نماد سایت مجله ایرانی

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

اگر گاهی هنگام کار با اپلیکیشن اینستاگرام خودتان را درحالی می‌یابید که در سیکلی بی‌پایان گیر افتاده‌اید، به اسکرول کردن در صفحه اکسپلور این شبکه اجتماعی ادامه می‌دهید و ظاهرا هرچقدر که پست‌های تازه‌ای تماشا می‌کنید کافی نیست، باید بگوییم که تنها نیستید. الگوریتم اینستاگرام از اساس به گونه‌ای طراحی شده که مرتبط‌ترین محتوا به سلایق و علایق شما را به نمایش درمی‌آورد تا همواره مشغول به تعامل باشید.

این یعنی آن دسته از افرادی که فعالیت گسترده در این شبکه اجتماعی دارند و می‌خواهند شمار فالوئرها و در نتیجه میزان «انگیجمنت» یا نرخ درگیرکنندگی مخاطبان خود را افزایش دهند، باید درکی جامع از نحوه کارکرد الگوریتم اینستاگرام داشته باشند تا یک استراتژی موثر برای بهبود حساب کاربری خود بچینند. 

فقط یک مشکل این است که اینستاگرام به صورت مداوم تغییراتی در الگوریتم خود به وجود آورده و آن‌ را به تکامل می‌رساند. بنابراین همگام ماندن با آخرین تغییرات کاری آسان نیست. اما نیازی به نگرانی نیست و در این مقاله به شما خواهیم گفت که اصلا الگوریتم اینستاگرام چیست و چطور می‌توان به بهینه‌ترین شکل ممکن از آن در سال ۲۰۲۲ بهره گرفت. به مطالعه ادامه دهید. 

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

الگوریتم اینستاگرام در واقع تنها یک الگوریتم واحد نیست و مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها، فرایندهای پردازشی و سیستم‌های رده‌بندی را شامل می‌شود که همگی دست به دست یکدیگر می‌دهند تا برای هر کاربر این شبکه اجتماعی، تجربه‌ای منحصر به فرد فراهم آورند. اینستاگرام در ابتدا از یک الگوریتم ساده استفاده می‌کرد که به دسته‌بندی پست‌ها براساس ترتیب انتشار مشغول می‌شد. اما این الگوریتم در گذر زمان تغییرات فراوانی کرده و حالا در سال ۲۰۲۲ تبدیل به سیستمی بسیار پیچیده‌ شده که محتوا را به ترتیب میزان اهمیت و سازگاری با علایق هر کاربر در فید اصلی می‌چیند. 

به گفته سازندگان این شبکه اجتماعی، هر بخش از اپلیکیشن اینستاگرام الگوریتم خاص خود را دارد. این یعنی به عنوان مثال، فید اصلی اینستاگرام از الگوریتمی کاملا متفاوت نسبت به صفحه اکسپلور بهره می‌برد. به همین شکل، کارکرد الگوریتم صفحه اکسپلور کاملا با کارکرد الگوریتم پشت پست‌های Reels هم متفاوت است. این بدان خاطر است که نحوه تعامل کاربران با بخش‌های گوناگون اپلیکیشن متغیر است. برای مثال مردم معمولا تمایل بیشتری به مشاهده پست‌های دوستان خود در بخش استوری‌های اینستاگرام دارند، اما به محض ورود به صفحه اکسپلور ترجیح می‌دهند پست‌هایی کاملا جدید از افرادی که تاکنون دنبال نکرده‌اند را ببینند. به همین دلیل روش 

اینستاگرام چگونه پست‌های فید و استوری‌ها را رده‌بندی می‌کند؟

تجربه سازندگان اینستاگرام در سال‌های اخیر نشان داده که مردم می‌خواهند پیش از هر چیز دیگر، محتوایی که توسط دوستان و اعضای خانواده به اشتراک گذاشته شده را در فید خود و همینطور بخش استوری‌ها مشاهده کنند. بنابراین رویه رده‌بندی محتوا در هر دو بخش کمابیش شکلی یکسان دارد. گذشته از تبلیغاتی که به صورت گاه و بیگاه به نمایش درمی‌آیند، فید شما و همینطور بخش تنها به نمایش محتوایی می‌پردازند که متعلق به افراد آشنا برای شما هستند. 

برای اینکه بتوان به دقیق‌ترین و بهترین شکل ممکن به رده‌بندی محتوا در فید و استوری‌ها پرداخت، الگوریتم اینستاگرام سیگنال‌های زیر را در اولویت قرار می دهد: 

پست‌های Reels اینستاگرام چطور رده‌بندی می‌شوند؟

هدف اصلی از پدید آوردن قابلیت اینستاگرام ریلز، سرگرم کردن شما بوده است. در نتیجه، بخش اعظمی از ویدیوهای ریلزی که مشاهده خواهید کرد متعلق به اکانت‌هایی هستند که آن‌ها را دنبال نکرده‌اید. از این منظر، با ساختاری بسیار مشابه به صفحه اکسپلور روبه‌رو هستیم. اصلی‌ترین تفاوت این است که به جای تمرکز بر اینکه چه چیزی می‌تواند با سلیقه شما جور باشد، اینستاگرام به صورت خاص به دنبال محتوایی می‌گردد که شاید برای شما سرگرم‌کننده به حساب آیند. 

الگوریتم اینستاگرام چه محتوایی را به کاربران پیشنهاد نمی‌کند؟

اگرچه اینستاگرام می‌خواهد شانسی به تمام کاربران بدهد تا خودشان را ابراز کنند، اما در عین حال امنیت کاربران را در اولویت می‌گذارد. به همین خاطر است که گاهی از اوقات پست‌هایی که آسیب‌رسان به حساب می‌آیند یا ساختاری خلاف آنچه در دستورالعمل استفاده از این شبکه اجتماعی آمده دارند را حذف می‌کند. علاوه بر این، الگوریتم امکان تماشای برخی محتوای خاص که مشخصات زیر را در خود دارند، محدود می‌کند: 

۶ نکته برای بهره‌برداری حداکثری از الگوریتم اینستاگرام

در نگاه نخست، لیست بلندبالای متغیرهای که در این مقاله آورده‌ایم بیش از حد پیچیده جلوه می‌کنند. اما در غایی‌ترین حالت، الگوریتم اینستاگرام به نفع آن‌هایی عمل می‌کند که محتوای با کیفیت و درگیرکننده ساخته و نشر می‌دهند. 

بنابراین بهترین راه برای بهبود وضعیت اکانت شما در اینستاگرام این است که دست به کارهایی بزنید که مخاطبان را سر ذوق می‌آورند، سرگرم می‌کنند یا اطلاعاتی تازه در اختیار آن‌ها می‌گذارند. در ادامه به ۶ ترفندی می‌پردازیم که محتوای شما را برای الگوریتم اینستاگرام بهینه می‌کنند و باعث می‌شوند قادر به جلب توجه افراد بیشتری باشید. 

۱. به دستورالعمل‌های جامعه کاربری اینستاگرام احترام بگذارید

چه در حال در فید باشید، چه ریلز و چه استوری‌ها، الگوریتم اینستاگرام میزان مشاهده‌پذیری محتوایی که مغایر با دستورالعمل‌های جامعه کاربری (+) این اپلیکیشن باشد را محدود می‌کند. اگر به انتشار اطلاعات دروغین، پست‌های ذاتا سیاسی، محتوای ناراحت‌کننده یا حساس یا حتی تصویری که صرفا رزولوشن پایینی دارد بپردازید، افراد کمتری قادر به مشاهده آن خواهند بود و در نتیجه نرخ انگیجمنت یا درگیرکنندگی پایین‌تری خواهید داشت. 

۲. ویدیوهای ریل خلاقانه بسازید

با افزودن ویدیوهای ریل به تقویم محتوایی خود، فرصت‌های تازه برای دیده شدن را در آغوش بگیرید. ریل‌ها یکی از تازه‌ترین قابلیت‌های شبکه اجتماعی اینستاگرام به حساب می آیند و به نظر می‌رسد که هنوز هم در سال ۲۰۲۲، بخش اعظمی از تمرکز اینستاگرام را معطوف به خود کرده‌اند. 

آن‌طور که سازندگان اینستاگرام می‌گویند، قابلیت Reels ناظرانی انسانی دارد که به مشاهده تمام ویدیوها مشغول شده و برترین موارد را انتخاب می‌کنند. از جمله ترفندهایی که می‌توان هنگام انتشار ریل‌های اینستاگرامی به کار بست تا بیشتر مورد توجه قرار گرفت، موارد زیر است: 

۳. انتشار پست‌ها در زمان درست برای دستیابی به بیشترین نرخ تعامل

تعامل مخاطبان سیگنالی بسیار مهم در سراسر اینستاگرام به حساب می‌آید و بنابراین انتشار محتوا در روز و قرار است تفاوتی بنیادین در میزان موفقیت شما ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه شما را به مطالعه مقاله «» دعوت می‌کنیم. 

۴. تعامل را به بیشترین حد برسانید

انگیجمنت یا نرخ درگیرکنندگی مخاطبان فاکتوری بسیار مهم برای الگوریتم اینستاگرام به حساب می‌آید. 

آیا به آن میزان از انگیجمنت و تعاملی که دوست دارید دست پیدا نمی‌کنید؟ خیلی از اوقات راهکار مورد نیازتان به سادگی چسباندن یک استیکر روی استوری‌ها است. درون استوری‌های اینستاگرام می‌توانید به سراغ گزینه‌های متنوعی مانند استیکرهای سوال، اسلایدرهای اموجی و نظرسنجی‌ها بروید تا تعاملی مستقیم با طرفداران و دنبال‌کنندگان خود داشته باشید. 

به صورت مشابه می‌توانید زیر پست‌های خود از کپشن‌هایی استفاده کنید که حاوی سوالی جذاب می‌شوند یا مخاطبان را به کامنت گذاشتن ترغیب می کنند. با همین راهکارهای ساده می‌توانید مردم را به تعامل هرچه بیشتر با خود دعوت کنید. 

۵. قدرت هشتگ‌ها را دست کم نگیرید

الگوریتم اینستاگرام نمی‌تواند آن‌طور که ذهن ما انسان‌ها قادر به درک محتوای تصویر است از مضامین درونی چیزی مانند تصویر یک گربه ناز باخبر شود. اما می‌تواند هشتگ #گربه_های_ناز را درک کند. 

استفاده از هشتگ‌های دقیقی که محتوا را توصیف می‌کنند راهی عالی برای برچسب زدن روی پست‌ها و دستیابی به بالاترین نرخ دیده شدن است. اگر الگوریتم بتواند مضمون تصویر یا پست شما را تحلیل کند، به شکلی آسان‌تر قادر به اشتراک‌گذاری آن با افرادی خواهد بود که به آن موضوع خاص علاقه نشان می‌دهند. 

علاوه بر این، هشتگ‌ها به صورت کاملا رایگان قابل استفاده هستند و برخلاف تبلیغات اینستاگرامی، برای دیدن هرچه بیشتر به کمک آن‌ها نیازمند پرداخت مبالغ کلان نیستید. 

۶. در انتشار پست‌ها تداوم داشته باشید

چه به دنبال افزایش بازدیدکنندگان خود باشید از راه خرید بازدید اینستاگرام، چه بخواهید نرخ درگیرکنندگی را بالاتر ببرید و چه فالوئرهایی هرچه بیشتر به دست آشاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که اینستاگرام بر اساس چه منطق و الگوریتمی پست‌ها، استوری‌ها و ریلزها را انتخاب و به شما نمایش می‌دهد. اگر از کابران فعال این پلتفرم باشید، ممکن است متوجه شده باشید که محتوای نمایش داده شده به هیچ دو کاربری یکسان نیست و برای هر فرد به‌صورت جداگانه و شخصی‌سازی نمایش داده می‌شود. در این مقاله سعی می‌کنیم الگوریتم اینستاگرام را بررسی کنیم و راهکارهایی را برای استفاده بهتر از فضای اینستاگرام ارائه دهیم.

بررسی الگوریتم اینستاگرام در بخش‌های مختلف

اینستاگرام طرز رفتار هر کاربر را به‌صورت جداگانه ذخیره و بررسی می‌کند تا با استفاده از آن بتواند دقیق‌ترین پیش‌بینی درباره سلیقه هر شخص را انجام دهد. معیارها و متغیرهای زیادی در این امر دخیل هستند، مانند تعداد لایک و بازدید، متن هر پست، تعداد ذخیره شدن یک پست، کلیک کردن استوری، هشتگ‌های استفاده شده و … . هر معیار در بخش‌های مختلف دارای اهمیت متفاوتی است که در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

فید (Feed)

الگوریتم اینستاگرام در بخش فید یا صفحه اصلی اینستاگرام، پست‌ها را بر اساس اینکه شما چه کسانی را دنبال می‌کنید انتخاب می‌کند و میزان احتمال علاقه و تعامل شما با پست‌ها را بر اساس معیارهای زیر پیش‌بینی می‌کند:

استوری (Strory)

الگوریتم استوری‌های اینستاگرام مشابه الگوریتم فید عمل می‌کند و بر اساس معیارهای زیر، تصمیم می‌گیرد که کدام استوری باید در ابتدای لیست استوری‌ها به شما نمایش داده شود:

صفحه جست و جو (Explore)

هدف اصلی این بخش از اینستاگرام، معرفی کاربران و محتواهای جدید با توجه به علاقه هر فرد است و همانطور که انتظار می‌رود، این کار را به کمک داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کند، انجام می‌دهد. اگر بخواهیم نگاهی به نحوه کار الگوریتم اینستاگرام در صفحه اکسپلور بیندازیم، اول باید بدانیم که چه داده‌هایی برای الگوریتم این بخش دارای اهمیت هستند. مهم‌ترین داده ذخیره شده این بخش، تاریخچه کاربران است. اینکه هر فرد در گذشته چه پستی را مشاهده و لایک کرده است، معیار اصلی برای انتخاب پست برای نمایش می‌باشد. پس از اینکه الگوریتم، گروهی از پست‌ها را بر اساس گذشته هر کاربر انتخاب کرد، بر اساس موارد زیر آنها را به‌نمایش می‌گذارد.

ریلز (Reels)

هدف اصلی اینستاگرام از به‌وجود آوردن بخش ریلز یا ریل، ایجاد سرگرمی برای افراد است؛ بنابراین محتوای این بخش به‌صورت ترکیبی، هم از کاربرانی که دنبال می‌کنید و هم از کاربرانی که شما آنها را دنبال نمی‌کنید، انتخاب شده و به‌نمایش گذاشته می‌شوند. الگوریتم این بخش همانند سه بخش قبلی بهترین سعی خودش را می‌کند تا براساس داده‌های ذخیره شده از رفتار کاربران، ویدئوهایی را انتخاب کند که افراد بپسندند و بیشترین سرگرمی را برای آنها به‌وجود آورد. به‌همین دلیل است که بسیاری از افراد مدت زیادی را در این بخش به تماشای کلیپ مشغول می‌شوند که حاکی از عملکرد عالی الگوریتم این بخش است! معیارهایی که در این بخش استفاده می‌شوند، مانند معیارهایی است که بخش‌های قبل به آنها توجه می‌کردند و شامل موارد زیر هستند:

خروج از نسخه موبایل