عمومیمجله کسب و کار

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره چیست و آیا میزان عایق بندی دوبرابر است؟

پنجره عایق :

پنجره عایق به پنجره‌هایی گفته می‌شود که معمولاً با نام پنجره دو جداره یا شیشه دو جداره یا پنجره سه جداره شناخته می‌شوند. این پنجره‌ها از نظر انتقال حرارت نسبت به نمونه‌های سنتی (پنجره‌های فلزی) عایق‌تر هستند. پنجره‌های عایق دو یا سه قاب شیشه‌ای هستند که بوسیله هوا یا دیگر گازها برای کاهش انتقال حرارت جدا شده‌اند.

واحدهای شیشه‌ای عایق با ضخامت شیشه ۳ میلی‌متر تا ۱۰ میلی‌متر (۱/۸” تا ۳/۸”) یا بیشتر در کاربردهای خاص ساخته می‌شوند. شیشه لمینت یا سخت شده  ممکن است بعنوان بخشی از ساخت مورد استفاده قرار بگیرد. اکثر واحدها با ضخامت مشابه شیشه استفاده شده در دو قاب شیشه‌ای ساخته می‌شوند ولی کاربردهای خاص همچون کم کردن عایق صوتی یا کاربردهای امنیتی ممکن است به طیف وسیعی ضخامت برای ترکیب شدن در واحد مشابه نیازمند داشته باشند.

شیشه سه جداره :

این محصول از مجموع سه لایه شیشه بهمراه دو عدد اسپیسر تشکیل شده که موجب افزایش قیمت 1.8 برابر( بطور تقریبی) نسبت به شیشه دوجداره میگردد. عمده ترین دلیل انتخاب شیشه سه جداره برای پروژه هایی تعویض پنجره های قدیمی با آلودگی های صوتی بالاست و از ضخامت های 4 +6+44 برای عایق بندی بهتر استفاده می شود اما در حقیقت  میزان عایق بندی حرارتی شیشه سه جداره مزیت این نوع شیشه محسوب می شود.

مزایای پنجره سه جداره :

  1. عایق مناسب در برابر گرما و سرما
  2. مانع نفوذ گرد و غبار، دود و آلودگی‌های محیطی
  3. عایق صوت تا ۵۵ دسیبل
  4. تنوع اشکال بازشو و شکل پذیری متناسب با معماری و فضای ساختمان
  5. مقاوم در برابر نور خورشید
  6. مقاوم در برابر خوردگی و پوسیدگی
  7. قابلیت استاندارد

تفاوت شیشه دو جداره با شیشه سه جداره :

قیمت : شیشه سه جداره نسبت به دوجداره افزایش قیمت تقریبی 1.8 برابری دارد

عایق صوت: سه جداره عایق بهتری نسبت به دوجداره و تک جداره دارد اما پیشنهاد ما استفاده در شرایط خاص است

عایق دما: در حالت عادی ضریب عایق بندی سه جداره نسبت به اختلاف دما تقریبا افزایش 40 درصد نسبت به دوجداره دارد. نمودار ضریب انرژی حرارتی در تصویر روبرو قابل مشاهده است.

عایق گردوغبار: در صورت استفاده از پروفیل UPVC تمامی شیشه های چند جداره کاملا ایزوله گردوغبار هستند.

پایان مطلبامروزه هزینه بالای مصرف انرژی و سوخت باعث شده که همه ما به دنبال راهی برای کاهش آن هستیم. همانطوری که در مقاله‌های قبلی بررسی کردیم تفاوت پنجره سه جداره و دوجداره در نوع شیشه و ضخامت پروفیل لنگه بازشو آن است.

بعد از تولید ، پنجره سه جداره یو پی وی سی نیز طراحی گردید. ماهیت پنجره های سه جداره همانطور که از نامشان پیداست از سه جداره شیشه تشکیل شده است که درصد صداگیری آن نسبت به دوجداره  بیشتر است.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق تفاوت های شیشه دوجداره و سه جداره بپردازیم و مزایا و معایب هر کدام را بیان کنیم.

✳️ پنجره سه جداره چیست؟

در پنجره‌های دوجداره از سه لایه شیشه و دو اسپیسر به همراه گاز آرگون استفاده می‌شود. در پنجره سه جداره ضخامت پروفیل‌ها بیشتر از ضخامت سایر پنجره‌ها است. دلیل این مساله سنگین‌تر بودن شیشه‌های سه جداره به نسبت مدل دوجداره است. معمولا از پنجره سه‌جداره در مناطق سرد و دارای سروصدا استفاده می‌شود.

اگر قصد دارید که از پنجره‌های سه جداره استفاده کنید می‌بایست مزایا و معایب آن‌ها و همچنین بودجه خود را در نظر بگیرید. همچنین مواردی از قبیل جنس دیوارها، سنگ نما و بار وارد به فریم پنجره از مسائلی هست که پیش از شروع پروژه باید در نظر گرفته شود.

✳️ پنجره دوجداره چیست؟

پنجره دوجداره پز استفاده‌ترین نوع پنجره است که در دو جنس و ساخته می‌شوند. این پنجره از یک شیشه دولایه با یک اسپیسر تشکیل شده که در میان آن‌ها گاز آرگون، کریپتون و زنون تزریق می‌شود.

پروفیل پنجره دوجداره معمولا ضخامت کمتری به نسبت نوع سه جداره دارند. دلیل اسن ضخامت کمتر وزن سبک‌تر شیشه آن است. اگر مناطق خلوت و کم سروصدا زندگی می‌کنید، گزینه مناسب انتخاب پنجره دوجداره است.

این پنجره به دلیل عایق‌‌بندی استاندارد ساختمان در برابر حرارت، برودت و صدا توسط سازندگان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

? تفاوت پنجره سه جداره و دو جداره در چه مواردی است؟

پنجره‌های دوجداره و سه جداره دارای تفاوت‌هایی هستند که در ادامه به بررسی دقیق آن‌ها خواهیم پرداخت. بنابراین سعی کردیم تا به طور دقیق این تفاوت‌ها را با هم بررسی کنیم تا بهترین انتخاب را برای خانه خود داشته باشیم.

همانطور که گفته شد از دو صفحه شیشه‌ای و یک اسپیسر و دارای سه شیشه و دو اسپیسر است. در هر دو نوع از گاز آرگون برای عایق حرارتی در فضای خالی بین شیشه ها استفاده می‌شود. هر چه فرآیند دوجداره یا سه جداره کردن توسط ماشین آلات و به دور از دخالت انسان انجام شود، عایق قوی تری خواهیم داشت. ضخامت معمول در شیشه های دوجداره ۴.۴ میلی متر است که بین آن ها اسپیسر قرار میگیرد. ضخامت معمول در شیشه های سه جداره ۴.۴ و ۶ است که در صورت جمع با اسپیسر عدد نهایی به ۲۴ می‌رسد.

۱عملکرد

از نظر عملکر، به دلیل ضخامت بالای شیشه و پروفیل کمترین میزان اتلاف دمای محیط داخل خانه را خواهد داشت. بنابراین از نظر عملکر شیشه‌های سه جداره بهتری از مدل سه جداره هستند. از طرفی جنش پروفیل پنجره نیز در کارایی آن تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال پنجره‌های یو پی وی سی از نظر عایق‌بندی عملکرد بهتری به نسبت پنجره‌های آلومینیومی دارند. البته در مدل‌های قدی به دلیل استحکام و وزن سبک، از آلومینیوم استفاده می‌شود.

۲صرفه‌جوی در انرژی

از دیگر مواردی که باید به آن توجه شود میزان اتلاف انرژی در پنجره‌های دوجداره به نسبت پنجر سه جداره است. اگر در مناطق سرد یا خیلی گرم زندگی می‌کنید برای گرم و سرد کردن فضای خانه به میزان انرژی بیشتری نیاز خواهید داشت. بنابراین با نصب پنجره سه جداره می‌توان در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی کرد و هزینه کمتری را برای قبوض پرداخت نمود.

۳وزن پروفیل

وزن پروفیل پنجره سه جداره بیشتر از پنجره‌های دوجداره است و در هنگام نصب، جابه‌جایی آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود. همچنین با نصب پنجره سه جداره ممکن است بار وارد شده به دیوار زیاد شده و چارچوب‌ها توان تحمل پنجره سه جداره را نداشته باشند. بنابراین پیش از نصب پنجره حتما با کارشناس نصب مشورت کنید تا بهترین کمک را به شما بکند.

۴کاهش آلودگی صوتی

پروفیل‌های یو پی وی سی به دلیل وجود حفره‌های تو خالی بهترین گزینه برای عایق‌بندی محیط در برابر صدا هستند. هم‌چنین هرچه جنس شیشه مورد استفاده در آن ضخیم تر شود هم در کاهش سروصدا تاثیرگذار خواهد بود. به همین منظور عمدتا پنجره‌های سه جداره را از پروفیل یو پی وی سی می‌سازند.

یکی از تفاوت‌های پنجره‌های سه جداره با پنجره‌های دوجداره در این است که استفاده از یک شیشه سه جداره تا ۲۰ دسی‌بل میزان صدای ورودی به داخل خانه را کاهش می‌دهند.

۵قیمت

مساله دیگری که میان پنجره سه جداره و دوجداره تفاوت ایجاد می‌کند بحث قیمت خواهد بود که آن‌چنان هم در مساله نصب پنجره بی تاثر نخواهد بود. در پنجره‌های سه جداره به دلیل ضخیم‌تر بودن پروفیل قیمت نیز بیشتر خواهد بود. پس اگر انتخاب پنجره سه جداره برای محل زندگی شما الزامی نیست از انتخاب آن بپرهیزید. چرا که ممکن است استفاده از آن‌ها آن‌چنان به کار شما نیاید.

از دیگر تفاوت‌های پنجره‌های دوجداره و سه‌‌جداره قیمت شیشه آن‌‌ها است. اضافه شدن یک لایه شیشه ممکن است به ظاهر کار پیچیده‌ای نباشد، اما قیمت آن در بعضی موارد از قیمت پروفیل بیشتر می‌شود. همچنین ویژگی‌های در ساخت شیشه وجود دارد که باعث افزایش قیمت خواهد شد. برای مثال شیشه سکوریت و لمینت از شیشه‌های رفلکس و معمولی بیشتر است.

۷محل استفاده

اگر در محل زندگی شما آلودگی و سروصدا زیاد است، استفاده از پنجره‌های سه جداره به نسبت نوع دوجداره منطقی‌تر است. همچنین در مناطق آلوده به دلیل وارونگی دما و برودت هوا داخل خانه باید به درستی عایق‌بندی شود تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

۸تفاوت ساخت و اجرا

مهم‌ترین مرحله ساخت پنجره سه جداره بررسی، انتخاب و خرید پروفیل مناسب است. پروفیل خریداری شده باید ضخامت کافی برای جا دادن دو اسپیسر را داشته باشد. همچنین شیشه‌های سه جداره عمدتا از پیش آماده‌‌‌‌شده نیستند و باید توسط شرکت بنا به سفارش مشتری تولید شوند. پس از تولید، شیشه‌ها در ریل پنجره جایگذاری می‌شوند و فاصله میان آن‌ها با گاز آرگون پر‌ می‌شود.

اما در ساخت پنجره دوجداره این امکان وجود دارد که از شیشه‌های وکیوم‌شده استفاده کرد که معمولا هیچگاه گاز خنثی خود را از دست نمی‌دهند. این شیشه‌ها کیفیت بالایی دارند و کیفیت ساخت آن‌ها از شیشه سه جداره بیشتر است.

پنجره پنج جداره | پنجره چهار جداره | پنجره دو جداره

✴️ نکات مهم در خرید پنجره سه جداره و دوجداره

  • در ابتدا متراژ کار در محل حاضر می‌شود و دیوار‌ها، سنگ نما و قاب پنجره را بررسی می‌کند. شاید انتخاب شما برای نصب پنجره دو یا سه جداره یک مدل خاص باشد ولی کارشناس اندازه‌گیری نظر بهتری به شما ارائه دهد.
  • اگر شرایط محیطی و آب و هوایی، سر و صدای محیط، گرما و سرما، آلودگی، گرد و غبار و… در محیط زندگی شما بیش از حد معمول است باید به فکر درب و پنجره سه جداره باشید. وگرنه استفاده از پنجره‌های دوجداره منطقی‌تر است.
  • مهم‌ترین مرحله در این قسمت انتخاب جنس پروفیل است. بدون شک پروفیل‌های آلومینیومی گران‌تر از یو پی وی سی هستند و شما می‌بایست با توجه به بودجه خود یکی را انتخاب کنید.
  • در هنگام نصب حتما سطح شیشه را بررسی کنید که هیچ خطی روی آن نباشد. چرا که ممکن است بعدا برای شما دردسر ساز شود.
  • حتما بعد از نصب از نصاب بخواهید که پنجره‌ها را درزگیری و رگلاژ کند.
  • از کارشناس فروش و نصب بخواهید که بهترین یراق‌‌آلات و دستگیره را در پنجره استفاده‌کنند تا قاب پنجره در طول زمان شکل و فرم خود را از دست ندهد.

✳️ در و پنجره دوجداره بهتر است یا سه جداره؟

اگر میزان آلایندگی، سروصدا و… در منطقه شما کم است، انتخاب درب و پنجره سه جداره با هزینه بالاتر اصلا کار منطقی به نظر نمی‌رسد. شما می‌توانید از یک پنجره دوجداره یو پی وی سی باکیفیت به همراه شیشه وکیوم شده، استفاده کنید.

همچنین شیشه‌های سه جداره معمولا به درد کسانی می‌خورد که منطقه زندگی آن‌ها بیش از حد معمول سرد است. در چنین مواردی کارشناس نصب، باتوجه به شرایط خانه، ضخامت دیوارها و نما بهترین پیشنهاد را به شما خواهد داد.

نتیجه
باید توجه داشت که تفاوت پنجره سه جداره و دوجداره در میزان عایق‌بندی آن‌ها، ضخامت و قیمت است که متناسب با پروژه شما نوع دوجداره یا سه جداره برای ساخت پنجره انتخاب می‌شود. شما می‌توانید پیش از شروع کار با یک کارشناس مشورت کنید تا با قیمتی مناسب اقدام به خرید کنید.

سوالات متداول
۱دلیل قیمت بیشتر پنجره سه جداره به نسبت پنجره دوجداره چیست؟
دلیل این گرانی قیمت شیشه‌های پنجره سه جداره به نسبت دوجداره و پروفیل ضخیم تر در پنجره سه جداره است.
۲پنجره سه حداره آلومینیومی بهتر است یا یو پی وی سی؟
این که شما از چه پروفیلی استفاده می‌کنید به عوامل مختلفی چون بار روی پنجره، جنس دیوار و ضخامت دیوار بستگی دارد.

منبع :

https://www.pyramidwin.com/double-glazed-window/

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا