اقتصادی

شرکت‌های بزرگ، پیشران اقتصاد هستند/ رتبه بندی ۵۰۰ شرکت برتر کشور ۳۳ شاخص

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های پیشران در اقتصاد کشورها محسوب می‌شوند، از رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر کشور ۳۳ شاخص برای بیست و ششمین سال متوالی خبر داد.

به گزارش مجله ایرانی، ابوالفضل کیانی بختیاری، در نشست خبری بیست و ششمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران با بیان اینکه سازمان مدیریت صنعتی به عنوان مرجع رتبه‌بندی در اقتصاد ایران شناخته می‌شود، اظهار کرد: هدف اصلی این رتبه‌بندی، شفاف‌سازی اطلاعات برای کسب و کارها است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص اهمیت پرداختن به شرکت‌های بزرگ در رتبه بندی گفت: یکی از تفاوت‌های اصلی شرکت‌های بزرگ با شرکت‌های کوچک و متوسط، زنجیره تامین بسیار گسترده آنها در سطح کشور است و به‌طور معمول یک زنجیره ارزش بین‌المللی را نیز به دنبال خود دارند؛ بر این اساس شرکت‌های بزرگ، شرکت های پیشران در اقتصاد کشورها محسوب می‌شوند.

کیانی بختیاری با بیاان اینکه اشتغالزایی بزرگ و پایدار برخلاف شرکت‌های کوچک و متوسط، از دیگر مشخصه‌های شرکت‌های بزرگ است، تصریح کرد: در هر منطقه‌ای که این شرکت‌ها به وجود آمده‌اند یک توسعه منطقه‌ای نیز به وجود آمده است.

وی درباره اهداف رتبه بندی شرکت‌های بزرگ نیز گفت: علاوه بر شفاف‌سازی اطلاعات برای کسب و کارها، تولید و تحلیل اطلاعات برای برنامه ریزان و تصمیم‌گیران حوزه‌های اقتصادی، تولید اطلاعات برای خود این بنگاه‌ها در راستای رقابت پذیری و تولید اطلاعات برای جامعه علمی کشور انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه این سازمان محل رجوع بخش‌هایی از حاکمیت برای اطلاع گیری از بنگاه‌های برتر کشور است، تصریح کرد: اعتلای برند کارفرمایی برای بنگاه‌ها دیگر هدف از این ارزیابی است که سبب می‌شود شرکت‌های بزرگ یاد شده مورد توجه مشتریان قرار بگیرند، سازمان‌ها و نهادهایی که تسهیلات و امکانات می دهند با خیال آسوده تری وام‌های خود را در اختیار آنها قرار دهند و همچنین مگا پروژه‌ها و پروژه های ملی به این شرکت‌ها ارجاع داده شود.

وی در ادامه در خصوص شاخص‌ها و علت تداوم رتبه‌بندی گفت: دلیل اصلی این است که رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران دارای روش شناسی ساده، اما شفافی است و اولین شاخص این رتبه بندی، درآمد شرکت بوده است.

کیانی بختیاری افزود: شرکت‌هایی که درآمد خوبی دارند به این معنا است که اثر گذاری بالایی در تولید ناخالص داخلی، زنجیره تامین گسترده و مشتریان پایدار دارند. به دنبال این شاخص، موارد دیگری نظیر اشتغال‌زایی و ارتباطات بین‌المللی نیز در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به ورود شرکت‌های دانش بنیان به رتبه‌بندی شرکت های برتر برای نخستین بار در سال گذشته، گفت: در سال گذشته ۵۰ شرکت در این بخش مورد ارزیابی قرار گرفتند و امسال نیز بیش از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

در ادامه نشست مجید درویش، معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد: مطابق رتبه بندی سال ۱۴۰۱ که مربوط به عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ بود، سهم ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت اول ۱۴ درصد و سهم ارزش افزوده کل ۵۰۰ شرکت ۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده است.

وی افزود: مقایسه فروش شرکت‌ها با تولید ناخالص داخل گویای آن است که فروش ۱۰۰ شرکت اول ۴۲ درصد تولید ناخالص داخلی و فروش ۵۰۰ شرکت ۴۸ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا