روزترین تکنولوژی مبتنی بر امواج فراصوت در کنترل و جداسازی، طراحی و ساخت راکتورهای پیشرفته با قابلیت عملیات در فشار بین یک تا ۴۰۰ اتمسفر، طراحی و ساخت پمپ‌های دوزینگ فوق دقیق با قابلیت تنظیم نرخ پمپاژ مایع بین یک تا ۵۰۰ سانتی‌متر مکعب در دقیقه تا فشار ۲۰۰ بار، طراحی و ساخت سیستم کنترل و پایش برخط اشاره کرد.

مزرعه چند منظوره

مزرعه (فارم) چند منظوره هوشمند کشت گلخانه‌ای محصولی رونمایی شده در این مراسم بوده است. ایجاد زنجیره ارزش و ایجاد اشتغال پایدار در بخش گلخانه‌های کوچک مقیاس روستایی با استفاده از گلخانه‌های دانش‌بنیان از مزایای بهره‌گیری از این محصول است.

تولید پایه انگور مقاوم به سرطان طوقه

پایه انگور اسپوتا حاصل تلاقی بین انگور Riparia Gloier با انگور Vitis venifera var. Jihjighe؛ متحمل به بیماری سرطان طوقه گیاه «مو» است که از مزیت مهمی چون متحمل به خاک‌های آهکی و سرما برخوردار است.

این پایه دارای قدرت رشد رویشی کم، دارای تحمل نسبی بالا به شوری خاک، سازگاری پیوند مطلوب با انواع ارقام است. این پایه رشد زایشی را در پیوندک، زودتر القا می‌کند.

تولید نهال کاپاریس

نهال سه اکوتیپ گیاه کبر (کاپاریس) با نام علمی Capparis spinosa L  گیاه دارویی و بومی کشور است. این گیاه جزء خشک‌زی‌ترین گیاه است و به راحتی در مناطقی با بارش سالانه کمتر از ۱۵۰ میلی‌متر مستقر شده و باردهی دارد. توسعه کشت گیاه کبر با سه هدف عمده در کشور شامل بیابان‌زدایی و کنترل ریزگرد، محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی، صادرات و ارزآوری بوده است.

رونمایی از دو رقم بذر گیاه چیا با نام علمی salvia hispanica؛ به نام‌های رقم سیاه، آنلاین و رقم سفید آذر از دیگر محصولات این شرکت بوده است. دانه چیا یک دانه فراسودمند و دارای ویتامین‌ها و مواد ضروری بدن است. امگا ۳ دانه چیا ۱۰ برابر ماهی سالمون است. تا به امروز دانه چیا از کشورهای امریکای جنوبی به کشور وارد می‌شد، اما پس از اصلاح و معرفی ارقام چیا، کشور از واردات دانه چیا بی‌نیاز و خودکفا می‌شود و امکان صادرات نیز وجود دارد.

دستیار مدیریت کشاورزی

دستیار هوشمند مدیریت کشاورزی محصولی مبتنی بر هوش مصنوعی و دارای موتورهای جستجو است و تصاویر هوافضاپایه را به صورت خودکار دانلود و پردازش می‌کند. این دستیار هوشمند از یک ماژول پرقدرت طبقه‌بندی‌گر بهره می‌برد. ورودی این سامانه تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های میدانی و خروجی آن، نقشه‌های طبقه‌بندی سطوح زیرکشت، نوع کشت و سایر داده‌ها است.

ماشین‌آلات کشاورزی ADAS از دیگر محصولات این شرکت است که می‌تواند کلیه ماشین‌آلات را به صورت هوشمند در مزارع رانش کند.

سرکه چوب

سرکه چوب از محصولات یکی از شرکت‌ها است که به صورت استاندارد تولید می‌شود. سرکه چوب مایعی اسیدی است که از فرایند سوختن ناقص چوب و انواع سلولز با استفاده از فناوری نوین به دست می‌آید و برای اصلاح خاک و کشاورزی ارگانیک کاربرد دارد. کاربرد این سرکه در خاک سبب افزایش ماده آلی خاک، نگهداری آب در خاک، افزایش تحمل گیاه در برابر بیماری‌های گیاهی و افزایش مقاومت گیاه در برابر شرایط تنش محیطی مانند کم آبی، شوری و تنش دمایی می‌شود. خاصیت اسیدی این سرکه در بهبود ریشه‌زایی و جذب عناصر غذایی در خاک‌های آهکی است.

نماتدکش این شرکت با هدف درمان زوال مرکبات با شیوه‌ای نوین و بهره‌گیری از ترکیبات ارگانیک نماتدکش قارچ‌کش نماکوب تولید شده است. آلودگی به نماتد در ایران تبدیل به بحران و اپیدمی شده است و امروزه باغات مرکبات، پسته، کیوی، گلخانه‌های فلفل دلمه، مزارع و گندمزارها را آلوده کرده است.  این محصول اولین نماتدکش ارگانیک کشور است که به عنوان یکی از مهمترین کود- داروهای ارگانیک کشاورزی، درمان نماتد، حل بحران زوال مرکبات و افزایش عملکرد تضمینی در باغات و مزارع کشاورزی را به دنبال دارد.

معرفی این محصول فصل جدیدی در کشاورزی ایران است، چون علاوه بر درمان نماتد و قارچ، تنظیم‌کننده PH خاک، افزایش ماده آلی خاک و احیای خاک است و افزایش بهره‌وری را تضمین می‌کند.

کود ماهی از دیگر محصولات تولیدی این شرکت است. با افزایش جمعیت، نیاز به غذا بیش از پیش شده و تأمین امنیت غذایی یک مسئله جدی است. گسترش کشاورزی و تولید غذا بحران‌های مختلفی اعم از خشکسالی و آلودگی خاک را به دنبال دارد. تنها راه پیش رو افزایش بازده و عملکرد صنعت کشاورزی با استفاده از محصولات نوین است. این کود ماهی با این هدف تولید شده و احیای خاک در کنار افزایش عملکرد را تضمین می‌کند. 

تولید بذر هیبرید بادمجان

هیبرید بادمجان قلمی از یکنواختی مناسب از نظر رشد بوته، شکل، رنگ، اندازه و تداوم تولید محصول در مزرعه برخوردار است که نسبت به ارقام شاهد خارجی و محلی برتری مناسبی دارد. این هیبرید در فرایند ثبت ارقام گیاهی قرار گرفته و پس از ثبت و نامگذاری آن توسط مؤسسه تحقیقات ثبت، کنترل و گواهی بذر و نهال در فرایند تولید قرار خواهد گرفت.

تولید بذر هیبرید بادمجان دلمه‌ای نیز از محصولات رونمایی شده در این مراسم بوده است که در مقایسه با ارقام شاهد خارجی و داخلی و در آزمایش‌های تکراردار مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن بسیار امیدبخش بوده و از نظر صفات کیفی و کمی و بازارپسندی مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است. این هیبرید در فرایند ثبت ارقام گیاهی قرار گرفته و پس از ثبت و نام‌گذاری آن توسط مؤسسه تحقیقات ثبت، کنترل و گواهی بذر و نهال در فرایند تولید قرار خواهد گرفت. 

دستگاه تست بارمیکروبی

دستگاه تست بار میکروبی حاصل تلاش تیمی از فناوران در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است. دانش فنی این دستگاه تا قبل از ساخت و تولید آن در انحصار کمپانی هایژن انگلستان بود و این دستگاه در تمامی صنایع غذایی، بهداشتی و آزمایشگاهی کاربرد دارد.

اندازه‌گیری بار میکروبی انواع سطوح و اماکن مانند هتل، بیمارستان، رستوران، اندازه‌گیری بار میکروبی مایعات مانند آب، شیر، روغن و نوشیدنی‌ها، اندازه‌گیری بار میکروبی در محصولات غذایی مانند گوشت و انواع خوراکی‌ها، اندازه‌گیری آلودگی باکتریایی در صنایع آزمایشگاهی و پزشکی مانند باکتری ای‌-کولای، قابلیت استفاده در صنایع داروسازی و ساخت انواع آنزیم، ذخیره ۵۰۰۰ نمونه به همراه اطلاعات ورودی توسط کاربر، گزارش‌دهی بصورت پرتابل روی خود دستگاه و نرم‌افزار کامپیوتری، سهولت استفاده بدون نیاز به آموزش و صفحه تمام لمسی جهت کاربری آسان از جمله مزایای این دستگاه محسوب می‌شود.

تولید دو رقم ذرت 

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، جوین ۴۵ (هیبرید سینگل کراس) دانه‌ای، با قابلیت پتانسیل بالا در تولید دانه و کاملا رقابت‌پذیر با ارقام دیررس دانه‌ای و مصرف آب و نهاده کمتر و آرین ۵۰ (هیبرید سینگل کراس) با کاربرد دو منظوره دانه و علوفه، قابلیت کشت در تمامی مناطق ذرت‌خیز کشور و بخصوص مناطقی با محدودیت دوره رشد بیشتر از دیگر محصولات رونمایی شده است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا