اقتصادی

صادرات نفت عربستان به پایین‌ترین رکورد ۱۹ ماهه رسید

صادرات نفت عربستان سعودی در ماه مه که خریداران آسیایی جذب نفت ارزان روسیه شدند، به پایین‌ترین رکورد ۱۹ ماهه کاهش پیدا کرد.

به گزارش مجله ایرانی، آمار سازمان ابتکار داده مشترک (JODI) نشان داد که صادرات نفت عربستان سعودی در ماه مه، به ۶.۹۳ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان از اکتبر سال ۲۰۲۱ بود و حدود ۵.۳ درصد در مقایسه با ۷.۳۲ میلیون بشکه در روز در آوریل، کاهش داشت.

آمار صادرات ماهانه توسط ریاض و سایر اعضای اوپک به سازمان JODI ارائه شده و در وب سایت این سازمان، منتشر می‌شود.

تولید نفت عربستان سعودی در ماه مه، ۵۰۲ هزار بشکه در روز در مقایسه با آوریل کاهش یافت و به ۹.۹۶ میلیون بشکه در روز رسید و ذخایر نفت این کشور با ۱.۱۶ میلیون بشکه کاهش، به ۱۴۸.۲۴ میلیون بشکه رسید.

پالایشگاه‌های سعودی طی مدت مذکور، ۲.۵۹ میلیون بشکه در روز نفت پالایش کردند که ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش ماهانه داشت. صادرات فرآورده‌های نفتی عربستان سعودی در ماه مه، ۱۷۴ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۱.۳۷ میلیون بشکه در روز رسید.

واردات نفت هند از روسیه در ماه مه، به رکورد بالای جدیدی رسید و سهم گریدهای نفتی خاورمیانه‌ای و آفریقایی را به میزان بیشتری کاهش داد. واردات نفت چین از روسیه در ماه مه که پالایشگاه‌های خصوصی، خرید گریدهای نفتی اسپو و اورال روسیه را افزایش دادند، به رکورد بالای جدیدی صعود کرد.

بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را در اوت ادامه خواهد داد. روسیه و الجزایر هم داوطلب شدند تولیدشان را در اوت کمتر کرده و صادراتشان را به ترتیب به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز و ۲۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا