اقتصادی

تحقق ۷۰ درصدی سند راهبری صنعت نوشت‌افزار طی دو سال

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست محوری دولت سیزدهم در بخش صنعت را حمایت از تولیدات نوآور داخلی در راستای کاهش نیازهای وارداتی اعلام کرد و گفت: میزان تحقق سند راهبری صنعت نوشت‌افزار طی دو سال به ۷۰ درصد رسیده است.

به گزارش مجله ایرانی، محمد مهدی برادران در بازدید از نمایشگاه ایران نوشت مشهد اظهار کرد: میزان تحقق اهداف «سند راهبردی صنعت نوشت افزار» طی دو سال اخیر از ۵۰ درصد به بیش از ۷۰ درصد رسیده و با برنامه‌ریزی همراستا با سند راهبردی صنعت نوشت افزار، امیدواریم بازدهی کارگروه ملی این صنعت که تاکنون دو جلسه فصلی داشته را نیز حداکثری کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر همزمان با افزایش تنوع تولیدات داخلی نوشت افزار، سطح انتظارات مصرف‌کنندگان نیز رشد داشته، از این رو باید برای ارتقای بیش از پیش کیفیت محصولات نیز تلاش کنیم.

معاون وزارت صمت مساله اصلی حال حاضر صنعت نوشت افزار داخلی را مواد اولیه دانست و اظهار امیدواری کرد: با رفع آن شاهد افزایش تصاعدی حجم تولید و اشتغال در این بخش باشیم.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم، توجه ویژه‌ای به صنایع جدید داریم، گفت: در این راستا حتی اقدامات کوچک از سوی دولت نیز تاثیر قابل توجهی در رشد تولید داخلی دارد. به عنوان مثال؛ سالانه شاهد ۵۵۵ میلیون دلار ورود اسباب بازی قاچاق به کشور بودیم که با اقدامات ابتدایی صورت گرفته در صنعت اسباب‌بازی و توسعه تولید داخلی طی دو سال اخیر، این رقم در حال حاضر به سالانه ۳۵۰ میلیون دلار کاهش یافته که دال بر ضرورت حمایت ما از این صنعت و دیگر صنایع نوپا است.

برادران ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم، تنها کاغذ ۱۰ درصد کتب درسی از محل تولیدات داخلی تامین می‌شد. این رقم در سال گذشته به ۶۷ درصد و امسال به ۱۰۰ درصد رسید. از سال آینده، به مصارف فرهنگی نیز کاغذ تولید داخل اختصاص می‌یابد. در کاغذ A۴ نیز تا انتهای دولت سیزدهم ۱۰۰ درصد نیاز کشور را از محل تولید داخلی تامین خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر عمده صنایع به‌ ویژه لوازم خانگی را تحت فشار گذاشته‌ایم تا مواد اولیه و قطعات را به‌طور کامل در داخل تولید کنند. هم‌زمان برخی صنایع، مانند نوشت افزار را همچنان مورد حمایت ارزی قرار می‌دهیم تا با گسترش تولید عمده؛ علاوه بر اشباع بازارهای داخلی، شاهد گشایش مسیرهای صادراتی جدید نیز باشیم.

برادران با اعلام اینکه سیاست محوری دولت سیزدهم در بخش صنعت، حمایت از تولیدات نوآور داخلی در راستای کاهش نیازهای وارداتی است، تصریح کرد: دولت سیزدهم در بخشی از شاخص ها به‌ویژه رشد تولید در گروه صنعت، عملکرد منحصر به فردی داشته که موجب تمجید مقام معظم رهبری نیز شده است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه در دو دولت گذشته؛ رشد متوسط کشور حدود صفر، رشد بخش صنعت حدود دو درصد و در برخی سال‌ها صفر بود و در برخی بخش‌های دیگر شاهد رشد منفی بودیم، افزود: در سال نخست دولت سیزدهم؛ رشد بخش صنعت از دو به ۳.۵ درصد ارتقا یافت و این رقم در سال گذشته به ۹.۵ درصد رسید و با وجود مسایل متعدد، در حال پیش‌راندن این بخش هستیم.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا