عوارض تزریق چربی

چیزی که درباره کلیه روش‌های درمانی زیبایی من جمله تزریق چربی در صورت، عمل لیپوساکشن و… صدق می‌کند، خطراتی است که به همراه مزایای آن ایجاد می‌شود. از مزایای تزریق چربی می توان به اصلاح نقایص صورت و افزایش حجم به کمک موادی که از خود بدن بیمار است و امکان بروز واکنش های آلرژیک نیز وجود نخواهد داشت، اشاره کرد. لازم است که قبل از انتخاب اجرای این روش، از مزایا و خطرات تزریق چربی آگاهی داشته باشید. شرح مفصلی از خطرات و مشکلات احتمالی تزریق چربی در این مقاله آورده شده است. مراجعه به متخصص مجرب و مسلط بر تزریق چربی، احتمال بروز مشکلات و عوارض جانبی و دوره نقاهت بعد از درمان را کاهش می دهد.

خطرات و عوارض جانبی تزریق چربی صورت

اگرچه تزریق چربی صورت یک روش متداول درمان زیبایی است، اما بی خطر هم نیست و باید از قبل با تمامی محدودیت ها و خطرات ممکن آگاه باشید. بعضی از خطرات تزریق چربی زیاد شدید نیستند، اما امکان بروز بعضی مشکلات دائمی نیز وجود دارد که بهتر است از قبل از آنها باخبر باشید.

 

Side effects of fat injection

عوارض جانبی دراز مدت تزریق چربی صورت

احتمال بروز تغییرات درازمدت و یا حتی دائمی در ظاهر، شکل و بافت محل تزریق یا تخلیه چربی وجود دارد. این مشکل ممکن است بخاطر بالا رفتن سن، افزایش یا کاهش وزن و وجود شرایط دیگر ایجاد شود. اگر بخواهید نتایج دلخواهتان را حفظ کنید، باید جراحی های دیگری هم روی صورتتان داشته باشید. هر یک از این جراحی ها هم خطرات و عوارض جانبی خود را دارند و باید این موضوع را در تصمیم گیری خود در نظر داشته باشید.

فرد در موارد نادر با صدمات پوستی ناشی از انتقال چربی مواجه می‌شود که این مشکل ممکن است در خود پوست و بافت‌های اطراف باشد. امکان باقی ماندن جای زخم و یا بدشکلی هم وجود دارد که خود آنها هم به جراحی ترمیمی نیاز خواهند داشت.

فرد بعد از جراحی، آسیب دیدگی یک ناحیه و یا بعد از تمرینات ورزشی شدید ممکن است درگیر سروما شود. تجمع مایعات در بین پوست و بافت زیرین در این حالت منجر به تورم و تغییر شکل ناحیه می‌شود. این موضوع را باید سریعا به پزشکتان خبر دهید تا بتواند ضمن رفع این مشکل، به بهبود نتایج نهایی نیز کمک کند. امروزه این درمان حاوی لیپوساکشن، در مطب پزشک و تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود.

اگرچه گاهی لازم می‌شود که از بیهوشی کامل استفاده شود، بنابراین احتمال بروز مشکلات ریوی همیشه یکی از عوارض جانبی و مشکلاتی است که همیشه باید در نظر گرفت. تشکیل لخته خونی (آمبولی ریوی) و نارسائی جزئی ریه ها به بستری شدن و درمان فوری نیاز دارد. هر کدام از این مشکل ها اگر برایتان رخ دهد، به بستری و درمان اورژانسی نیاز پیدا خواهید کرد.

آمبولی ریوی یک مشکل بسیار جدی است که در بعضی موارد به مرگ بیمار نیز منجر خواهد شد. وقوع سندروم آمبولی چربی، یعنی محبوس شدن قطرات چربی در درون ریه هم در موارد بسیار نادر ممکن است. حتی در موارد نادری، نکروز بافت چربی تزریق شده نیز گزارش شده که منجر به بروز بدشکلی صورت و افسردگی بیمار شده است.

عوارض جانبی قابل اصلاح و خفیف تر

وقوع مشکلات ترسناک در تزریق چربی به ندرت است و اکثرا عوارض جانبی، خفیف و قابل ترمیم است. چیزی که باید بدانید آن است که برای حفظ نتیجه دلخواهتان شاید لازم باشد که چند ماه یا چند سال بعد هم مجددا تحت تزریق چربی قرار بگیرید و یا حتی نتایج قبلی را ترمیم کنید، بنابراین این روند جراحی یک فرایند چندمرحله ای است.

بخشی از حجم اصلی چربی در طول زمان از بین می رود و همین موضوع هم ظاهر و شکل این ناحیه را تغییر می دهد و به انجام جلسات درمانی بیشتری نیاز خواهد بود. سلول‌های چربی با افزایش وزن بزرگ می شوند و شاید شکل نامناسبی به محل تزریق بدهند. بنابراین برای حفظ ظاهر دلخواهتان باید تحت درمان بیشتری قرار بگیرید.

سفتی، پف صورت و یا عدم تقارن از دیگر مواردی است که ممکن است رخ دهد. اگر پیوند همه چربی تزریق شده موفقیت آمیز نباشد، بخشی از سلول‌های چربی می میرند و سفت می شوند. احتمال بروز کیست در محل تزریق و نیاز به انجام جراحی برای برداشتن آن نیز وجود دارد.

متاسفانه ممکن است با تزریق چربی به تقارن دلخواهتان نرسید، چرا که فاکتورهایی مانند تون پوست، انباشت چربی، بیرون آمدگی های استخوان و حجم عضلانی روی تقارن در نقاط بخصوصی از بدنتان تاثیر می گذارند. یعنی دستیابی به تقارن کامل در بدن با تزریق چربی شاید ممکن نباشد.

اکثر مشکلات را می توان اصلاح کرد اما به جراحی های بیشتری نیاز خواهد بود و این یعنی احتمال بروز مشکلات و عوارض جانبی بیشتر. بیماران برای بالا بردن اعتماد به نفسشان به دنبال تزریق چربی هستند و در جلسات ارزیابی و مشاوره اولیه می توانید به طور مفصل درباره مزایا و نگرانی ها با جراح زیبایی صحبت کنید و انجام یا عدم انجام جراحی را بسنجید. سعی کنید تا به یک جراح زیبایی مسلط بر لیپو-مدلینگ یا تزریق چربی مراجعه کنید. با انتخاب یک جراح زیبایی مجرب، علاوه بر دستیابی به نتایج دلخواه، احتمال بروز مشکلات را کاهش داده و حتی حذف می کنید.

سوالات متداول

خطرات تزریق چربی چقدر است؟

تزریق چربی به صورت می تواند مشکلاتی مانند ناهمواری پوست، پف صورت، عفونت و خونریزی ایجاد کند. مشکلات بینایی مثل کوری نیز در موارد نادر رخ می دهد و حتی گاهی تزریق چربی می تواند باعث توقف تامین اکسیژن به مغز و سکته مغزی شود.

دوره ریکاوری بعد از تزریق چربی به صورت چقدر است؟

دوره ریکاوری بعد از تزریق چربی از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است اما در اکثر افراد بین 7 تا 10 روز مرخصی از محل کار، کافی خواهد بود. مرحله اول درمان تا چند هفته طول می کشد و با کاهش تدریجی تورم، با نتایج نهایی مواجه خواهید شد.

آیا تزریق چربی به صورت منجر به کوری می شود؟

تزریق چربی به صورت معمولا با نتایج تحسین برانگیزی همراه می شود. اما بروز مشکلات خطرناکی مانند ایسکی مغزی ، کوری و فلج غیرقابل بازگشت و مشکلات همراه آنها نیز ممکن است و نباید نادیده گرفته شود.

آیا ممکن است چربی تزریق شده پس زده شود؟

چربی تزریق شده از چربی بدن خودتان است و امکان رد پیوند وجود ندارد و بروز عفونت نیز در موارد نادر رخ می دهد.

آیا تزریق چربی، ارزشش را دارد؟

اگر نگرانی اصلیتان حجم کم اعضای صورتتان (بخصوص در اطراف چشمان، گونه ها و خطوط فک) باشد، تزریق چربی گزینه بهتری در مقایسه با تزریق فیلر خواهد بود. ماندگاری نتایج تزریق چربی به صورت نیز در مقایسه با فیلر پوستی بیشتر خواهد بود.

آیا تزریق چربی به ایجاد ناهمواری پوستی منجر می شود؟

یکی از خطرات احتمالی تزریق چربی، نکروز چربی تزریق شده و تشکیل توده های دردناک سلولهای چربی مرده در بافت صورت و ایجاد تغییرات ظاهری است.

چقدر طول می کشد که تورم تزریق چربی فروکش کند؟

بخش عمده تورم در یک تا دو هفته اول بعد از تزریق چربی از بین می رود، اما فرایند فروکش کردن تورم تا دو ماه هم طول خواهد کشید که البته ظاهر خیلی متفاوتی هم در این مدت نخواهید داشت.

درد تزریق چربی چقدر است؟

تزریق چربی یک روش تقریبا بدون درد و با دوره ریکاوری حداقلی است. خطرات تزریق چربی عبارتند از خطراتی که برای محل تخلیه چربی و خطرات محل تزریق چربی (بالا یا پایین محل) وجود دارند.

آیا نتیجه تزریق چربی به صورت طبیعی خواهد بود؟

یکی از مهمترین مزایای تزریق چربی، ظاهر طبیعی است که ایجاد می کند. اگر این فرایند توسط یک جراح متخصص انجام شود، نتایج بهتر و طبیعی تری از ایمپلنت های صورت خواهد داشت.

آیا می توان تزریق چربی و نتایج آن را بی اثر کرد؟

امکان تخلیه چربی تزریق شده وجود دارد اما این موضوع به محل تزریق چربی بستگی دارد. برای مثال تخلیه چربی پلک زیرین خیلی دشوار خواهد بود، اما تخلیه چربی نقاط در دسترس تر را می توان با کانولای کوچک انجام داد.

دکمه بازگشت به بالا