دانش و سلامت

روش های جلوگیری از بارداری و معرفی آن ها

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های مختلف پیشگیری از بارداری و نحوه انتخاب آنها و همچنین نحوه استفاده از این روش ها ، به وب سایت نعنا مراجعه کنید.

در این مقاله به معرفی چند روش هورمونی و غیر هورمونی خواهیم پرداخت و در مورد مزایا و معایب آنها صحبت خواهیم کرد.

IUD

دستگاه IUD یا دستگاه داخل رحمی یک وسیله کوچک و انعطاف پذیر T شکل است که باید توسط پزشک وارد رحم شود. از مس ساخته شده است و اسپرم IUD 10 سال طول می کشد. انواع هورمونی IOD مانع از رسیدن اسپرم و لقاح تخمدان با ضخیم شدن دیواره رحم می شود. او می تواند IUD را نگه دارد تا وقتی زن آماده بارداری شود. IUD 3.5 ، 10 و 10 سال بیش از 99٪ در جلوگیری از بارداری مؤثر هستند.

  • قرص های بارداری
  • روشهای پیشگیری از بارداری و معرفی

قرص های ضد بارداری زیادی وجود دارد که یکی از محبوب ترین راه های جلوگیری از بارداری در ایران است. البته باید هنگام مصرف قرص های ضد بارداری بسیار مراقب باشید ، زیرا اگر قرص را به طور مرتب مصرف نکنید ، ممکن است مؤثر نباشید. قرص های ضد بارداری در ایران بسیار متداول است. برای آشنایی با قرص های LD می توانید به مقاله قرص های نعناع LD مراجعه کرده و نحوه مصرف این قرص و توجه به عوارض جانبی آن را یاد بگیرید. قرص های ضد بارداری از بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کنند.

عوارض جانبی قرص های LD شامل موارد زیر است:

وصله پیشگیری از بارداری

برچسب های پوستی هورمون های استروژن و پروژسترون را آزاد می کنند. این برچسب ها باید به مدت 3 هفته متوالی در زیر معده استفاده شوند. در هفته چهارم ، از برچسب برای تحریک چرخه قاعدگی استفاده نمی شود. این تکه ها به راحتی در دسترس بوده و از 91٪ از بارداری ها جلوگیری می کند.

حلقه واژن

حلقه واژن یک حلقه پلاستیکی قابل انعطاف است که پروژسترون و استروژن را در دوزهای پایین بیش از 3 هفته آزاد می کند. تخمک گذاری با تخمک گذاری پیشگیری می شود ، مخاط رحم ضخیم می شود و اسپرم مجاز به راحتی حرکت می کند. این حلقه باید به مدت 3 هفته در واژن بماند و به مدت یک هفته برداشته شود تا قاعدگی ایجاد شود. حلقه های بارداری تا 99 درصد موثر هستند و در صورت بروز خطای انسانی احتمال تا 91 درصد کاهش می یابد.

پیوند

کاشت میله ای با هسته پروژسترون است که در زیر پوست بازوی زن قرار می گیرد و به مدت 4 سال مؤثر است. بارداری با برداشتن ایمپلنت امکان پذیر است. این روش پیشگیری 99٪ موفقیت آمیز است ، اما از بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کند.

قرص های اولیه صبح یا پیشگیری اضطراری

قرص های پیشگیری از تخمک گذاری ، کاشت جنین و پیشگیری از بارداری. این قرص ها با سایر انواع قرص های ضد بارداری منظم متفاوت هستند زیرا آنها بعد از مقاربت بدون هیچ محدودیتی استفاده می شوند. پیشگیری از اورژانس تا 72 ساعت پس از مقاربت می تواند انجام شود. مصرف این قرص تا 95٪ در 24 ساعت اول و 60٪ در 72 ساعت دیگر از بارداری جلوگیری می کند. فراموش نکنید که این روش فقط در صورت عدم موفقیت سایر روش ها قابل استفاده است و برخی آن را نوعی سقط جنین می دانند زیرا تخم ها قبل از مصرف دارو می توانند بارور شوند.

عقیم سازی

این روش یک روش دائمی برای پیشگیری از بارداری است.

در بین زنان:

لوله بسته شدن یکی از روشهای عقیم سازی در زنان است. در این روش ، جراح لوله های فالوپ را بسته یا می سوزاند تا از لقاح جلوگیری کند. از طرف دیگر ، یک سیم پیچ درون لوله فالوپی وارد می شود تا بافت اطراف آن توسعه یابد و لوله ها را مسدود کند. 3 ماه طول می کشد. عقیم سازی زنان تا 99٪ از بارداری جلوگیری می کند.

در بین مردان

وازکتومی روشی برای عقیم سازی مردان است. در این روش لوله هایی که از طریق آن عبور اسپرم می شوند مسدود می شوند. این روش بیش از 99٪ مؤثر است. وازکتومی یک فرآیند برگشت پذیر است ، اما به دلیل تولید غیر طبیعی اسپرم می تواند باعث ناباروری یا نقص هنگام تولد شود.

تصورات غلط در مورد پیشگیری از بارداری

باورهای زیادی در مورد روشهای پیشگیری از بارداری وجود دارد که برخی از آنها با پیشرفت در علم اشتباه شناخته شده اند. در اینجا برخی از آنها ذکر شده است:

در دوران قاعدگی نمی توانید باردار شوید. این فرض نادرست است. باروری زنان ممکن است در دوران قاعدگی کاهش یابد ، اما صفر نیست. اسپرم می تواند چند روز در بدن زن بماند.

بارداری در وان داغ امکان پذیر نیست. این فرض نادرست است. جفت گیری در وان یا استخر داغ منجر به تصور نمی شود.

– حمام واژینال برای جلوگیری از بارداریو او انجام می دهد. این تصور اشتباه است که مرطوب کردن واژن بعد از مقاربت باعث جلوگیری از بارداری می شود. شستشوی واژن با هر ماده ای نمی تواند از بارداری جلوگیری کند.

با نگه داشتن خمیر دندان یا دانه های گیاهی از بارداری جلوگیری می کندو او انجام می دهد

این عقیده نیز از نظر علمی صحیح نیست.

انزال بدون نفوذ باعث باروری نمی شود. انزال در خارج از مهبل (واژن) می تواند محرک همه حاملگی ها باشد. همچنین ، یک زن برای باردار شدن نیازی به مقاربت ندارد.

استفاده از دو کاندوم محافظت بیشتری می کندو اتفاق می افتد این فرض نیز نادرست است. استفاده از کاندوم زن و مرد در کنار هم اصطکاک بیشتری ایجاد می کند و اگر کاندوم پاره شود احتمال باردار شدن بیشتر است.

در مورد بیماریهای مقاربتی چطور؟و آیا می توان جلوی آن را گرفت؟

روش های پیشگیری از بارداری ابزاری قدرتمند برای جلوگیری از بارداری های ناخواسته است. برخی از روش ها مانند کاندوم می تواند به جلوگیری از عفونت های مقاربتی کمک کند. با این وجود ، باید از این روش به درستی استفاده شود تا مؤثر باشد.

* گزارش تبلیغات

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا