بین الملل

تبیین شئون «من» وجودی انسان براساس فهم و نگرش/ در «من» پنجم معشوقی جز خدا نمی‌شناسیم

در نشست علمی «مهدویت و آخرالزمان» تشریح شد؛

تبیین شئون «من» وجودی انسان براساس فهم و نگرش  در «من» پنجم معشوقی جز خدا نمی‌شناسیم

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری «منتظران منجی» عنوان کرد: انسان دارای پنج شأن است و در هر شأنی «من» وجودی براساس فهم و نگرش اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام محمد شجاعی مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری «منتظران منجی» در نشست علمی «مهدویت و آخرالزمان از نگاه انسان‌شناسی» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد، جهان را براساس قواعد و فرمول‌های ریاضی دانست و گفت: «إنّا کُلَّ شَىْء خَلَقْناهُ بِقَدَر»، یعنی بر همه کائنات جهان، کرات آسمانی، موجودات ذره‌بینی، عالم طبیعت و امیال و غرایز انسان‌ها اندازه‌گیری دقیقی حاکم است و هرقدر علم بشر پیشرفت کند با این اندازه‌گیری دقیق آشناتر می‌شود.

وی، زبان قرآن را ریاضی و دقیق برشمرد و تشریح کرد: فهم ریاضی از جهان درک عمیق را به دنبال دارد.

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری «منتظران منجی» یادآور شد: انسان دارای پنج شأن است و در هر شأنی «من» وجودی انسان براساس فهم و نگرش وی اتفاق خواهد افتاد. چهار تای آن ابزاری است و یک «من حقیقی» وجود دارد. معرفت، شناخت انسان و پی بردن به توانایی‌ها و هدف از آفرینش او مقدمه‌ای برای شناخت کل دنیا و خدای خود است.

شجاعی افزود: اگر کسی خودش را شناخت، خدایش را هم می‌شناسند و ما چون معرفت نفس نداریم و بیشتر دنبال خوشبخت کردن کسی هستیم که آن فرد خود ما نیست به سعادت دست پیدا نمی‌کنیم.

تبیین شئون «من» وجودی انسان براساس فهم و نگرش/ در «من» پنجم معشوقی جز خدا نمی‌شناسیم

وی، افراد را برحسب «۵ من» دانست و ادامه داد: «من جمادی»؛ عاشق جمادات بودن، قیمت، لیاقت و شرافت به اشیا است. «من گیاهی»؛ به فکر خود بودن و برطرف کردن نیاز‌های اولیه انسان مانند تغذیه، خوراک پوشا تولید مثل است. «من حیوانی»؛ کشش به جنس مخالف داریم و عواطف و احساسات در آن وجود دارد، مانند عبادت آگاهانه. «من عقلی»؛ در فرشته‌ها وجود دارد و تمام تلاش را انجام می‌دهیم تا به فرشته نزدیک شویم، درس خواندن در دانشگاه هم یافتن علم، تصرف در اشیا، اختراعات و اکتشافات است.

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری «منتظران منجی»، تبدیل ماده به گیاه را کار فرشته دانست و گفت: در مخلوقات خداوند، دانش بی‌نهایت به کار رفته و چون دانش بشر به سطح دانش فرشتگان نرسیده، قادر به خلق کردن نیست.

شجاعی، «من پنجم» را فوق تجرد و عقد دانست و تأکید کرد: در این «من» از محدودیت‌ها بیزار و متنفر و عاشق نامحدود و کمال بی‌نهایت هستیم. معشوقی غیر از خداوند نداریم و اسلام برای رساندن انسان به آن بی‌نهایت است؛ بنابراین کسی که عاشق خداوند است به دستورات آن عمل کرده و به بی‌نهایت مطلق نزدیک می‌شود.

وی، آفرینش همه‌چیز را برای رسیدن به خداوند دانست و گفت: پیمودن راه رسیدن به بی‌نهایت تنها با متخصص معصوم و معرفت کامل به خداوند داشتن امکان‌پذیر است.

تبیین شئون «من» وجودی انسان براساس فهم و نگرش/ در «من» پنجم معشوقی جز خدا نمی‌شناسیم

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری «منتظران منجی»، امامان را همان حقیقتی دانست که از روح خود در آن دمیده شده است و گفت: در پیاده‌روی اربعین از مذاهب اقوام و کشور‌های مختلف می‌آیند و برای رسیدن به روح واحد تجلی شده در امامان معصوم، این کشش و جذبه است که جمعیت بیش از ۱۸ میلیون نفری اربعین را به وجود می‌آورد.

شجاعی، اعتقاد به مهدی و منجی را در تمام ادیان دانست و گفت: انتظار فرج یعنی اوج روح انسان و تلاش برای رسیدن به بی‌نهایت مطلق.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد هم در نشست علمی «مهدویت و آخرالزمان از نگاه انسان‌شناسی» که در دانشگاه آزاد واحد یزد برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ غرب، فرهنگ به یغما بردن انسانیت در حال فروپاشی بوده و صدای شکسته شدن استخوان و پاره شدن تار‌های عنکبوتی آن احساس می‌شود.

محمدرضا دهقانی اشکذری افزود: غرب تنها به‌واسطه علم و فناوری با وجود فرهنگ ضعیف خود، جهان را تسخیر کرده؛ امیدواریم ما هم از فرصت پیش آمده تکنولوژی اطلاعات استفاده کرده و در راستای گسترش فرهنگ غنی اسلام و مهدویت کوشا باشیم.

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا