اقتصادی

قیمت مسکن در اقتصادهای پیشرفته مقرون به صرفه است؟

مجله ایرانی/خراسان رضوی داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت مسکن در بریتانیا نسبت به هر اقتصاد پیشرفته‌ دیگری مقرون به صرفه نیست.

به نقل از فاینانس یاهو، بریتانیایی‌ها برای کمترین‌ها، هزینه بیشتری می‌پردازند، زیرا سهام مسکن این کشور در میان هر اقتصاد پیشرفته‌ای پس از ایالات‌متحده، آلمان و فرانسه ارزش خرید ندارد.

بر اساس نتایج تحقیق اندیشکده بنیاد رزولوشن، برای مثال، خانوارهای بریتانیایی برای مسکن مشابه با همتایان خود در اتریش، ۵۷ درصد بیشتر و ۳۶ درصد بیشتر از خانواده‌های کانادایی پرداخت می‌کنند.

خانوارهای بریتانیایی از هر ۳۸ اقتصاد دیگر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، به‌جز فنلاند، بیشتر در بخش مسکن هزینه‌ پرداخت می‌کنند، اما از هزینه‌ خود سودی نمی‌برند.

هزینه‌های بالای مسکن می‌تواند نشان‌دهنده هزینه کمیت یا کیفیت برتر مسکن در بریتانیا باشد، اما در واقعیت اینطور نیست.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که در واقع خانه‌های انگلیسی  به‌ازای هر نفر (۳۸ متر مربع) نسبت به بسیاری از کشورهای مشابه، از جمله ایالات‌متحده (۶۶ متر مربع)، آلمان (۴۶ متر مربع)، فرانسه (۴۳ متر مربع) و حتی ژاپن (۴۰ متر مربع)  فضای کمتری دارند.

خانه‌های انگلیسی نیز به‌طور متوسط فضای کمتری نسبت به خانه‌های شلوغ شهر نیویورک (۴۳ متر مربع) دارند. به‌طور کلی، بریتانیایی‌ها ۲۴ درصد کمتر از اتریشی‌ها و ۲۲ درصد کمتر از کانادایی‌ها خانه‌دار می‌شوند.

خانه‌ها در بریتانیا قدیمی‌تر از هر کشور اروپایی است و سهم بیشتری (۳۸ درصد) از خانه‌های ساخته شده قبل از سال ۱۹۴۶ نسبت به هر جای دیگری دارد. به‌عنوان مثال، تنها ۲۱ درصد از خانه‌ها در ایتالیا و ۱۱ درصد در اسپانیا، قبل از پایان جنگ ساخته شده‌اند. خانه‌های قدیمی‌تر اغلب عایق‌بندی ضعیفی دارند که منجر به افزایش نرخ قبض انرژی و خطر بالاتر رطوبت می‌شود.

آدام کورلت، اقتصاددان اصلی در بنیاد رزولوشن، می‌گوید: بریتانیا یکی از کشورهایی است که به‌ظاهر در بحبوحه بحران مسکن قرار دارد و با نگاهی به هزینه‌های مسکن، فضای زمین و مسائل گسترده‌تر کیفیت، متوجه می‌شویم که مسکن گران، کوچک و قدیمی بریتانیا بدترین ارزش را در میان هر اقتصاد پیشرفته‌ای ارائه می‌کند.

کورلت افزود: بحران مسکن در بریتانیا ده‌ها سال در حال شکل‌گیری است و دولت‌های متوالی نتوانسته‌اند خانه‌های جدید کافی بسازند و سهام موجود را مدرن‌سازی کنند و اکنون باید این روند تغییر کند.

مسکن در نیوزیلند دومین و بدترین تناسب بهای پرداختی با ارزش کالا را ارائه می‌دهد و پس از آن استرالیا و ایرلند قرار دارند که همگی کشورهایی درگیر بحران مسکن نیز هستند.

برای تعیین هزینه واقعی بازار مسکن، تجزیه و تحلیل هزینه اجاره همه خانه‌ها، گنجاندن اجاره‌های مربوط، یا اگر مالکان خانه‌های خود را با نرخ‌های بازار اجاره کرده‌اند، باید چه چیزی بپردازند، را بررسی کرد تا نشان دهد که قیمت بازار مسکن در طیف وسیعی از کشورها چگونه متفاوت است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا