دانش و سلامتمجله کسب و کار

از کجا بفهمیم ریشه دندان سالم است؟

پوسیدگی دندان در سطح ریشه به عنوان حفره سطح ریشه یا پوسیدگی ریشه نیز شناخته می شود. این مشکل بالقوه برای سلامت دهان و دندان بسیار مضر است و برای جلوگیری از آسیب جدی به دندان باید فوراً درمان شود. در این مقاله اطلاعاتی در مورد دندان های ریشه، علل این پدیده، ارتباط این مشکل با بیماری لثه و پسرفت بافت لثه و راه های ترمیم دندان و بافت آورده شده است. اگر نگران پوسیدگی دندان هستید، در اسرع وقت برای درمان با پزشک ما تماس بگیرید.

پوسیدگی دندان در سطوح ریشه

اگرچه بسیاری از افراد خوش شانس هستند و مینای دندان در برابر پوسیدگی مقاوم است، اما تعداد کمی از افراد ریشه دندان خود را در برابر پوسیدگی مقاوم می کنند. سطح ریشه نیز مانند تاج دندان دارای پوشش سخت و محافظ مینا نیست. هنگامی که لثه از خط مینای دندان عقب می نشیند یا به طور کلی از روی دندان بالا می رود، سطح ریشه نمایان می شود. این ساختار دندان محافظت نشده بسیار نازک تر است و بیشتر در معرض پوسیدگی است. با بهترین متخصص ایمپلنت شیراز این مشکلات را حل کنید.

پوسیدگی زمانی رخ می دهد که ریشه دندان از زیر لثه بیرون بزند یا زمانی که اتصال بین بافت لثه و ریشه دندان شکسته شود. فضاهای بین دندان ها و بافت لثه را حفره می گویند و حفره های سالم سطحی هستند. و به تمام دندان ها متصل می شود وقتی پوسیدگی دندان عمیق می شود دندان ها حرکت می کنند باکتری ها و پلاک ها بین لثه ها و دندان ها جمع می شوند. این مشکل می تواند منجر به بیماری لثه، پوسیدگی دندان، آبسه و سایر بیماری های دهان شود. فرورفتگی لثه ها و حفره های عمیق تر نتیجه بیماری لثه درمان نشده است.

باعث پوسیدگی ریشه و التهاب لثه می شود

علل زیادی برای پوسیدگی ریشه و تحلیل لثه وجود دارد. رایج ترین آنها عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان – مسواک نزدن و نخ دندان کشیدن روزانه

مسواک زدن نامناسب – مسواک زدن خشن یا استفاده از مسواک درشت

سن – با افزایش سن، دندان فرسوده می شود و ریشه ها نمایان می شوند

بیماری پریودنتال – که به نام بیماری لثه نیز شناخته می شود، باعث عمیق شدن حفره های پریودنتال، عقب نشینی لثه ها و تجمع پلاک و باکتری روی ریشه دندان ها می شود.

ژنتیک – تحلیل رفتن لثه به دلیل بیماری پریودنتال، سن و ضعیف شدن مینای دندان می تواند ارثی باشد.

دیابت – این بیماری سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و منجر به التهاب و گاهی اوقات بیماری جدی تر و شدیدتر لثه و همچنین ضعیف شدن بافت لثه می شود.

دندان های بد – تمیز کردن دندان های بد دشوارتر است و می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد.

موارد مصرف دخانیات – استعمال دخانیات، جویدن تنباکو یا هر روش دیگر استفاده از تنباکو می تواند به دندان ها آسیب برساند، مینای دندان را ضعیف کند، مشکلات دهان و دندان ایجاد کند و خطر بیماری لثه را افزایش دهد.

استفاده مواد مخدر. بسیاری از داروها باعث خشکی دهان و افزایش خطر ابتلا به بیماری های دهان مانند بیماری لثه و پوسیدگی دندان می شوند.

تروما – آسیب به دندان ها یا لثه ها می تواند باعث رشد باکتری ها در دندان های شکسته شده، رشد و البته گسترش در امتداد خط لثه شود.

علائم پوسیدگی

در برخی موارد، بیمار هیچ علامتی از پوسیدگی ریشه ندارد. در موارد دیگر، بیمار ممکن است برخی از علائم زیر را داشته باشد:

ریشه شناسایی شده ممکن است به گرما، سرما و غذاها و نوشیدنی های شیرین حساس باشد.

بیمار ممکن است دندان درد مکرر یا تیراندازی در ناحیه آسیب دیده را تجربه کند.

درد هنگام جویدن.

تورم یا قرمزی لثه های اطراف دندان.

احساس لق شدن دندان

شکستگی در مینای دندان.

رنگ آمیزی مینای دندان.

دندان ها در حال شفا هستند.

عفونت یا زخم اطراف دندان های آسیب دیده.

روش های درمان پوسیدگی ریشه و عقب نشینی لثه ها

بهترین راه برای درمان پوسیدگی لثه و ریشه بستگی به علت عقب نشینی لثه و میزان پوسیدگی ریشه دارد. برخی از درمان های رایج برای پوسیدگی ریشه و بیماری لثه عبارتند از:

درمان پریودنتال – اگر علت عقب‌رفتگی لثه بیماری پریودنتال باشد، بیمار نیاز به درمان پریودنتال توسط یک متخصص بهداشت دندان دارد و این درمان معمولاً با جرم‌گیری و تمیز کردن ریشه شروع می‌شود. پلاک و پلاک دندانی از سطوح ریشه دندان برداشته می شود. درمان پریودنتال می تواند به بهبود بافت لثه و چسباندن مجدد آن به سطح دندان کمک کند.

جراحی پیوند اگر میزان تحلیل لثه شدید باشد، گاهی اوقات پیوند لثه لازم است. پیوند از سطح ریشه در برابر حساسیت و تخریب بعدی محافظت می کند.

ترمیم دندان – در صورت پوسیدگی دندان یا پوسیدگی ریشه، بیمار باید قسمت پوسیده را برداشته و جای آن را پر کند. گروه دندانپزشکی ما بیش از 25 سال است که از پر کردن کامپوزیت استفاده نکرده است. در عوض، فضای دندان پوسیده را با استفاده از کامپوزیت های همرنگ دندان پر می کنیم. وقتی صحبت می کنید یا لبخند می زنید، نباید آشکار کنید که فیلر دارید. ما همچنین روکش های چینی و سایر روکش ها را به بیماران ارائه می دهیم.

آنتی بیوتیک ها – ممکن است برای درمان التهاب لثه و آبسه دندان به آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی نیاز باشد. درمان آنتی بیوتیکی همچنین می تواند بخش مهمی از فرآیند درمان پریودنتال باشد تا میزان باکتری های دهانی را که پلاک اسیدی تولید می کنند و منجر به آسیب بافت نرم و ضعیف شدن یا پوسیدگی مینای دندان می شوند، کاهش دهد.

کشیدن کانال ریشه – زمانی که پوسیدگی ریشه به قسمت داخلی دندان (پالپ) و جایی که دندان در آن قرار دارد می رسد، ممکن است نیاز به انجام کانال ریشه برای برداشتن دندان آسیب دیده و جلوگیری از کشیدن دندان باشد. در کلینیک ما نگهداری دندان با لیزر انجام می شود. احتمال آلودگی لیزر تقریباً صفر است.

کشیدن و پیوند – اگر آسیب ریشه برای درمان دندان خیلی شدید باشد، ممکن است کشیدن و پیوند لازم باشد. اگرچه تمام تلاش خود را می کنیم که دندان ها را بیرون نیاوریم، اما راه های زیادی برای حفظ لبخند زیبا با گذاشتن دندان ها در موارد اجتناب ناپذیر وجود دارد.

ارائه مراقبت های پیشگیرانه – علاوه بر درمان پوسیدگی لثه و ریشه، بیمار باید بهداشت دهان و دندان را در خانه رعایت کند و هر ماه به طور منظم معاینات و معاینات را انجام دهد. دندانپزشکان ما روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به بیماران آموزش می دهند تا بتوانند به درستی سطح دندان ها و لثه ها را تمیز کرده و از بیماری لثه جلوگیری کنند. این روش ها مشکل فعلی را اصلاح نمی کنند، بلکه از پیشرفت بیماری جلوگیری می کنند. با بهترین متخصص لمینت دندان شیراز می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا