بین المللمجله کسب و کار

مصیبتی به نام تعیین وقت سفارت خانه های شنگن در تهران

تعیین وقت سفارت خانه های شنگن در تهران و مشکلات آن

تعیین وقت سفارت ایتالیا مصاحبه سفارتخانه کشورهای منطقه شنگن در تهران از اواخر بهار امسال که دولت سهمیه ارز مسافرتی ارائه کرد و بازار با نوسانات گسترده همراه شد، بیش از پیش مشکل و سخت شده است. خرید و فروش وقت مصاحبه سفارت خانه های پرطرفدار مثل آلمان، فرانسه، ایتالیا و سوئد اگر چه غیر قانونی است، اما همچنان در برخی از مطبوعات و کانال های مجازی و همچنین سایت های آگهی رایگان مشاهده می شود. برخی از موسسات گردشگری نیز به صورت زیرکانه ای از این فضای بحرانی به سود خود استفاده می کنند.

دریافت وقت مصاحبه سفارتخانه ها به منظور زمان تسلیم مدارک است. هنگامی که زمان تسلیم مدارک شما به ۱ سال یا ۲ سال آینده موکول شود، عملا برنامه سفر شما تغییر یا ملغی شده و عملا سفری انجام نمیشود. تا زمانی که وقت سفارت شما تایید نشود، عملا فراهم کردن مدارک تحصیلی و گردشگری و اقامتی و شغلی جهت ارائه به سفارت، بی معنی نیست. مدارکی که برای تهیه کردن آنها و ترجمه رسمی، بایستی پول هنگفتی پرداخت کرد.

برخی از سفارتخانه های شنگن مثل بلژیک، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، فنلاند، جمهوری چک و مجارستان، از طریق کارگزاری به نام موسسه وی اف اس گلوبال که موسسه ای هندی و کارگزار است، جهت خدمات به متقاضیان ویزا استفاده میکنند. یعنی شما با مراجعه به سایت VFS Global، میتوانید با ورود اطلاعات گذرنامه خود که حداقل ۶ ماه اعتبار دارد، نسبت به تعیین وقت مصاحبه اقدام کنید.

مصاحبه ای در کار نیست و زمانی که به شما اصطلاحا appointment time داده شود، مدارک را شامل (گدرنامه، ترجمه رسمی مدارک شغلی و اقامتی و فیش حقوقی و بیمه مسافرتی و سابقه بیمه شغلی و دعوتنامه در صورت وجود) را به گیت های تعبیه شده در موسسه وی اف اس گلوبال، مستقر در طبقه ۱۱ پاساژ پالادیوم تهران به صورت حضوری تحویل داده و اثر انگشت شما هم ثبت می شود. این کارها، ۸۵ یورو هزینه دارد.

بررسی ها نشان می دهد که اگر شما در مرداد ماه درخواست وقت از سفارتخانه های فوق الذکر را از طریق این کارگزار هندی متمول بکنید، وقت مصاحبه شما حداقل ۶۰ روز بعد تعیین می شود. این در وضعیت خوشبینانه است. البته اگر بخواهید ویزای دانشجویی و اقامت بگیرید که تعیین وقت شما شاید تا ۱۲ ماه دیگر نیز به طول بیانجامد. توصیه میشود که اگر قصد شنگن گردی در کشورهای اروپایی در نیمه دوم سال میلادی دارید، اولا از سفارتخانه های خلوت تر مثل لهستان و پرتغال و سوییس و اسپانیا اقدام کنید یا اگر شنگن اولی هستید، تحصیلی اقدام کنید تا شانس دریافت ویزا شما افزایش یابد.

آدرس سفارت ایتالیا در تهران | زمان باز شدن وقت سفارت ایتالیا | سایت سفارت ایتالیا

سایت سفارت فرانسه در تهران

فعلا نوبت نداریم!

پیدا کردن یک وقت خالی در سفارتخانه های شنگن در تهران، روز به روز سخت تر میشود. این را در کنار ریجکتی ویزاهای مردم که بگذارید، شرایط بغرنجی را برای متقاضیان سفر به اروپا به هر دلیلی نشان می دهد. جورکردن یک وقت خالی در سفارت خانه‌ها در تهران دیگر کار هرکسی نیست. زمان‌های طولانی انتظار اوضاع را چنان پیچیده کرده که بعضی متقاضیان جدید از تصمیمشان به سفر برمی‌گردند، بعضی قید تحصیل را می‌زنند و بعضی عطای تجربه‌های جدید کاری را به لقایش می‌بخشند.

نه فقط آلمان، که کشورهایی مثل اتریش، فرانسه و ایتالیا هم در سیستم وقت‌دهی سفارتخانه‌های خود تغییراتی ایجاد کرده‌اند و وقت مصاحبه متقاضیان سفر را چندماه بعد، ‌سال دیگر یا ٣٠ماه بعد تعیین کرده‌اند. این تغییرات تلاش متقاضیان را برای تعیین وقت مصاحبه با چالش روبه‌رو کرده است؛ یا باید صبر ایوب داشت یا باید قیدش را زد. پیش از این، اگر برخوردهای تند با متقاضیان در سفارتخانه‌ها از مشکلات اصلی بود، حالا تعیین وقت برای تقاضای ویزا در ایران از کشورهای خارجی مسأله شده است.

آلمان، مقصد ناممکن

قصه آلمان با باقی سفارتخانه‌ها در تهران فرق دارد. زمان‌های طولانی انتظار از سوی سفارت آلمان، سفر به این کشور را غیرممکن کرده است. چنان‌که بیشترین واکنش‌ها و اعتراضات را از سوی متقاضیان ایرانی در پی داشته است. در سایت سفارت جمهوری فدرال آلمان در ایران، زمان احتمالی وقت انتظار سفارت برای ارایه درخواست بعد از ثبت‌نام، برای گروه‌های مختلف متقاضی در جدولی تخمین شده است.

برای مثال براساس این جدول، متقاضیانی که ژانویه ٢٠١٨ ثبت‌نام کرده اند، درصورت درخواست پیوست به خانواده یا ازدواج از اواخر آگوست تا اواخر سپتامبر ٢٠١٨ وقت مصاحبه دارند، برای اقامت تحصیلی یا فرصت مطالعاتی اواسط ژوئن ٢٠١٩ تا اوایل سپتامبر ٢٠١٩ وقت خواهند داشت و متقاضیان سایر اقامت‌های بلندمدت اواخر دسامبر ٢٠١٨ تا اوایل آوریل ٢٠١٩ وقت مصاحبه خواهند داشت.

تعیین وقت سفارت آلمان

این بازه‌ های زمانی برای کسانی که دیرتر ثبت‌نام کرده‌اند، تا اواسط فوریه ٢٠٢١ متغیر است. از تاریخ‌ها پیداست که به علت تقاضای پرشمار درخواست انواع روادید، شرایط سختی برای تعیین وقت مصاحبه در سفارت آلمان در تهران وجود دارد. این شرایط سخت از سویی باعث شده بسیاری از تصمیمشان برگردند و تقاضایشان را لغو کنند. درحالی که با شرایط پیچیده وقت‌دهی سفارت‌ها، بسیاری کار را به دلالان می‌سپارند.

سفارت اتریش در تهران

در وب‌سایت سفارت اتریش آمده که برای قرار ملاقات، بیش از ٩٠ روز و حداقل ٤ هفته قبل از تاریخ سفر درخواست کنید، اما مشکل اینجاست که اتریش تا ‌سال آینده به متقاضیان سفر به این کشور وقت سفارت نمی‌دهد. چندی پیش گروهی از متقاضیان ایرانی دکترا/PHD در نامه‌ای اعتراض‌شان را به دانشگاه وین اعلام کردند. در نامه آنها اشاره شده که طبق آخرین اخبار دانشگاه وین، همه متقاضیان دکترا باید تا پایان سپتامبر ‌سال ٢٠١٨ شخصا ثبت نام کنند و بعد از این مهلت تمام برنامه‌ها منقضی خواهد شد و ناچارند دوباره اپلای کنند.

سایت سفارت ایتالیا در تهران برای دریافت وقت

در سایت رزرو آنلاین ویزای سفارت ایتالیا در تهران در اطلاعیه‌ای آمده: «تمام وقت‌ها برای ثبت نام ویزای تحصیلی به دلیل تقاضای زیاد، رزرو شده و از این‌رو سرویس نوبت‌دهی بسته شد.» البته سفر به ایتالیا برای گردشگری و کسب‌ و کار غیر ممکن نیست، اما گرفتن وقت سفارت ایتالیا سخت است، بسیار سخت. دلیل هم چیزی نیست جز این‌ که برای نوبت‌ دادن برای تعیین وقت مصاحبه سفارت ایتالیا، زمان کم است.

امیدواریم وزارت امور خارجه برای رفع معضلات اساسی پیش روی دانشجویان و تاجران و کارآفرینان و گردشگران ایرانی متقاضی سفر به کشورهای منطقه شنگن، رایزنی با کنسول ها جهت تسریع و تسهیل ارائه خدمات به هموطنان را در دستور کار قرار دهد. توجه داشته باشید که ارز دانشجویی فقط به دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه های مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم به صورت ترمی ۶ هزار دلار در صورت ممهور شدن گواهی اشتغال به تحصیل به مهر سفارت ایران در کشور مقصد اعطا می شود.

منبع:

https://italy-vms.ru/book-an-appointment/

https://conslondra.esteri.it/en/info-utili/prenota-lappuntamento/

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا