دانش و سلامتمجله کسب و کار

بررسی دلایل خشک شدن درخت گردو + نکات طلایی

دلایل زیادی برای خشک شدن درخت گردو وجود دارد ما در اینجا سه نکته مهم را بیان می‌کنیم که کمتر کشاورزی به آن دقت می‌کند، با توجه به این نکات طلایی می‌توانید از خشک شدن درختان گردو جلوگیری کنید، البته توجه داشته باشید حتماً از متخصصین در این زمینه کمک و مشاوره بگیرید.

چه موادی باعث خشک شدن درخت گردو میشود | سريعترين راه خشك كردن درخت | علت خشک شدن برگ درخت گردو در تابستان

تاثیر کود بر روی خشک شدن درخت گردو

گردوها جزو درختانی هستند که در مناطق مختلف کشور رشد می‌کنند و میوه دهی بهتر احتیاج به مواد مغذی و رطوبت کافی در خاک دارند، از اینرو، کوددهی مناسب می‌تواند در جلوگیری از خشک شدن درختان گردو موثر باشد، استفاده از کودهای فسفری، نیتروژنی و پتاسیمی مناسب به رشد و توسعه سالم درختان گردو کمک زیادی کند چون از نظر مهندسین نهالستان این کودها عمدتاً برای بهبود بازدهی و پایداری درختان استفاده می‌شوند.

ولی کوددهی بیش از حد نیز به درخت گردو آسیب می‌رساند، کودهای زیاد می‌توانند عوامل زیستی همچون ریشه‌ها و میکروارگانیسم‌ها را در خاک نابود کرده و باعث اختلال در توازن تغذیه‌ای درخت گردو شوند، این موضوع می‌تواند به ریزش برگ‌ها، ضعف عمومی درخت و کاهش توانایی مقابله با بیماری‌ها و آفات منجر شود، از آنجایی که وجود عناصر مازاد در خاک باعث خشک شدن ریشه‌ها می‌شود، وقتی ریشه‌ها خشک شوند، درخت گردو دچار مرگ تدریجی شده و به مرور پس از گذشت زمانی کل درخت خشک می‌شود، یک باغدار بهتر است قبل از خرید نهال گردو اطلاعات خود را در این زمینه به روز کند.

بیماری و آفت زدگی درخت گردو باعث خشک شدن آن می‌شود.

بیماری و آفت ریشه‌ی درخت گردو ممکن است از انواع مختلفی باشد، آلودگی به عوامل بیماری‌زا مانند قارچ‌ها و باکتری‌ها و برخی از آفات می‌توانند منجر به سوء تغییر شکل ریشه‌ها، کاهش رشد درخت و حتی مرگ نهال گردو شوند، برای مقابله با آفات ریشه درخت گردو، بهتر است از روش‌های مناسب آبیاری، استفاده از خاک حاوی آهک و مواد مغذی استفاده کنید، همچنین، استفاده از محصولات ضد عوامل بیماری‌زا و آفت‌کش‌های شیمیایی موثر هستند، اما بهتر است نظر متخصصین نهالستان در این زمینه را دریافت کنید.

  • پوسیدگی ریشه درخت گردو

در واقع پوسیدگی ریشه درخت گردو به عفونت و تخریب ریشه‌های درخت گردو توسط قارچ‌ها و باکتری‌ها اطلاق می‌شود، این عفونت معمولاً در خاک‌های مرطوب و خاک‌های سنگلاخی دور از هوا و آفتاب رخ می‌دهد، عواملی مانند رطوبت زیاد، نقص دفاعی درخت گردو، آفت‌ها و شرایط آب و هوایی نامساعد می‌توانند نقش داشته باشند، برای پیشگیری از پوسیدگی ریشه درخت گردو باید در خرید نهال گردو دقت کنید، کاشت گونه‌ها ژنوتیپ و مقاوم به عفونت و استفاده از سموم ضد قارچ بهترین راهکار پیشگیری است.

  • کرم ریشه خوار درخت گردو

کرم ریشه خوار درخت گردو به عنوان یک آفت شایع در اکثر مناطق جهان شناخته شده است. این کرم گردو (نام علمی: Cydia pomonella) در مرحله لاروی خود توسط تخم ماده بر روی برگ ها و ساقه های درخت گردو ریخته می شود و سپس وارد ریشه ها می شود و منابع غذایی خود را از آن جذب می کند؛ این کرم می تواند باعث ضعف درخت گردو شده و خشک شدن آن می‌شود، برای مقابله با کرم ریشه خوار درخت گردو، می باید از روش‌های شیمیایی و بیولوژیکی استفاده کرد؛ علف کش، کود، حشره کش های بیولوژیک نیز می تواند باعث کنترل آفت و حفظ تعادل زیستی درخت گردو شود.

چه موادی باعث خشک شدن درخت گردو میشود | سريعترين راه خشك كردن درخت | علت خشک شدن برگ درخت گردو در تابستان

نور خورشید و سرعت باد در خشک شدن درخت گردو

کمبود نور خورشید تاثیر بسیار مهمی در خشک شدن درخت گردو دارد، درختان گردو به نور خورشید برای فتوسنتز و تولید غذا نیاز دارند، فتوسنتز فرآیندی است که در آن گیاهان با استفاده از نور خورشید، دی‌اکسید کربن را به طور مستقیم به گلوکز یا شکر تبدیل مرده و انرژی مورد نیاز درخت را آزاد می‌کنند، این انرژی سپس به رشد و توسعه درختان کمک می‌کند، کشاورز باید قبل از خرید نهال گردو حتماً میزان آفتابگیر بودن منطقه را مورد بررسی قرار دهد.

در حالت عادی، درختان گردو دریافت مناسبی از نور خورشید باید داشته باشند تا به طور صحیح رشد و توسعه کنند. اما اگر درخت گردو به نور کافی دسترسی نداشته باشد، ممکن است رشد آن کند شود و حجم محصول تولیدی خود را کاهش یابد، درختانی که به نور کافی دسترسی ندارند، ممکن است ضعیف شده و در مقابل بیماری‌ها و آفات حساسیت بیشتری داشته باشند، مهندسین کشاورزی زمان فروش نهال گردو اطلاعاتی از باد خیز بودن منطقه را می‌خواهند.

 چون سرعت باد در خشک شدن درخت گردو تاثیر مهمی دارد، وزش باد باعث خشک شدن سریع‌تر آب روی برگ‌ها و تنه‌های زخمی درخت گردو می‌شود، رطوبت روی تنه نهال گردو بخاطر بادهای خشن  تبخیر شده و پوسته پوسته می‌شود، سرعت باد تبخیر آب در خاک اطراف درخت گردو را نیز افزایش داده و خاک را خشک می‌کند، خاک خشک به ریشه درخت گردو صدمه می‌زند؛ در کل سرعت باد می‌تواند یکی از عوامل موثر در خشک شدن درخت گردو باشد.

کلام آخر

کسب هرگونه اطلاعات علمی در مورد نگهداری و مراقبت از درختان گردو به کشاورزان کمک می‌کند تا از ایجاد خسارت در باغ گردو جلوگیری کند، شما می‌توانید با مراجعه به سایت پالیز گردو مقالات علمی و تخصصی آن را مطالعه کرده و نسبت به خطرات آگاهی بیشتر داشته باشید، و همچنین با بهترین ارقام نهال‌های گردو آشنا شوید و بر اساس اقلیم و شرایط خاک و محیط زمین خود بهترین رقم گردو را انتخاب کنید.

چه موادی باعث خشک شدن درخت گردو میشود | سريعترين راه خشك كردن درخت | علت خشک شدن برگ درخت گردو در تابستان

 البته در این سایت انواع نهال گردو ژنوتیپ برای کشاورزان معرفی شده است شما با خرید نهال گردو ژنوتیپ ریسک بیماری و خشک شدن آن را کاهش می‌دهید، جهت اطلاع از قیمت نهال گردو ژنوتیپ بهتر است با کارشناسان در ارتباط باشید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا