حضور چین در پروژههای ریلی کشور از جمله برقی کردن قطار تهران – مشهد و استفاده از تکنولوژی این کشور برای قطارهای باری در کنار ظرفیت تامین مالی روسیه برای خط ریلی رشت – آستارا، از موارد مورد بحث حوزه حملونقل در هفته گذشته بود.
به گزارش مجله ایرانی، بهدنبال سفر مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- به همراه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری به چین در روزهای انتهایی بهمنماه و با وجود برنامه همکاری جامع ایران و چین، انتظاراتی هم در حوزه حملونقل ایجاد شده که پروژههای ریلی یکی از آنهاست و در هفتهای که گذشته، به ظرفیتهای این همکاری پرداخته شد.
ظرفیت هفته: فناوری چین
چین و ایران سابقه همکاری در حوزه ریلی را دارند؛ در حالی که برقی کردن خط ریلی تهران – مشهد در دهه ۱۳۹۰، یکی از پروژههای مشترک دو کشور بود، تحریمها علیه ایران و همکاریهای گسترده شرکت چینی با آمریکا، این همکاری را ناتمام گذاشت. با وجود این عباس قربانعلیبیک، از مدیران پیشین راهآهن، معتقد است توافق جدید با چین میتواند این کشور را بار دیگر پای میز مذاکره و سرمایهگذاری بکشاند تا علاوه بر پروژه برقی کردن تهران-مشهد، از فناوری مورد نظر برای راهآهن سریعالسیر تهران- اصفهان نیز استفاده شود.
از طرفی با تجربه و موفقیتهای چین در توسعه شبکه سریعالسیر میتوان از قابلیت چین برای تامین قطارهای خودکشش برقی با سرعت ۲۵۰ نیز برای مسیر برقی تهران مشهد که در کمتر از سه سال قابل ساخت است استفاده کرد، این ناوگان در آینده میتواند برای راهآهن سریعالسیر تهران- اصفهان نیز بهکار گرفته شود.
سرمایهگذار هفته: روسیه
سرمایهگذاری دیگر در راه پروژههای ریلی ایران استفاده از ظرفیت تامین مالی روسیه برای خط ریلی رشت – آستارا است که اگرچه در ماههای گذشته بارها به آن پرداخته شده و حتی روسیه هم در ایران حضور یافته تا جوانب این سرمایهگذاری را بررسی کند، اما هنوز نهایی نشده؛ اما به گفته عباس خطیبی -معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت- این مذاکرات ادامه دارد و نتیجه آن در صورت نهایی شدن اعلام میشود.
خطیبی همچنین درباره خط آهن رشت – کاسپین گفت که برنامه شرکت ساخت این است که تا بهار سال آینده این پروژه ریلی را به بهرهبرداری برساند؛ کما اینکه در حال حاضر این خط ریلی ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۸۴ درصد در بخش زیرسازی انجام شده و بیش از ۱۶ کیلومتر از حدود ۳۵ کیلومتر هم عملیات ریلگذاری صورت گرفته است.
پیشفروش هفته: بلیت اتوبوس
از طرف دیگر با نزدیک شدن به عید ۱۴۰۲ و تعطیلات نوروز، اخبار مربوط به وسائط حملونقل که برای هر یک از مردم در سفرهای نوروزی شان مورد استفاده قرار گیرد، در هفتهای که گذشت مورد توجه بود.
داریوش باقرجوان -مدیرکل حملونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای- درباره برنامه این سازمان برای سفرهای نوروزی به مجله ایرانی گفته بود که طرح نوروزی از ۲۴ اسفند آغاز میشود و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد که به دنبال این طرح، پیشفروش بلیتهای نوروزی از اول اسفندماه بهصورت اینترنتی آغاز شد.
همچنین مهدی حاجعلی -معاون دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای- از راهاندازی سامانه انتظار برای اتوبوسهای مسافری خبر داد که به واسطه آن مسافران در صورت مواجهه با تکمیل ظرفیت اتوبوسها میتوانند در این سامانه ثبتنام کنند تا در صورت انجام سرویس فوقالعاده، به آنها اطلاعرسانی شود.
توصیه هفته: سفر ایمن دریایی
یکی دیگر از شقوق حملونقلی، سفرهای دریایی است و از این رو مهدی فرمهینی فراهانی -مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی- با اشاره به راهاندازی ۱۱ هزار فروند شناور تفریحی با ظرفیت مجموع ۱۸ هزار صندلی برای خدمترسانی به مسافران نوروز، از گردشگران در سفرهای دریایی خواست که از مبادی و اسلکههای مجاز که توسط سازمان بنادر معرفی میشود، نسبت به سفر ایمن اقدام کنند تا ایمنی آنها تامین شود.
تاخیر هفته: پرواز آتا
در عین حال یکی از اخبار جنجالی هفته گذشته، پرواز نجف به تهران شرکت هواپیمایی آتا بود که با تاخیر بیش از ۱۴ ساعته مواجه شد؛ جلال افصحی، مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی آتا توضیح داد که این تاخیر به علت نقص فنی رخ داده؛ البته آتا این روزها در شرایط مطلوبی به سر نمیبرد و حتی سفرهای مشهد به عراق و بالعکس این ایرلاین به دلیل تاخیرات مکرر تا اطلاع ثانوی لغو شده و افصحی ابراز امیدواری کرد که مشکلات ناشی از تامین قطعه و مسائل فنی به زودی رفع شود.
انتهای پیام