دانش و سلامت

نشانه های مسمومیت دارویی چیست؟

ابه گزارش شفاف، لناز ذوقی، متخصص داروسازی بالینی گفت: هنگامی که دز یک دارو یا یک ماده مصرفی، از دز درمانی بیشتر باشد  و یا افزایش پیدا کند مسمومیت رخ می‌دهد که می‌تواند به طور عمدی یا اتفاقی باشد.

وی ادامه داد: از مسمومیت‌های دارویی که به طور ناگهانی و اتفاقی رخ می‌دهد می‌توان به مسمومیتی اشاره کرد که بیمار در ناحیه کبد و کلیه اختلال عملکرد پیدا کرده باشد.

ذوقی در ادامه بیان کرد: مصرف دارو‌ها در دو طیف سنی کودکان و سالمندان به دلیل فاکتور‌های فیزیولوژیکی که دارند می‌تواند با احتمال بیشتری منجر به مسمومیت شود. تهوع و استفراغ جزء علائم شایع مصرف دارو‌ها است که البته می‌توان برخی دارو‌ها را با مصرف غذا، میل کرد تا این علائم را کنترل کرد.

وی در خصوص نشانه‌های مسمومیت دارویی افزود: اغلب مسمومیت های دارویی نشانه دارند و بسته به دارویی که مصرف می‌شود ممکن است علائم متفاوت باشد؛ اما علائم گوارشی مشترک همچون حالت تهوع، استفراغ، دل درد و ضعف، ممکن است برای بسیاری از دارو‌ها رخ دهد. به خصوص در مسمومیت با دارو‌هایی که کاربرد‌های اعصاب و روان دارند یا آرام بخش هستند.

این متخصص داروسازی بالینی در ادامه تصریح کرد: اختلال هوشیاری، تنگی نفس، کاهش تنفس و تشنج نیز از نشانه‌های جدی مسمومیت دارویی هستند، که فرد با این علائم باید هرچه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کند.

وی ادامه داد: افراد در حد مسمومیت‌های دارویی ساده می‌توانند همه روزه از ساعت ۸ الی ۲۰ با شماره تلفن ۱۹۰ تماس بگیرند و وضعیت خود  را شرح دهند تا اگر خطر جدی باشد به اورژانس انتقال داده شوند و اگر جدی نبود، توسط متخصص داروساز، دستورالعمل‌های کنترل در خانه ارائه شود.

ذوقی در پایان اظهارداشت: اگر افراد بعد از مصرف دارو همچون دارو‌های سرماخوردگی یا استامینوفن، بدن یا صورتشان ورم شد، این عارضه مسمومیت دارویی نیست ولی عارضه جدی و حساسیت است و باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

منبع: رادیو سلامت 

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا