اقتصادی

از اهتمام برای نهایی‌سازی رشت – آستارا تا تسهیل ترانزیت کالاهای بلاروسی از خاک ایران

درخواست اهتمام جدی طرف روس برای نهایی‌سازی فاز طراحی و انعقاد قرارداد تجاری تا پیش از پایان سال جاری میلادی و تسهیل ترانزیت کالاهای تولیدی بلاروس از طریق خاک ایران، از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود.

به گزارش مجله ایرانی، توسعه کریدورهای ترانزیتی برای رسیدن به جایگاه مناسب کشور در حمل‌ونقل بین‌المللی از موضوعات مهم در سیاست‌های کلی حمل‌ونقل و قانون برنامه هفتم توسعه است و با توجه به اهمیت راه‌آهن رشت- آستارا به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و یکی از مهم‌ترین طرح‌های ترانزیتی و تحول‌زا در توسعه راه‌آهن، این پروژه در اولویت‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

در این راستا معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت پروژه ریلی رشت – آستارا برای توسعه ترانزیت در کریدور شمال جنوب، خواستار اهتمام جدی طرف روس برای نهایی‌سازی فاز طراحی و انعقاد قرارداد تجاری تا پیش از پایان سال جاری میلادی شد.

یکی دیگر از پروژه‌های ریلی، راه‌آهن بوشهر – شیراز است که عمر ۱۵ ساله دارد و هر چند تاکنون پیشرفت فیزیکی زیادی نداشته؛ اما اکنون به گفته مسئولان، برای تامین مالی آن، تهاتر نفت پیشنهاد شده است که اکنون در مراحل نهایی قرار دارد.

همکاری هفته: ایران و بلاروس

سی‌امین سالگرد روابط رسمی دو کشور ایران و بلاروس در سال جاری بستری مناسب برای توسعه همکاری‌های دو کشور است. در این راستا پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در مینسک در مردادماه ۱۴۰۱ برگزار شد، توافقات اجرایی و متقابلا سودمندی بین نهادها و موسسات اقتصادی دو کشور صورت گرفته است. همچنین معاون اول رئیس‌جمهور در سی‌امین سالگرد روابط رسمی دو کشور ایران و بلاروس، به مینسک سفر کرد.

در راستای توسعه همکاری‌های ایران و بلاروس در زمینه اقتصادی، ایران برای تسهیل ترانزیت کالاهای تولیدی این کشور از طریق خاک ایران به کشورهای ثالث، آمادگی دارد و امکانات حمل‌ونقلی در این زمینه برای بهره‌برداری آماده است.

وعده هفته: اصلاح تمام نقاط حادثه‌خیز

نقاط پرتصادف بر اساس دستورالعمل ابلاغی کمیسیون ایمنی‌ راه‌های کشور شناسایی و ابلاغ می‌شود. عمده این نقاط تقاطع‌ها، میدان‌ها، قوس‌ها و پیچ‌های تند  است که به‌صورت مستقیم یا با زاویه به جاده‌های دیگر متصل می‌شود.

در این راستا رضا اکبری -معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور- درباره اصلاح نقاط حادثه‌خیز بیان کرد: برآورد ما ۸۰۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز است. از ابتدای امسال تا کنون اصلاح ۱۴۰ نقطه را تمام کرده و ۲۵۰ نقطه هم در مراحل مختلف اجرا قرار دارد. تعهد ما و وزیر راه این است که تا پایان دولت، اصلاح ۸۸۰ نقطه حادثه‌خیز تمام شود.

توانمندی هفته: متخصصان ایرانی

تاکید مسئولان سازمان هواپیمایی و وزیر کشور بر این است که در حال حاضر، صنعت هوایی کشور با وجود تحریم‌ها توانسته روی پای خودش بایستد، تا جایی که اکنون تمامی تعمیرات هواپیماهای موجود با توان متخصصان داخلی انجام می‌شود و هیچ هواپیمایی به خارج از کشور برای تعمیر فرستاده نمی‌شود، اقدامی که از آن تحت عنوان نهضت تعمیر قطعه یاد می‌کنند تا هواپیماهای زمینگیر را به سر خط بیاورند.

به‌دنبال استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی برای تعمیر هواپیما و سر خط آوردن هواپیماهای زمین‌گیر، در دو سال گذشته ۳۱ دستگاه موتور هواپیما تعمیر شد و سه فروند هواپیمای ATR و یک فروند هواپیمای A۳۱۹ به چرخه عملیاتی بازگشت.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا