سامانه شکایت از سرویسهای بهداشتی و ارزیابی نمازخانههای بینراهی
ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با تشکیل «کمیته نمازخانهها و سرویسهای بهداشتی بینراهی»، از راهاندازی سامانهای برای ارزیابی نمازخانههای بینراهی با عنوان «راهنماز» خبر داد و شماره تلفن ۰۹۶۲۹ را برای ثبت شکایت از سرویسهای بهداشتی بینراهی اعلام کرد.
به گزارش مجله ایرانی، علیاصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در کمیته نمازخانهها و سرویسهای بهداشتی بینراهی زیرمجموعه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور گفت: طی اقدامات و برنامهریزیهای صورتگرفته هماکنون با راهاندازی بخش ثبت شکایات از سرویسهای بهداشتی در سامانه ملی سفر ۰۹۶۲۹ زیر نظر کانون اتومبیلرانی و جهانگردی به عنوان بخش تابعه وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و نیز ایجاد سامانه «راهنماز» به عنوان سامانه ارزیابی نمازخانههای بینراهی توسط ستاد اقامه نماز، بستر مساعدی برای ارزیابی وضعیت موجود و رفع سریع نواقص ایجاد شده است و همچنین در تلاش هستیم تا با مکانیابی واحدهای مربوطه در نرمافزارهای مکانیاب تلفن همراه ضمن آمایش و تسریع در ارائه خدمات، وضعیت موجود را ارتقاء دهیم.
رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور همچنین با اشاره به اینکه الگوسازی و تجلیل از استانهای موفق در زمینه ارتقاء، نگهداشت و نظافت سرویسهای بهداشتی و بینراهی در دستور کار قرار دارد، افزود: بر اساس بستر نظارتی شکلگرفته، استانهای کشور موظف هستند با بسیج ظرفیتهای حاکمیتی در استان نسبت به رفع سریع نواقص و گزارش کامل به ادارات کل استانی و ستاد اقامه نماز اقدام کنند. از این رو ضمن بررسی عملکرد اقدامات استانی در تلاش هستیم به منظور الگوسازی نسبت به تجلیل خادمین این حوزه اقدام کنیم.
معاون گردشگری با اشاره به اینکه نیاز به آمایش و گزارش کامل از وضعیت موجود سرویسهای بهداشتی و نمازخانههای بینراهی، زمینه مدیریت و راهاندازی واحدهای مورد نیاز را در پی خواهد داشت، یادآور شد: ستاد اقامه نماز با همکاری سایر اعضای ستاد سفر، توجه جدی به خلاء اطلاعاتی و آمایشی وضع موجود واحدها خواهد داشت تا با اعلام سریع نسبت به رفع نیازهای اولویتدار در مکانهای مربوطه اقدام شود.
رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین به استفاده از ظرفیت فرابورس و حمایت خیرین برای ساخت و ارتقاء وضع موجود سرویسهای بهداشتی و نمازخانههای بینراهی اشاره کرد و گفت: با بررسی خلاءها و بهکارگیری ظرفیتهای موجود میتوانیم برای کسب حمایتهای مردمی اعلام عمومی کنیم تا به واسطه این اقدام هزینهکرد و تامین منابع مالی کاملا ملموس شود.
شالبافیان همچنین نسبت به پشتیبانی و ارائه خدمات مساجد علاوهبر ادای فریضه نماز با رعایت شأنیت مکان مورد احترام، تاکید کرد و افزود: علاوهبر تأمین زیرساختهای لازم و تلاش برای احداث، افزایش بهرهوری امکانات موجود نیز در رأس برنامههای مربوطه قرار دارد.
در این نشست که با مسؤولیت ستاد اقامه نماز در ساختمان معاونت گردشگری برگزار شد، سیدعلی مهدیان ـ معاون برنامهریزی، نظارت و ارزیابی رییس ستاد اقامه نماز ـ درباره اقدامات دارای اولویت برای زمینه ساماندهی سرویسهای بهداشتی و نمازخانههای بینراهی، گفت: استانداردسازی فضاهای اقامه نماز، تعیین متولی مساجد و نمازخانههای بینراهی، توسعه نظارتها و بهبود شرایط موجود تا رسیدن به وضع مطلوب از جمله گامهایی است که دراولویت اجرا قرار دارد.
او افزود: برای ایجاد فضاهای اقامه نماز در مناطقی که نیاز داریم و دسترسی کم است یا به نوعی توجیه اقتصادی برای سرمایهگذاری وجود ندارد نیز در تلاش هستیم محیطهای موقتی برای اقامه نماز ایجاد کنیم تا به صورت منفرد و مستقل مورد استفاده قرار گیرد.
به گزارش مجله ایرانی، کمیته نمازخانهها و سرویسهای بهداشتی بینراهی درحالی زیرمجموعه ستاد هماهنگی خدمات سفر تشکیل شده که به تازگی عزتالله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ از مسؤولیت این وزارتخانه برای رفع چالش سرویسهای بهداشتی سخن گفته است. ضرغامی در اینباره گفته است: «من در صفحات شخصی خودم هم از سرویسهای بهداشتی مناسبی که وجود دارد رفتم، بازدید کردم و هم از جاهایی که وضعیتشان افتضاح بوده است، تصویر گذاشتهام. در جلسات مشترک استاندارها با هیأت دولت به طور جدی روی این مسئله تاکید کردم. آقای مخبر هم با نظر کاملا مثبت دستورات لازم را به سازمان برنامه دادند، ما باید بسیج شویم و سرویسهای بهداشتی فعلی را یکمقدار آمادهسازی کنیم، زیرا آماده نیستند. من فکر میکنم قبل از اینکه برای مردم اجمالاً کنسرت، حجاب و محدودیتهای اینجوری مطرح شود، فعلا سرویس بهداشتی اولویت اول مردم است. یعنی مردم میگویند آقا شما که نمیتوانید سرویس بهداشتی را درست کنید، بقیه حرفهایتان هم مثل این است. اصلاً من در این حوزه تعارف ندارم و انشاءالله سعی میکنیم با تلاش وضعیت بهداشتی را قابل قبول کنیم و بعد با طرح جامعی که ما داریم و طرح تیپی که برای سرویسهای بهداشتی با همکاری استانداریها و شهرداریها آماده کردیم، بتوانیم طرحی را که داریم در کشور تعمیم دهیم و سرویسهای جدید را هم انشاءالله ایجاد کنیم.»
ساخت یکهزار سرویس بهداشتی در هر ۲۵ کیلومتر از جادههای ایران، از جمله طرحهایی بوده که سازمان وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دهه ۸۰ و از دولت احمدینژاد پیگیر آن بوده، اما این طرح هنوز به سرانجام نرسیده و «پروژهای معیوب» لقب گرفته است. جانماییهای اشتباه و هدررفت سرمایهها، همکاری نکردن سایر دستگاهها و وزارتخانهها از جمله وزارت نیرو و راه در تامین زیرساخت مورد نیاز و مصرف اعتبارات مربوط به سرویس بهداشتی در بخشهای نامرتبط، از جمله معضلاتی بوده که این پروژه را تا کنون ابتر گذاشته است.
انتهای پیام