ورزش

ابداع مولکول نوری برای کاهش مصرف انرژی/ تلویزیون‌های اُلِد متحول می‌شوند

گروهی از پژوهشگران دانشگاهی نوعی مولکول نوری ابداع کرده‌اند که می‌تواند طول عمر و کیفیت تلویزیون‌های اُلِد را افزایش دهد و مصرف انرژی را پایین بیاورد.

به گزارش خبرگزاری علم‌ و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، گروهی از محققان برای ساده‌سازی ساختار «دیود‌های نورگسیل آلی (اُلِد) با کارایی بالا» به رویکرد جدیدی رسیده‌اند که محدودیت‌های قبلی را در این فناوری برطرف می‌کند.

بر اساس این گزارش، پژوهشگرانی از دانشگاه‌های نورثامبریا، کمبریج، امپریال و لافبورو در تحقیق جدید خود با ابداع یک مولکول نوری موفق شدند محدودیت‌های اُلِد در پنل‌های تلویزیونی را برطرف کنند. پنل‌های تلویزیون اُلِد گران‌قیمت هستند و با‌وجود کیفیت بصری پویا، طول عمر نسبتاً کوتاهی دارند.

در ساختار اُلِد، یک لایه نیم‌رسانای آلی بین دو الکترود قرار می‌گیرد، اما با این وجود بیشتر انرژی الکتریکی در یک اُلِد به نور تبدیل می‌شود و گاهی اوقات انرژی به اشتباه هدایت می‌شود و ساختار اُلِد را ضعیف می‌کند و در نتیجه طول عمر و کارایی آن را کاهش می‌دهد. در روش جدید و  ابداعی محققان، این مشکل برطرف شده است و می‌تواند منجر به ساخت نمایشگرهای تلویزیونی با وضوح و طول عمر بیشتر شود و نیز مصرف انرژی توسط صفحه نمایش تلویزیون و گوشی‌های هوشمند را کاهش دهد و پایداری و کارایی آن‌ها را بالا ببرد.

این تیم نوعی مولکول گسیلِ نور ابداع کرده است که با سپرهای داخلی خود مسیرهای انرژی مخرب و کنترل فعل و انفعالات مولکولی را مسدود می‌کند. این مولکول پیشرفته راه را برای توسعه اُلِدهای کارآمدتر باز کرده است که مصرف انرژی دستگاه‌ها را در عصر اطلاعات کاهش می‌دهد.

دکتر مارک اترینگتون، استادیار فوتوفیزیک مولکولی در گروه ریاضیات، فیزیک و مهندسی برق در دانشگاه نورثامبریا، می‌گوید یکی از اجزای مهم این تحقیق، یافته‌های مربوط به ویژگی‌های نیم‌رساناهای آلی است که می‌تواند دستاورد مهمی برای تولید‌کنندگان و مصرف کنندگان داشته باشد.

محققان در در این دستاورد علمی برای درک فرایند انتقال انرژی مولکول‌ها به طیف‌سنجی انرژی مولکولی پرداختند که نتایج آن بسیار مهم بود و کمک کرد تا به تصویری جامع از آرایش سطح انرژی برسند. نتایج این پژوهش در مجله علمی و معتبر نیچر ماتریالز به چاپ رسیده است.

 

مشاهده مطالب بیشتر

کارگروه خبری ورزشی

با تمرکز بر ورزش‌های توانبخشی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی مطالبی درباره‌ی تمرینات ورزشی برای بهبود و بازسازی بدن پس از آسیب‌ها و صدمات می‌پردازم. هدفمندی خود را در بازگشت به وضعیت قبلی و تقویت بدن در فرآیند توانبخشی قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای امید و قدرت در توانبخشی نفس بکشید.
دکمه بازگشت به بالا