آشنایی با ساختار دینام دیزل ژنراتور
دینام یک قطعه استوایی مانند می باشد که از دو بخش تشکیل شده است. بخش ثابت که استاتور نام دارد و بخش دوار که رتور می باشد. این قطعه به کمک سیستم تسمه و پولی نیروی چرخشی از میلینگ موتور گرفته و با چرخش ولتاژ و جریان برق مناسب برای شارژ باتری ها تولید می کند.
دینام ژنراتور برق القایی متناوب تولید می کند که این برق متناوب به دیودهای یکسو ساز به جریان مستقیم تبدیل می شود، آنگاه وارد آفتومات دینام در ساختار دینام می شود.
این قطعه ( آفتومات ) دیزل ژنراتور، مقدار شارژ باتری را تنظیم می کند و از اینکه شارژر بیش از حد شارژ شود جلوگیری می کند.
در ساختار دینام دیزل ژنراتور های گازسوز و دیزل ژنراتورها یک سری مصرف کننده وجود دارد که سبب خالی شدن باتری می شوند و احتیاج می شود که باتری مجدد شارژ شود تا بتوان از آن استفاده کرد.
عموما در موتورها یکی از مواردی که باتری خیلی سریع خالی می شود می باشد چراکه جریان زیادی مصرف می کند. اما استارت برای روشن شدن موتور آمپر لحظه ای زیاد مصرف می کند.
پس از آن در موتور قطعات و تجهیزاتی مانند ،گاورنر، جرقه زن در دیزل ژنراتورهای گازسوز هم از باتری جریان کشی دارند.
ساختار دینام دیزل ژنراتور به چه صورت است ؟
ساختار دینام دیزل ژنراتور به گونه ایست که دارای دو درپوش است، در وسط این دو درپوش یک عدد حلقه قرار می گیرد که روی آن سیم پیچی شده و به این حلقه استاتور می گویند.
دیزل ژنراتور هایی مانند ، در قسمت وسط استاتور روتور قرار دارد که در درون آن گردش می کند. همچنین روتور هم سیم پیچی شده است که روی یک محور قرار گرفته است. دو طرف محور با کمک بلبرینگ روی درپوش های آلتراناتور قرار می گیرد.
یک طرف محور به پولی متصل است که به کمک تسمه دینام یا همان تسمه پروانه گردش می کند. با باز کردن سوئیچ برق باتری بعد از عبور از لامپ شارژ و آفتومات به زغال های روی اتصال سیم پیچ در آخر روتور می رسد.
سپس زغال ها برق را به هسته روتور انتقال می دهند و در هسته روتور یک حوزه مغناطیسی ایجاد می شود. در این صورت قطب های روتور تشکیل قطب N و S را می دهند.
شاید جالب باشد که قبل از بدانید که ژنراتور ها با شروع به کار کردن و روشن شدن دیزل ژنراتور و چرخش روتور دینام به واسطه تسمه پروانه، میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط سیم پیچ های استاتور دینام دیزل قطع می شود.
دینام دیزل ژنراتور در این موقعیت برق القایی متناوب تولید می کند که این برق متناوب به واسطه دیود های یکسوساز به جریان مستقیم تبدیل می شود و سپس وارد آفتومات دینام می شود. همچنین آفتومات دینام دیزل ژنراتور هایی مانند می تواند تنظیم کننده مقدار شارژ باتری باشد.
اجزای دینام دیزل ژنراتور
ساختار دینام از قطعات و اجزایی تشکیل شده اند که این اجزا به استفاده شدنشان در کنار هم یک دینام دیزل ژنراتور را تشکیل می دهد. این اجزا عبارتند از:
استاتور دینام
مجموعه ای از سیم پیچی درون استاتور وجود دارد که این بخش ثابت بوده و رتور که بر روی آن سیم پیچی شده است در درون استاتور به چرخش در آمده.
در اینصورت میدان مغناطیسی ایجاد شده در استاتور عبور کرده و جریان برق الکتریکی در رتور اتفاق میافتد و به دلیل چرخش رتور جریان متناوب نیز ایجاد میشود.
رتور دینام
رتور از یک هسته که بر روی آن سیم پیچ می باشد که در استاتور به چرخش در می آید با چرخیدن رتور در استاتور میدان مغناطیسی تشکیل می شود که این جریان از راه جاربک به خروجی تحویل داده می شود. رتور با کمک پولی و تسمه که به میلنگ وصل می باشد به چرخش در می آید.
رگولاتور یا همان تنظیم کننده ولتاژ دینام
اگر ولتاژ باطری افت پیدا کند تنظیم کننده ولتاژ این افت ولتاژ را متوجه می شود و می گذارد که جریان بیشتری وارد شود که باعث بیشتر شدن میدان مغناطیسی و در نتیجه سبب افزایش ولتاژ خروجی دینام شود و افت ولتاژ جبران می شود و باطری شارژ می شود.
انواع دینام دیزل ژنراتور
ساختار دینام انواع دیزل ژنراتور بر دو نوع است. دینام های جریان مستقیم که ساختارشان بدین صورت می باشد که یک آهنربای ثابت در بخش ثابت یا استاتور دینام وجود دارد و یک عدد رتور سیم پیچی شده دارد که با چرخش این رتور در میدان مغناطیسی استاتور ولتاژ متناوبی در رتور ایجاد می شود که توسط سیستم کلکتور و ذغال که در آخر رتور قرار دارد ولتاژ و جردینام چیست ؟
دینام یک قطعه استوانه ای است که از دو قسمت تشکیل شده بخش ثابت که استاتور نامیده میشود و بخش دوار که رتور نامیده می شود این قطعه توسط سیستم تسمه و پولی نیروی چرحشی از میلنگ موتور گرفته و با چرخش ولتاژ و جریان الکتریکی مناسب برای ها تولید می کند.
دینام دیزل ژنراتور چیست ؟
دینام برق القایی متناوب تولید می کند که این برق متناوب توسط دیودهای یکسوساز به جریان مستقیم تبدیل می شود و سپس وارد آفتومات دینام می شود. آفتومات دینام ، تنظیم کننده مقدار است و از شارژ بیش از حد آن جلوگیری می کند. مقدار قدرت و یا شارژ دینام بر حسب آمپر ساعت تحویلی بیان می شود .
در ها و یک سری مصرف کننده می باشد که باعث خالی شدن باتری می شوند و این نیاز را به وجود می آورند که باتری مجدد شارژ شود تا قابل استفاده باشد عموماً در موتور ها یکی از مواردی که باتری را سریعاً خالی می کنند می باشد که جریان زیادی مصرف می کند.
البته تنها برای روشن شدن موتور آمپر لحظه ای زیاد مصرف می کند پس از آن در موتور قطعات و تجهیزاتی همچون ، ، جرقه زن در نیز از باتری جریان کشی دارند در نتیجه در صورتی که دینام بخواهد وظیفه شارژ را به عهده بگیرد در موتور شما بهتر است تا این مطلب را کامل مطالعه نمایید .
اجزا و ساختمان دینام دیزل ژنراتور
ساختمان و کارکرد دینام:
دینام دارای دو درپوش می باشد. در وسط این دو درپوش یک حلقه قرار می گیرد که روی آن سیم پیچی شده است که این حلقه استاتور نام دارد. در وسط استاتور روتور قرار می گیرد که در داخل آن گردش می کند .روتور نیز سیم پیچی شده است که روی یک محور قرار گرفته است .طرفین محور توسط بلبرینگ روی در پوش های آلترناتور قرار می گیرد .
یک طرف محور به پولی متصل شده و توسط تسمه دینام ( تسمه پروانه ) گردش می کند .با بازکردن سوئیچ، برق باتری پس از عبور از لامپ شارژ و آفتومات به زغال های روی اتصال سیم پیچ در انتهای روتور می رسد .زغال ها برق را به هسته روتور منتقل میکنند و در هسته روتور یک حوزه مغناطیسی ایجاد می گردد.
در این حالت قطب های روتور تشکیل قطب N و S می دهند. با روشن شدن و چرخش روتور دینام توسط تسمه پروانه، میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط سیم پیچ های استاتور دینام دیزل قطع می شود.
دینام در این حالت برق القایی متناوب تولید می کند که این برق متناوب توسط دیودهای یکسوساز به جریان مستقیم تبدیل می شود و سپس وارد آفتومات دینام می شود. آفتومات دینام ، تنظیم کننده مقدار است و از شارژ بیش از حد آن جلوگیری می کند. مقدار قدرت و یا شارژ دینام بر حسب آمپر ساعت تحویلی بیان می شود .
اجزای دینام :
- استاتور دینام دیزل ژنراتور:
مجموعه ای از سیم پیچی درون استاتور وجود دارد که این قسمت ثابت بوده و رتور که بر روی آن سیم پیچی شده درون استاتور به چرخش در آمده در این صورت میدان مغناطیسی ایجاد شده در استاتور عبور کرده و جریان الکتریکی در رتور ایجاد می گردد و به دلیل چرخش رتور جریان متناوب ایجاد می گردد.
رتور از یک هسته که بر روی ان سیم پیچ قرار دارد که در استاتور به چرخش در می آید با چرخش رتور در استاتور میدان مغناطیسی بوجود می آید که که این جریان از طریق جاربک به خروجی تحویل داده می شود. رتور توسط پولی و تسمه که به میلنگ موتور متصل است به چرخش در می آید.
- رگولاتور یا تنظیم کننده ولتاژ دینام دیزل ژنراتور:
- دیود خروجی دینام دیزل ژنراتور: وظیفه یکسوسازی ( تبدیل ولتاژ AC به DC ) را بر عهده دارد.
- دیود تریو
انواع دینام دیزل ژنراتور
دینام در دو نوع ساختار وجود دارد دینام های جریان مستقیم که ساختار آن به این صورت است که یک آهنربای ثابت در بخش ثابت یا استاتور دینام وجود دارد و یک رتور سیم پیچی شده دارد که با چرخش این رتور در میدان مغناطیسی استاتور ولتاژ متناوبی در رتور تولید میشود که توسط سیستم کلکتور و ذغال که در انتهای رتور قرار دارد ولتاژ و جریان را تبدیل به ولتاژ دی سی کرده و تحویل خروجی می دهد .
نوع دوم دینام آلترناتوری می باشد که در این نوع دینام به نام آفتامات وجود دارد که ولتاژ را از باطری گرفته به مقدار مناسب تبدیل می کند سپس توسط ذغال و رینگ های دور رتور به رتور می رساند در رتور یک میدان مغناطیسی ایجاد میشود که این میدان باعث می شود که ولتاژی در استاتور القا شود سپس این ولتاژ القا شده به یک یکسوساز وارد می شود و یک ولتاژ مستقیم در خروجی تحویل داده می شود که میتوان از آن برای شارژ باتری استفاده کرد .
فرق دینام های جریان مستقیم و نوع آلترناتوری در این می باشد که دینام های جریان مستقیم در دور های پایین نمیتوانند باتری را شارژ کنند ولی دینام های آلتراناتوری به در دور های پایین نیز قابلیت را دارند به همین دلیل امروزه اکثر دینام ها از نوع آلترناتوری می باشند .
تشریح مدار داخلی یک دینام
همانطور که در مدار زیر مشاهده می کنید دینام در خروجی اصلی خود یک پایه مثبت و منفی جهت اتصال به باتری برای وجود دارد. یک پایه جهت تعذیه مثبت آفتامات ، یک پایه جهت فعال کردن آفتامات و یک پایه نیز از دیود های خروجی استاتور گرفته شده که برای لامپ شارژ استفاده می شود و در صورتی که دینام شروع به شارژ و تولید ولتاژ کند خاموش می شود .
دلایل اصلی عمل نکردن دینام
همانطور که گفته شده دینام از قطعاتی همچون دیود یکسوساز ، یا آفتامات ، زغال های انتقال جریان به رتور و سیم پیج ها تشکیل شده است در صورتی که ذغال های دینام در اثر خوردگی کوتاه یا تمام شود یا قطعات الکترونیکی دینام همچون آفتامات یا یکسوساز به دلیل اعمال ولتاژ بالا یا بی کیفیت بودن آسیب ببیند یا سیم پیچ استاتور یا رتور در اثر اتصالی و آمپر کشی بیش از بسوزد دینام دیگر نمی تواند باتری را شارژ کند در نتیجه نیاز است تا در این مواقع بخش های مختلف دینام مورد تست قرار گیرد.
نوعی دیگر از دینام ها، دینام آلتروناتوری می باشد که ساختار دینام دیزل ژنراتور در این نوع دینام به این صورت است که رگولاتوری به نام آفتامات وجود دارد که ولتاژ را از باطری میگیرد و به اندازه مناسب تبدیل می کند سپس توسط ذغال و رینگ های دور رتور به رتور می رساند در رتور یک میدان مغناطیسی به وجود می آید که این میدان سبب می شود که ولتاژی در استاتور القا شود.
سپس این ولتاژ القا شده به یک یکسو ساز وارد “دینام ژنراتور” می شود و یک ولتاژ مستقیم در خروجی تحویل شود که می شود از آن برای برق باتری استفاده کرد. پس در وقت خرید دیزل ژنراتور به این انواع دقت کنید.
فرق این دو دینام در این می باشد که دینام های آلتراناتوری در دورهای پایین نیز این توانایی را دارد که باتری را شارژ کند. اما دینام های جریان مستقیم در دورهای پایین نمی توانند باتری را شارژ کنند.