دانش و سلامتمجله کسب و کار

مدت زمان تحصیل در ‌رشته های پزشکی

در چند سال گذشته به دلیل کووید 19، جامعه سلامت با کمبود پزشک و پرستار مواجه شده است. از سال2020 بازار کار رشته پرستاری و تقاضا برای استخدام پرستار رشد قابل توجهی داشته و همچنین نرخ گردش مالی در حوزه پزشکی هم بسیار افزایش یافته است. بدین ترتیب علاقه مندان زیادی برای پذیرش در کنکور پزشکی و یا گرفتن بورسیه‌های تحصیلی مانند بورسیه پزشکی، بورسیه تحصیلی دندانپزشکی و… اقدام می‌کنند. اگر افراد به دنبال کار در حرفه پزشکی هستند مطمئنا یک شبه اتفاق نمی‌افتد. هر شغلی در این زمینه از پرستاری گرفته تا پزشکی و دندانپزشکی نیاز به آموزش دانشگاهی دارد. در کشورهای مختلف مدت زمان دوره‌های آموزشی رشته ‌های پزشکی متفاوت است.

طول دوره تحصیل پزشکی عمومی

ادامه تحصیل در رشته پزشکی عمومی تعهدی جدی است و باید دانشجویان اشتیاق و علاقه کافی را داشته باشند تا بتوانند در طول دوره آموزشی چند ساله پزشکی خود با انگیزه باقی بمانند. یک دانشجوی پزشکی باید دوره تئوری آموزش پزشکی و یک دوره بالینی را بگذراند تا پزشک شود. طول این دوره در کشورهای مختلف از 7 سال تا 12 سال متغیر است. در ایران طول دوره پزشکی 7 سال است که دو سال آخر آن دوره بالینی است و به صورت عملی در بیمارستان گذرانده می‌شود. در ترکیه برنامه درسی پزشکی مشابه اکثر دانشگاه‌ها در کشورهای دیگر در سراسر جهان ارائه می شود. در مجموع، تعداد سال های تحصیل پزشکی در ترکیه 6 سال است که برنامه های آموزشی پزشکی به 4 سال دوره تئوری و 2 سال بالینی تقسیم شده‌اند.

مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی

دانش آموزان برای تصمیم گیری درباره انتخاب رشته دندانپزشکی باید در درجه اول بر علاقه و مهارت خود تمرکز کرده و بعد به مدت زمان تحصیل فکر کنند. دندانپزشکی یک دوره آموزشی سخت و آکادمیک است و دانشجویان باید طیف گسترده‌ای از مهارت‌های نظری و عملی را کسب کنند. طول دوره بالینی و برنامه‌های آموزشی با توجه به دانشگاه متفاوت است. در ایران 6 تا 7 سال طول می‌کشد تا تحصیل در رشته دندانپزشکی تکمیل شود. معمولا در اکثر دانشگاه‌ها بعد از گذراندن دوره آموزش تئوری 4 ساله، آموزش بالینی خود را در بیمارستان‌ها آغاز می‌کنند که طول این دوره عملی 2 تا 4 سال است.

مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی

برنامه ‌های آموزشی رشته داروسازی ترکیبی از آموزش تئوری و آزمایشگاهی است. به عبارت دیگر دانشجویان مباحث پایه ای را در محیط کلاس درس خواهند آموخت و سپس آنچه را که از طریق تجربیات عملی در محیط آزمایشگاهی آموخته اند، در یک داروخانه واقعی به کار می‌گیرند. معمولا در اکثر دانشگاه‌های ایران 6 تا 7 سال طول می‌کشد تا دانشجویان مدرک داروسازی خود را دریافت کنند. گرفتن دکترای داروسازی در خارج از کشور به 4 سال آموزش در مقطع کارشناسی و 3 تا 4 سال گذراندن دروس تخصصی داروسازی نیاز دارد.

مدت زمان تحصیل در رشته های پیراپزشکی

افرادی که رشته های پیراپزشکی را برای مسیر شغلی آینده خود انتخاب کرده‌اند ابتدا باید تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کاردانی یا کارشناسی بگذرانند. طول دوره تحصیل در مقطع کاردانی 2 سال(4ترم) و در مقطع کارشناسی 4 سال(8 ترم ) است. رشته‌های پیراپزشکی عبارتند از: بهداشت عمومی، بهداشت حرفه ای، بهداشت محیط، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، کتابداری شاخه پزشکی، ساخت پروتزهای درمانی، اتاق عمل، مامایی، پرستاری، رادیولوژی، رادیوتراپی، اعضای مصنوعی، فیزیوتراپی، شنوایی شناسی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، بینایی سنجی، مددکاری اجتماعی، علوم آزمایشگاهی، هوشبری، علوم تغذیه، تکنولوژی پزشکی هسته‌ای.

ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی

مدت زمان تحصیل در کارشناسی ارشد رشته‌های پیراپزشکی 2 تا 3 سال است. دارندگان دکترای حرفه‌ای و یا کارشناسی ارشد در برخی رشته های علوم پزشکی می‌توانند در مقطع دکترای تخصصی به مدت 3 تا 5 سال ادامه تحصیل دهند.

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا