بین الملل

بورل: اقدام اخیر اسرائیل علیه کنسولگری ایران در تضاد با تنش‌زدایی در منطقه است

مسئول سیاست خارجی اروپا با اشاره به حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه خاطر نشان کرد: ما هم بر این عقیده هستیم که اقدام اخیر اسرائیل در تضاد با تنش زدایی در منطقه است.

به گزارش مجله ایرانی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امور امنیتی به صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی و گفت وگو کردند.

حسین امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی ضمن اشاره به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق که منجر به شهادت هفت نفر از مستشاران نظامی کشورمان و تعدادی غیرنظامی و همچنین مجروح شدن برخی از شهروندان سوری شد، اظهار کرد: مقامات اروپایی همواره جمهوری اسلامی ایران را به خویشتن‌داری دعوت می کنند، این درحالیست که رژیم اسرائیل با نقض قوانین و مقررات بین المللی، یک مکان دیپلماتیک که براساس کنوانسیون حقوق دیپلماتیک و کنسولی از مصونیت کامل برخوردار است را مورد حمله قرار داده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: باید توجه داشت که علاوه بر شهادت هفت تن از اتباع ایرانی دارای  ماموریت دیپلماتیک و مستشاری نظامی برای مبارزه با تروریسم و شش شهروند سوریه از جمله یک مادر و فرزند، صلح و امنیت منطقه ای و همزمان، امنیت دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک در این اقدام تروریستی از سوی رژیم اسرائیل کاملا نقض شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان ساخت: متاسفانه نسل کشی و جنایت جنگی رژیم اسرائیل با تداوم حمایت آمریکا در غزه همچنان ادامه دارد و طبعا در صورت عدم اراده جدی آمریکا برای کنترل و توقف حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل، آمریکا مسئول مستقیم توسعه دامنه تنش در منطقه خواهد بود.

 امیرعبداللهیان تصریح کرد:  انتظار این است که اتحادیه اروپا در یک اقدام واقع بینانه و فوری، این جنایات را قویا محکوم کند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تصور کنید اگر چنین اتفاقی در محیط جنگی اوکراین علیه ساختمان یک سفارت غربی رخ می داد، واکنش اتحادیه اروپا چه بود؟

جوزب بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی نیز در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به محکومیت حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران از سوی گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد، خاطر نشان کرد: ما هم بر این عقیده هستیم که اقدام اخیر اسرائیل در تضاد با تنش زدایی در منطقه است.

بورل در ادامه، با اشاره به این که نگرانی‌های جدی جمهوری اسلامی ایران را با سایر اعضای اتحادیه اروپا در میان خواهد گذاشت، خواستار تداوم خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران شد.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی درخصوص تحولات غزه اظهار داشت: متاسفانه تلاش های ما برای توقف جنگ در غزه تاکنون موفق نبوده، اما به تلاش های خود در این زمینه ادامه خواهیم داد.

 انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا