اقتصادی

آیا عوارض صادراتی خرما لغو می‌شود؟ / صادرکنندگان خرما برای تامین بازار داخل تعهد نداده‌اند

سرپرست سازمان تعاون روستایی گفت: اتحادیه‌های مرتبط با خرما وظیفه تنظیم بازار داخل را بر عهده نگرفته‌اند و تا زمانی که تعهدی از طرف این اتحادیه‌ها و صادرکنندگان برای تامین بازار داخلی به معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی داده نشود بعید به نظر می رسد که عوارض صادراتی خرما لغو شود.

ایوب فصاحت با حضور  غرفه مجله ایرانی در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در پاسخ به این سوال که برخی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان خرما خواستار لغو عوارض صادراتی ۵۰ درصدی خرما هستند و تعیین عوارض را تصمیمات خلق الساعه در این بخش می‌دانند، آیا امکان لغو آن وجود دارد یا خیر؟ گفت: در حوزه‌های مختلف اتحادیه تخصصی پای کار آمدند و وظایف خود را انجام دادند. برای مثال اتحادیه باغداران در میوه شب عید ایفای نقش کرد یا اتحادیه مرغداران میهن نیز در  زمینه صادرات و تنظیم بازار تخم مرغ در داخل نقش‌آفرینی کردند که باعث شد تقریبا هیچگونه افزایش قیمتی در این حوزه نداشته باشیم و صادرات خوبی هم در بخش تخم مرغ انجام شود.

وی افزود:اما متاسفانه اتحادیه‌های مرتبط با خرما این وظایف را نپذیرفتند. البته این موضوع به معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی مربوط می شود اما گفته شده که در جلسات این اتحادیه‌ها تاکنون وظایفی را بر عهده نگرفته‌اند.

سرپرست سازمان تعاون روستایی تصریح کرد: برای تعیین و اعمال عوارض صادراتی کمیته  مخصوصی وجود دارد که در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند.

وی همچنین عنوان کرد: تا زمانی که تعهدی از طرف صادرکنندگان برای تامین بازار داخلی به معاونت باغبانی وزارت جهاد صورت نگیرد بعید به نظر می رسد که این تصمیم تغییر کند. مگر اینکه آنها نیز مانند اتحادیه‌های دیگر تعهدات لازم را بدهند.

به گفته ۸ وی برای کنترل قیمت خرما در داخل کشور این تعرفه اعمال می شود.

فصاحت با بیان اینکه سال‌های قبل شیب صادراتی خرما بعد از عید بیشتر و قیمت خرما افزایشی می‌شد، گفت: با در نظر گرفتن این عوارض قیمت‌ها متعادل شده است.   همچنین روند قانونی آن طی شده  و دستگاه‌هایی که نامه را دریافت کرده‌اند موظف هستند سریعا در زمان قانونی آن را اعمال کنند. از طرفی همه صادرکنندگان نیز موظف به رعایت این مصوبه یعنی پرداخت عوارض صادراتی هستند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا