اقتصادی

تاجران ایرانی چه کالاهایی از عراق خریدند؟

بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته بیش از ۲۶۳ میلیون دلار محصولات مختلف از عراق وارد شده است که از این حیث با کاهش ۷۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه شده است و این همسایه را یازده پله در بازار ایران پایین کشیده است.

به گزارش مجله ایرانی، عراق یکی از شرکای تجاری همیشگی ایران در طول سالیان و دهه‌های گذشته بوده است. آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۹۵ هزار تن کالای مختلف در قالب ۳۳۹ کد تعرفه مختلف از عراق به کشورمان وارد شده است که ارزش آن به بیش از ۶۴۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۶۳ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۳۵۱ دلار می‌رسد. این آمار و ارقام افزایش ۲۹ درصدی از نظر ارزش ریالی را نسبت به سال قبل از این بررسی یعنی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که با توجه به وضعیت واردات عراق به ایران ناشی از حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت ماه سال گذشته است. چرا که عراقی‌ها در سال ۱۴۰۰ هشتمین واردکننده محصولات مختلف به ایران بودند و در سال گذشته با فروش بیش از ۱۹۵ هزار تن کالا به کشورمان ۱۱ پله سقوط کردند و بررسی همین آمار نشان از افت ۷۸ درصدی از نظر ارزش دلاری است.

تاجران ایرانی چه محصولاتی از عراق خریدند؟

در بازار ایران نخستین کالایی که از عراق خریداری شده است، «میله‌های آهنی یا فولادی» است که در صدر جدول واردات از این کشور ایستاده است. چرا که در ۱۲ ماهه سال گذشته بالغ بر ۷۰ هزار تن از این محصول از عراق به ارزشی بالغ بر هزار میلیارد تومان معادل ۳۶ میلیون دلار می‌رسد. این محصول از نظر ارزش دلاری سهم ۱۸درصدی را در میان دیگر محصولات وارداتی از عراق دارد.

دومین کالایی که ایرانی‌ها از همسایه غربی‌مان خریداری کردند. آلیاژهای آلومینیوم است که البته فاصله بسیار اندکی با صدرنشین کالاهای وارداتی دارد. بیش از ۱۸ هزار تن از این محصول از عراق وارد شده است که ارزشی بالغ بر ۸۴۹ میلیارد تومان و بیش از ۳۴ میلیون دلار دارد. سهم میله‌های آهنی یا فولادی از کل واردات به عراق ۶.۹۱ درصد است.

سومین محصول وارداتی از عراق به کشورمان در سال گذشته «دستگاه تهویه مطبوع دو تکه» به حساب می‌آید که ارزشی بیش از ۲۳ میلیون دلار دارد و سهمی بالاتر از ۱۱.۴۶ درصد کل واردات از این کشور همسایه به ایران را از آن خود کرده است.

دیگر محصول وارداتی «آسیاب و مخلوطکن‌های الکترومکانیکی خانگی» با ارزش ۸.۶ میلیون دلاری و سهم ۴.۲۵ درصدی است که چهارمین کالای وارداتی به این همسایه را شامل می‌شود. پس از این کالاها، «کاغذ یا مقوا برای بازیافت»، «قوطی بدون درز»، «کاغذ یا مقوای کرافت سفید نشده»، «ماشین‌های ظرفشویی از نوع خانگی»، «لاستیک رویی چرخ» و «قراضه و ضایعات آلومینیوم» نیز در ردیف ۱۰ کالای وارداتی از عراق به ایران در سال گذشته است که جدول آن را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

تاجران ایرانی چه کالاهایی از عراق خریدند؟

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا