اقتصادی

عرضه محصولات از طریق ۵۰۰۰ فروشگاه تعاونی

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آمادگی ۵۰۰۰ فروشگاه تعاونی برای عرضه محصولات سازمان اتکا خبر داد.

به گزارش مجله ایرانی،‌ نگاه به اقتصاد کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که بنگاه‌های تعاونی‌ در این اقتصادها جایگاه ویژه‌ای دارند و در نظام تولید و توزیع کالا، حمل و نقل و صادرات از ظرفیت تعاونی‌ها به شکل ویژه استفاده می‌شود. در کشور ما نیز فعالیت‌های تعاونی از قدمت و سابقه طولانی برخوردار بوده و ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری به لحاظ قانونی برای توسعه و تقویت بخش تعاون و ارتقای جایگاه آن در قوانین بالادستی دیده شده است.

به اعتقاد کارشناسان نحوه توزیع کالاها در توسعه اقتصادی کشور تأثیر غیرقابل انکاری دارد و علاوه بر نقش ویژه توزیع مطلوب کالاها در حمایت از مصرف کنندگان، رشد و توسعه بخش­‌های تولیدی در یک اقتصاد پویا نیز مستلزم وجود یک نظام توزیع کارآمد است.

سازمان اتکا یا سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح یک هلدینگ بزرگ تحت مالکیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. علت شهرت این هلدینگ اقتصادی وجود شرکت فروشگاه‌های اتکا است که مالک یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور است. اتکا در سال ۱۳۴۴ با عنوان اتحادیه تعاونی ارتش ایجاد شد و در سال ۱۳۸۴ به شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا تغییر نام داد.

سازمان تعاونی اتکا به علت دارا بودن زنجیرهٔ کامل تولید، توزیع و تأمین بسیاری از کالاها توانسته‌ یک مزیت رقابتی در قیمت تمام شده نسبت به سایر رقبا برای خود ایجاد کند.علاوه بر فروشگاه‌های سازمان که در سطح کشور مشغول خدمت رسانی به مردم هستند، بیش از ۵۰۰ فروشگاه به‌صورت همیار با اتکا همکاری و از زنجیرهٔ تأمین آنها استفاده می‌کنند.

در همین راستا مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت کار، در بازدیدی که از نمایشگاه محصولات و توانمندی‌های سازمان اتکا (تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح) داشت آمادگی ۵۰۰۰ تعاونی برای عرضه محصولات سازمان اتکا را اعلام کرد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۱۰۰ فروشگاه اتکا در کشور با ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و بیش از ۱۰۰ هزار فرصت شغلی غیرمستقیم گفت: این اقدامات باعث شده سازمان اتکا جایگاه خود را در بازار تثبیت کند.

نقش سازمان اتکا در تأمین امنیت غذایی نکته‌ای بود که معاون وزیر تعاون به آن اشاره کرد و گفت: این سازمان در بازارهای مختلف به‌ویژه در زمینه مرغ، تخم‌مرغ، زیتون، محصولات باغی، محصولات دامی، صنایع گوشتی، صنایع شیری و لوازم خانگی به عنوان یک مجموعه موفق در بازرگانی داخلی در حال فعالیت است.

عرضه محصولات از طریق ۵۰۰۰ فروشگاه تعاونی

مسکنی حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اقدامات سازمان اتکا را مورد تاکید قرار داد و گفت: وزارت تعاون به عنوان مجموعه‌ای با بیش از ۵۰ میلیون مخاطب در حوزه‌های مختلف می‌تواند بخشی از نیازهای این سازمان را در قراردادها و پروژه‌های مشترک تأمین کند.

بی تردید تعاونی‌ها مطمئن‌ترین بازوی توزیعی دولت در طول چهار دهه گذشته به ویژه دوران دفاع مقدس بوده و هستند و درحال حاضر تمام مواد غذایی، پروتئینی، محصولات بهداشتی و لوازم خانگی را با نرخ های مصوب و بدون محدودیت در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند.

بهمن عبداللهی ـ رئیس اتاق تعاون ایران ـ در گفت وگو با مجله ایرانی بخش تعاون را به دلیل ماهیت نوع شرکت‌داری و تاکید بر تعاون و همکاری دارای ظرفیت های مناسبی جهت سامان دهی نظام توزیع کشور در بخش تامین نیاز تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می‌داند و می‌گوید: بخش تعاون می تواند زیرساختهای مناسب برای توزیع کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم را به شکل هدفمند فراهم کند.

به گفته وی هر زمان که از ظرفیت بخش تعاون برای تامین و توزیع کالاهای اساسی استفاده شده رضایت خاطر جامعه را در پی داشته است لذا با توجه به گستردگی شبکه توزیع بخش تعاون این بخش آمادگی کامل دارد که با ظرفیت بیشتر به عنوان بازوی توانمند دولت در امر توزیع ورود کند.

رئیس اتاق تعاون ایران ضمن تاکید بر اهمیت شفافیت در نظام توزیع، مهمترین مزیت تعاونی‌های توزیعی و تامین نیاز را منسجم بودن آنها ذکر کرده و می‌گوید: امکان نظارت و رصد فعایت این تعاونی‌ها با کمترین هزینه و در حداقل زمان ممکن وجود دارد.

به گزارش مجله ایرانی،‌ در حال حاضر بخش تعاون کشور با در اختیار داشتن بزرگترین شبکه توزیع و ۶۰۰۰ فروشگاه منسجم و یکپارچه تحت پوشش تعاونی های مصرف کارگران، کارمندان، فرهنگیان، نیروهای مسلح و بازنشستگان تامین اجتماعی آمادگی کامل برای کمک به دولت در زمینه تامین و ذخیره‌سازی و توزیع و عرضه کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی را دارد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا