دانش و سلامت

بیماری که ویروس‌های خفته بدن را بیدار می‌کند

ايسنا / خراسان رزوي افرادی که در گذشته کووید را داشته اند با خستگی مزمن غریبه نیستند، اما واقعاً کووید و خستگی چقدر با آنها مرتبط است؟

به گزارش هلث، نتایج یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که کووید در واقع می تواند باعث فعال شدن مجدد ویروس خود در بدن شود، از جمله ویروس هایی که باعث خستگی می شوند.

طبق گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، کووید مزمن را می توان به عنوان علائمی تعریف کرد که حداقل برای چندین هفته پس از پایان عفونت باقی می مانند. از هر پنج بیمار مبتلا به کووید، یک نفر به طور مزمن به کووید مبتلا می شود که امروزه حدود 23 میلیون آمریکایی آن را تجربه می کنند. از آنجایی که هنوز بسیار جدید است، تحقیقات بیشتری برای درک اثرات دراز مدت کووید و عواملی که در آن نقش دارند مورد نیاز است.

در حال حاضر، کارشناسان فکر می کنند که کووید-19 تنها یک مورد در دراز مدت نیست، بلکه تعدادی از عوامل خطر و علل بیولوژیکی است که همپوشانی دارند و در هم تنیده شده اند. این بیماری با بیش از 200 علامت مختلف و 50 بیماری مختلف همراه است که تشخیص آن را واقعا دشوار می کند.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، کووید درازمدت می تواند افرادی را که عفونت شدید داشته اند و همچنین افرادی که فقط علائم خفیف را تجربه کرده اند، تحت تاثیر قرار دهد. برخی از علائم رایج عبارتند از: خستگی، ضربان قلب سریع، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، علائم گوارشی و درد مفاصل.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2022 در مجله Frontiers in Immunology منتشر شد، محققان سوئدی دریافتند که کووید می تواند سیستم ایمنی را سرکوب کند و امکان ظهور مجدد ویروس را فراهم کند. ویروس هایی که در گردش هستند عبارتند از ویروس تبخال که باعث مونونوکلئوز می شود و ویروس ابولا که اغلب می تواند علائم خستگی را ایجاد کند.

در بیماران واکسینه نشده که به دنبال عفونت کووید، سندرم خستگی مزمن را تجربه کردند، محققان پاسخ های آنتی بادی قوی تری ایجاد کردند، به این معنی که سیستم ایمنی آنها در هنگام مبارزه با ویروس پایدار بود.

نویسندگان این مطالعه پیشنهاد کردند که درمان طولانی مدت کووید باید پاسخ ایمنی به ویروس را تقویت کند و به بدن در مبارزه با ویروس فعال شده مجدد کمک کند.

علائم معمولاً با گذشت زمان بهبود نمی‌یابند، اما برخی از بیماران ممکن است اثرات طولانی‌مدت COVID-19 را ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از عفونت تجربه کنند.

از آنجایی که علائم برای هر بیمار بسیار فردی خواهد بود، در صورت تجربه طولانی مدت COVID-19، مهم است که با پزشک خود برای ارائه یک برنامه درمانی همکاری کنید. مهمترین راه پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون علیه کووید است زیرا افرادی که واکسینه شده اند و آلوده شده اند کمتر احتمال دارد علائم طولانی مدت کووید را گزارش کنند.

پیام پایانی

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا