اقدامات وزارت ارتباطات و اپراتورها برای ایام محرم و اربعین
با فرارسیدن ماه محرم وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه هر ساله اقدامات و خدماتی را برای شهروندان درنظر میگیرند.
به گزارش مجله ایرانی، با فرارسیدن ماه محرم و پس از آن ایام اربعین حسینی، سازمانها و وزارت خانهها درصدد برنامهریزی جهت ارائه خدمت به شهروندان و زائران عتبات عالیات هستند؛ به نحوی که این رویداد در سالهای اخیر به عنوان بزرگترین گردهمایی سالیانه مذهبی در جهان ثبت شده است. امسال هم به رسم هر ساله وزارت ارتباطات و سازمانهای مربوطه قرار است اقداماتی جهت تسهیل سفر زائران انجام دهند و قرار است با پیگیری و تأکید وزارت ارتباطات خدمات و سرویسهای بهتر و متنوعتری نسبت به سال گذشته ارائه شود. به طور مثال وزیر ارتباطات چندی پیش درباره این موضوع گفته است که ستاد هماهنگی اربعین در وزارت ارتباطات با حضور وی تشکیل شد و در تلاش هستند یک بسته خدمات ارتباطی فناورانه را برای زائران فراهم کنند.
او همچنین گفت که درحال پیشبینی بستههای رومینگ مناسبتر نسبت به سال گذشته در تعامل با اپراتورها هستند. در همین رابطه برخی از اپراتورها از بستههای محرم خود ویژه سفر به کشور عراق خبر داده اند.
اپراتور اول تلفن همراه سعی کرده است با در نظر گرفتن فاکتورهای مدنظر و دغدغه زائران عتبات عالیات، بستههایی را طراحی کند که ضمن قابلیت رقابت با سیمکارت اپراتورهای عراقی، مانع خروج ارز از کشور شود. این اپراتور پس از تجربه موفق ارائه بستههای ویژه حج تمتع ۱۴۰۲، توافقی مشابه را با اپراتورهای عراقی انجام داده و امکان عرضه مکالمه و دیتا با قیمت مناسب را در قالب بسته های ویژه محرم فراهم آورده است تا مسافران کشور عراق بدون هیچ نگرانی از قطعی ارتباط خود به این کشور بروند.
بنابراین از ۲۸ تیر ۱۴۰۲ امکان خرید و فعالسازی ۲ بسته «۱۵ دقیقه مکالمه ۷ روزه» و «اینترنت نامحدود ۷ روزه به اضافه ۱۵ دقیقه مکالمه»برای مشترکان این اپراتور فراهم شده است. بسته اول شامل ۱۵ دقیقه مکالمه ۷ روزه می شود که با قیمت ۱۵۰ هزار تومان قابل خریداری و فعالسازی است. بسته دوم نیز متشکل از اینترنت بین المللی نامحدود ۷ روزه (با رعایت مصرف منصفانه تا سقف سه گیگابایت) به اضافه ۱۵ دقیقه مکالمه است که با قیمت ۲۹۰ هزار تومان قابل خریداری و استفاده در حالت رومینگ روی شبکه اپراتورهای آسیاسل و کورک و زین است.
تمامی متقاضیان سفر به کشور عراق در ایام محرم می توانند از طریق مراجعه به آدرس https://mci.ir/roaming-iraq یا اپلیکیشن همراه من (منوی خرید بسته جدید – رومینگ) یا شماره گیری کددستوری «ستاره ۱۰ ستاره ۲۹۱۳ ستاره ۰۴ مربع» اقدام به انتخاب، خریداری و فعالسازی بسته های ویژه رومینگ همراه اول با کشور عراق کنند.
مشترکان اپراتور اول تلفن همراه (همراه اول) در صورتیکه با خرید یکی از بسته های مذکور، اقدام به بردن سیم کارت خود به کشور عراق کنند، ضمن عدم نیاز به استفاده از ارز برای خرید سیم کارت عراقی میتوانند با اطمینان و آرامش خاطر از داشتن ارتباط با خانواده و بستگان از طریق تلفن همراه، عازم این کشور شوند.
دسترسی به سایت ها، اپلیکیشن همراه من، بانک ها و انجام عملیات بانکی از دیگر مزایای همراه بردن سیم کارت اپراتور اول تلفن همراه به کشور عراق و استفاده از سرویس رومینگ بین الملل است. دارندگان سیم کارت های همراه اول می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه دریافت بسته رومینگ رایگان در سفر به عراق به لینک https://ewano.app/safaroaming مراجعه کنند.
از سوی دیگر اپراتور دوم تلفن همراه هم همزمان با فرا رسیدن ایام محرم تعرفه ویژه مکالمه، اینترنت و پیامک خود را برای زائران عتبات عالیات، اعلام شد.
تعرفههای تخفیفی ویژه این اپراتور (ایرانسل) برای استفاده از خدمات رومینگ در کشور عراق، از طریق اپراتورهای Zein، Asiacell و Korek در نظر گرفته شده است و زائران اپراتور دوم تلفن همراه، امکان خرید بسته اینترنت با تعرفه مقرون به صرفه را دارند. بر همین اساس، سه بسته اینترنت با تخفیف ویژه در نظر گرفته شده که شامل بسته ۵ گیگابایت ۱۴ روزه، بسته ۱ گیگابایت ۷ روزه و بسته ۳۰۰ مگابایت ۷ روزه است. قیمت این بستهها فارغ از نوع اپراتور میزبان یکسان است و به ترتیب با قیمت ۳۶۰هزار تومان، ۱۶۰هزار تومان و ۶۰هزار تومان عرضه شده است. هزینه مصرف آزاد اینترنت بدون فعالسازی بسته رومینگ، ۲هزار تومان به ازای هر مگابایت محاسبه میشود.
خرید و فعالسازی این بستهها با شمارهگیری کد دستوری #۱*۳*۱۱۱۱* و یا مراجعه به اپلیکیشن آن، امکانپذیر است. بدین ترتیب مشترکان ایرانسل، علاوه بر اینکه نیاز به خرید سیمکارت و تغییر شماره ندارند، در هزینه اینترنت مصرفیشان در طول سفر صرفهجویی میشود و در مقایسه با تعرفه اپراتورهای کشور عراق، مبالغ کمتری را میپردازند.
تعرفه مکالمه و پیامک
اپراتور دوم تلفن همراه همچنین تعرفههای مکالمه و پیامک برای مشترکانی که در سفر به کشور عراق نیاز به استفاده بیشتر از مکالمه و پیامک را دارند، اعلام کرده است که شامل هر دقیقه تماس داخلی با هزینه ۷۹۰۰تومان، هر دقیقه تماس با ایران ۱۸هزار و ۵۰۰تومان، هر دقیقه تماس دریافتی ۱۱هزار و ۵۰۰تومان و ارسال هر پیامک ۲۵۰۰تومان است. همچنین دریافت پیامک برای مسافران کشور عراق که از سرویس رومینگ ایرانسل استفاده میکنند رایگان است.
فعالسازی خدمت رومینگ حتما باید قبل از سفر و از طریق شمارهگیری کد #۱*۱۱۱۱* از سیمکارت ایرانسل و یا با استفاده از اپلیکیشن این اپراتور انجام شود بنابراین به این منظور، مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه لازم است در اپلیکیشن آن، ابتدا گزینه «سایر» را انتخاب کنند، سپس در قسمت «پرونده» و پس از آن قسمت «خدمات رومینگ»، رومینگ خط خود را فعال کنند. مشترکان این اپراتور باید توجه داشته باشند که بستههای اینترنت، مکالمه و پیامک فعال در شبکه ایران، هنگام حضور در کشور عراق، قابل استفاده نخواهند بود و لازم است که در صورت تمایل، بستههای اینترنت ویژه رومینگ را فعال کنند.
مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه در کشور عراق، میتوانند علاوه بر استفاده از اپلیکیشن آن با شمارهگیری رایگان کد دستوری #۷*، سیم کارت خود را شارژ کنند. روشن کردن تلفنهمراه در زمان رومینگ، هیچ هزینهای ندارد. هزینه تماس ورودی و خروجی، بر مبنای دقیقه و از زمان شروع مکالمه، محاسبه خواهد شد؛ بنابراین، در صورتی که تماس وارده، پاسخ داده نشود، هزینهای بابت آن در تماس منظور نخواهد شد.
مشترکان ایرانسل لازم است توجه داشته باشند که با روشن کردن اینترنت رومینگ، دیتای مورد استفاده در اپلیکیشنهای تلفنهمراه، با هزینه رومینگ محاسبه خواهد شد. بنابراین بهتر است از غیرفعال بودن بهروزرسانی خودکار و موارد مشابه در اپلیکیشنهای نصب شده خود اطمینان حاصل کنند. همچنین مشترکان این اپراتور باید توجه کنن که برای تماس با شمارههای ایرانی از خارج از کشور، لازم است پیش از شماره مشترک مدنظر خود، حتماً کد ۰۰۹۸ را شمارهگیری کنند (مثال: ۰۰۹۸۹۳۵۱۲۳۴۵۶۷ (تلفن همراه) یا ۰۰۹۸۲۱۸۷۶۵۴۳۲۱ (تلفن ثابت).
پیشنهاد میشود که مشترکان ایرانسل، پیش از ورود به کشور عراق، حداقل ۱۰۰ هزار تومان در سیمکارت اعتباری خود شارژ داشته باشند و اگر در طول سفر برای برقراری تماس با مشکلی مواجه شدند، ابتدا از کافیبودن میزان اعتبار (شارژ) سیمکارت خود مطمئن شوند. پیشنهاد میشود که مشترکان دائمی نیز، به میزان مورد نیاز، سقف مصرف مجاز سیمکارت خود را افزایش دهند.
آمادگی ۵۰ شرکت جهت ارائه خدمات در بستر فضای مجازی به زائران
علاوه بر موارد ذکر شده تاکنون ۵۰ شرکت، آمادگی خود را جهت ارائه خدمات در بستر فضای مجازی به زائران حسینی اعلام کردهاند. مهدی مظفری- مدیر کل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران- چندی پیش درباره شناسایی و معرفی شرکتهای فعال در حوزه ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی گفته است: تاکنون ۵۰ شرکت آمادگی خود را جهت ارائه خدمات در بستر فضای مجازی به زائران اعلام کردهاند. در این راستا از شرکتهایی که در سال گذشته در این امر خیر مشارکت داشتند نیز دعوت به همکاری شده است.
مظفری درباره زمینههای خدماترسانی این شرکتها در فضای مجازی اظهار کرد: حمل و نقل، اقامت و اسکان، پرداخت، مسیریابی و جانمایی از جمله زمینههایی است که برای خدمات رسانی به زائرین در نظر گرفته شده است. البته خدمات متنوع نیز در نظر گرفته شده است که در گروهبندی یاد شده قرار ندارد.
وی آخرین وضعیت شرکتهای آماده ارائه خدمات در مراسم اربعین را تبیین کرد و گفت: در حال حاضر، شرکتها مشغول معرفی توانمندیها و خدماتی هستند که در بستر فضای مجازی قابل ارائه به زائران است. در این فاز چالشها و دغدغههای فعالان مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد و پیگیری رفع نیازهای آنها در دستور کار قرار دارد. پس از طی این مرحله و به زودی، اسامی شرکتها و پلتفرمهایی که خدمات آنها مرتبط و کاربردی برای زائران است بر روی سامانه arbaeen.ito.gov.ir قرار میگیرد.
انتهای پیام