مجله کسب و کار

آموزش لینوکس آشنایی با سیستم عامل لینوکس و کاربرد آن در پروژه های مختلف

سیستم عامل چیست؟

آموزش لینوکس: پیش از آن که به مفهوم لینوکس بپردازیم، ابتدا به توضیحی در مورد سیستم عامل می پردازیم تا بتوانید به خوبی لینوکس را متوجه شوید. زمانی که در مورد سیستم عامل صحبت می کنیم، یعنی داریم در مورد یک نرم افزاری صحبت می کنیم که بین سخت افزار سیستم و نرم افزار ارتباط برقرار می کند.

سیستم عامل این امکان را برای شما فراهم می کند که بتوانید با سیستم خودتان ارتباط برقرار کنید و زبان هم را به خوبی متوجه شوید تا بتوانید درخواست های خودتان را به سیستم وارد کنید که اجرا شود.

این سیستم می تواند کامپیوتر، لپ تاپ، مودم، سوئیچ و … باشد.

سیستم عامل های مختلفی برای رایانه ها وجود دارند، از جمله: ویندوز، لینوکس، مک و… سیستم عامل هایی برای موبایل ها وجود دارند؛ از جمله: اندروید و ios. البته که داستان سیستم عامل مفصل است و اگر شما علاقه مند به مطالعه در این حوزه هستید، مقاله ما را از دست ندهید.

اگر بخواهیم لینوکس را توصیف کنیم، باید بگوییم محبوب ترین سیستم عامل مهندسان نرم افزار است و یکی از قدرتمند ترین سیستم عامل ها است که به صورت متن باز و رایگان ارائه می شود.

در واقع لینوکس به مجموعه ای از سیستم عامل های متن باز و رایگان که مبتنی بر هسته لینوکس هستند، گفته می شود. این هسته یا کرنل در سال 1991 توسط لینوس تروالدز منتشر شد.

البته در سال 1971 سیستم عاملی به نام سیستم عامل یونیکس به وسیله شرکت تلفن و تلگراف آمریکا توسعه و گسترش پیدا کرد؛ اما از آنجایی که این سیستم عامل قیمت بالایی داشت، تمام مردم قادر به استفاده از آن نبودند. لینوکس که از زیر شاخه های یونیکس بود گسترش پیدا کرد و توانست یک جایگزین خوب برای یونیکس باشد.

 یونیکس چیست؟

یونیکس را باید مادر سیستم عامل هایی بدانیم که پایه و اساس لینوکس را پایه گذاری کرده اند. این سیستم عامل بیشتر برای حافظه های اصلی طراحی شده است و در بیشتر دانشگاه ها و شرکت ها آن را شاهد هستیم. لینوکس گسترش بیشتری از یونیکس دارد و هیچ هزینه ای نیز ندارد، اما برای استفاده از یونیکس باید هزینه آن را بپردازید.

دستوراتی که در یونیکس استفاده می شود و دستوراتی که در لینوکس استفاده می شود، عموما شباهت زیادی دارند و می توان گفت یکسان هستند و به صورت کلی می توان گفت یونیکس و لینوکس تفاوت زیادی ندارند و اصل مشترکی دارند. اگر شما لینوکس را یاد بگیرید، می توانید با یونیکس نیز کار کنید.

تاریخچه سیستم عامل لینوکس

در سال 1984 لینوکس شناخته شده است و تفکرات مختلفی در مورد آن شکل گرفته است که این تفکرات به صورت زیر است:

به اعتقاد دسته اول اگر بخواهیم آن را از نظر فنی مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که لینوکس به تنهایی به عنوان هسته سیستم سیستم عامل معرفی می شود.

اعتقاد دسته دوم این است لینوکس که با علامت پنگوئن شناخته می شود، نوعی سیستم عامل مانند است.

اعتقاد دسته سوم نیز این است که لینوکس نام دیگر اوبونتو است و این دو را یکی در نظر می گیرند.

اما این که لینوکس واقعا چیست، باید تا پایان مقاله همراهمان باشید تا به خوبی متوجه شوید.

چرا امروزه از یونیکس استفاده نمی شود؟

مایکروسافت که شرکت کوچکی در سیاتل آمریکا قرار داشت، در سال 1981 از سیستم عامل طراحی شده خودش رونمایی کرد. در آن زمان شرکت IBM از این شرکت خواست تا طراحی سیستم عامل رایانه خانگی-اداری جدید آن ها را به عهده بگیرد. مایکروسافت این کار را انجام داد و این سیستم عامل IBM PC نام گرفت. اما این سیستم عامل گرافیکی نبود و کاربر باید دستورهای خودش را به سبک یونیکس یا CP/M وارد می کرد، اما قدرت آن کمتر بود.

مشکلی که این سیستم عامل داشت، این بود که از امکاناتی مانند چندوظیفگی برخوردار نبود و از استانداردهای شبکه نیز پشتیبانی نمی کرد.

در اواخر دهه 1990 میلادی سیستم عامل MS_DOS کم کم به سمت محبوبیت پیش می رفت، اما یونیکس همچنان در صدر سیستم عامل ها بود، اما آن چه سبب می شد که MS_DOS فرصت خودنمایی و محبوبیت داشته باشد، این بود که یونیکس هم از قیمت بالاتری برخوردار بود و هم مشکلات حقوقی در بین ارائه دهندگان لایسنس یونیکس وجود داشت که باعث ایجاد دردسر برای کاربران می شد و سازمان ها و شرکت های بزرگ ترجیح دادند که از این دردسرها دور باشند و به همین دلیل، از یونیکس چندان استقبال نکردند.

هرچند که MS_DOS مزیت های یونیکس را نداشت، اما با این حساب گزینه هوشمندانه تری نسبت به یونیکس بود؛ چرا که هم بیشتر نرم افزارهای کاربردی را اجرا می کرد و هم دردسرهای یونیکس را نداشت و البته ارزان تر هم بود!

این را داشته باشید تا برایتان بگوییم از شرکت اپل! در سال 1980 میلادی بود که شرکت اپل از سیستم جدیدی رونمایی کرد که از سیستم عامل خاص خودش به نام Multi-User استفاده می کرد و این سیستم مستقل از pc بود و هیچ یک از نرم افزار های pc را اجرا نمی کرد.

اپل تصمیم گرفت که تا یک سیستم عامل گرافیکی طراحی کند و در این سیستم عامل گرافیکی خودش از تصاویر و آیکون ها و حتی صداها استفاده کند. این تصمیم سبب شد تا به جای آن که بیشتر وظایف بر عهده کیبورد و دستورات متنی باشد، بر عهده کلیک و ماوس باشد. گرفتن چنین تصمیمی و ارائه این تغییرات در زمان خودش گام بسیار بزرگی به شمار می رفت که توانست چهره دنیای فناوری به طور کل تحت تاثیر قرار دهد؛ اما همچنان مزایای یونیکس را مانند چندکاربره بودن، چند وظیفگی و شبکه بندی را نداشت.

یونیکس از قافله عقب نماند و سیستم عاملی گرافیکی را عرضه کرد که رابط تصویری برای دستورات متنی ارائه می کرد؛ این نسخه سیستم عامل گرافیکی یونیکس، سیستم پنجره X نام گرفت.

در سال 1990 مایکروسافت پس از عرضه کردن ویندوز 1 و 2 که با استقبال زیادی مواجه نشده بودند، نسخه ویندوز 3 را ارائه کرد.

در آن زمان ویندوز نسخه 16 بیتی بود و تک وظیفه و تک کاربره بود و رابط کاربری آن بر مبنای MS_DOS نوشته شده بود. یونیکس همچنان در آن زمان رواج داشت و از آن جایی که چندوظیفه ای و چند کاربره بود، بر روی پلتفرم های 32 بیت و 64 بیتی نیز کارایی داشت.

5 سال بعد، مایکروسافت از ویندوز 1995 خودش رونمایی کرد که نسخه 32 بیتی نیز داشت و به راحتی از چند وظیفگی پشتیبانی می کرد و نیز از برخی امکانات چندکاربره بودن برخوردار بود و چند سال بعد نسخه ویندوز NT معرفی شد که تمامی این امکانات و قابلیت ها را به صورت کامل عرضه می کرد.

تمامی این مواردی که بیان کردیم، سبب شد تا یونیکس اندک اندک از صدرنشینی عقب روی کند و دیگر استفاده نشود.

اگر دوست دارید تا بیشتر در مورد سیستم عامل ویندوز بدانید، می توانید به مقاله در سایت آسام مراجعه کنید.

آموزش لینوکس pdf | آموزش لینوکس جادی | آموزش لینوکس رایگان

 یونیکس و لینوکس چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند؟

در این قسمت می خواهیم شما را با تفاوت های لینوکس و یونیکس آشنا کنیم.

هزینه

لینوکس توزیع آزاد دارد و شما می توانید آن را از سایت ها و منابع مختلف دانلود کنید؛ البته برخی از نسخه های پولی آن نیز در بازار وجود دارد. داستان یونیکس اما کمی متفاوت است، یونیکس در بسته های مختلف و با قیمت های مختلف در بازار عرضه شده است که این موارد به کارکرد فروشنده بستگی دارد.

قابلیت توسعه

از آن جایی لینوکس یک سیستم عامل متن باز است، هزاران برنامه نویس در سراسر جهان به صورت آنلاین باهم همکاری دارند و آن را توسعه می دهند؛ اما این در حالی است که سیستم عامل یونیکس، نسخه های مختلفی را در بر می گیرد. این نسخه ها ابتدا به وسیله‌ AT&T و سپس توسط فروشندگان تجاری آن توسعه پیدا کرده اند.

کاربری لینوکس و یونیکس

گستره کسانی که می توانند از لینوکس استفاده کنند، بزرگ است. از کاربران خانگی تا توسعه دهندگان و علاقه مندان به کامپیوتر می توانند به راحتی از لینوکس استفاده کنند، اما کسانی که از یونیکس استفاده می کنند، بیشتر برای سرور های اینترنتی، وورک استیشن ها و رایانه های شخصی استفاده می کنند

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا