عمومیمجله کسب و کار

علت روشن شدن چراغ قرمز جاروبرقی بوش

یکی از عللی که باعث می‌شود، نیاز به تعمیرکار برای جاروبرقی خود داشته باشید روشن نشدن جاروبرقی است. در این مقاله سعی بر این است که شما را با علت روشن نشدن جاروبرقی بوش آشنا کنیم تا برخی علت و مشکل را خود بتوانید حل کنید و یا بیش از حد نگران نباشید. در صورت نیاز یا مشاوره های بیشتر می‌توانید با نمایندگی ما تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی های رایگان و تخصصی مشاوران ما بهره مند شوید.

  1. برق قطع شده باشد:

یک علت روشن نشدن جاروبرقی بوش که خیلی از افراد به آن دقت نمی‌کنند، رفتن برق است. قبل از هر احتمالی ابتدا از وصل بودن برق مطمئن شوید. کنتور و فیوزها را چک کنید و از آن ها اطمینان حاصل کنید.

  1. چک کردن پریز:

شاید فکر کنید این یک علت روشن نشدن جاروبرقی بوش نیست ولی بهتر است بدانید اگر شما جزو دسته ای از افراد هستید که هربار جاروبرقی خود را روشن می‌کنند از یک پریز استفاده می‌کنند، بهتر است هنگامی که جاروبرقی روشن نشد ابتدا پریز آن را عوض کنید. بعضی اوقات مشکل از جاروبرقی نیست و پریز برق ندارد. پس حتما پریز برق خود را چک کنید.

برای بررسی پریز می‌توانید از فاز متر یا ولت متر استفاده کنید. محدوده ولتاژ فاز متر را 250 ولت انتخاب کنید و اندازه برق پریز را بررسی کنید. امکان دارد به طور کلی پریز برق داشته باشد ولی ولت برق پایین باشد و باعث روشن نشدن جاروبرقی شود. چرا که بعضی جاروبرقی ها سنسوری دارند که در صورت نوسان یا کمبود برق به خاطر ایمنی خود جاروبرقی، اجازه روشن شدن به آن نمی‌دهد.

  1. دو شاخه پریز خراب شده باشد:

احتمالا دارد دو شاخه ای که به پریز وصل می شود، خراب شده باشد. در واقع انگار هیچ برقی به جاروبرقی شما وصل نیست تا آن روشن شود.

  1. سیم رابط جاروبرقی قطع شده باشد:

یکی از علت روشن نشدن جاروبرقی بوش قطعی سیم از دوشاخه یا در طول آن یا در محل اتصال سیم به سیم جمع کن جاروبرقی است. برای آن که تست کنید بهتر است از یک ولت متر استفاده کرده و رسیدن برق به موتور جاروبرقی را چک کنید.
در مرحله اول جاروبرقی را باز کنید و به دو شاخه بزنید. ( جاروبرقی به برق است پس خیلی احتیاط کنید. پیشنهاد می‌کنیم تعمیر را به دست تعمیر کار بسپارید.) در صورتی که خود قصد دارید دست به تعمیر بزنید، سیم را به پریز برق نزنید و صرفا سیم های رابط را به یکدیگر متصل کنید و با اهم متر درستی سیم رابط را چک کنید.

برای انجام این کار کافی است، اهم متر را روی R×1 تنظیم کنید. اگر سیم درست و سالم باشد، عقربه اهرم متر حرکت می‌کند و اگر حرکت نکرد، مشکل از سیم است. آن را تعویض کنید.

  1. سیم جمع کن خراب شده باشد:

یک علت روشن نشدن جاروبرقی بوش خرابی سیم جمع کن می باشد. امکان دارد جریان الکتریکی داخل سیم ها و سیم جمع کن موجود باشد ولی پایانه های فاز و نول یا شاخک های سیم جمع کن مشکل داشته باشن و همین علت باعث شود که جریان برق در جاروبرقی به درستی برقرار نشود. سیم را از دور سیم جمع کن باز کنید و آن را به طوری که می‌توانید صاف کنید. پس از آن سیم را به طوری که مسیر ارتباط شاخک با موتور وصل باشد و جلوگیری نشود دور قرقره بپیچید.

  1. جاروبرقی داغ کند:

جاروبرقی های امروزی دارای ترموستات یا سنسور دما هستند. به گونه ای که اگر موتور جارو برقی داغ کند، ترموستات یا سنسور فعال می شوند و جاروبرقی روشن نمی شود. زمان مورد نظر برای سرد شدن جاروبرقی 15 دقیقه تخمین زده شده است.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر مدتی است از جاروبرقی بوش استفاده نکردید و روشن نمی‌شود علت روشن نشدن جاروبرقی بوش، مربوط به ترموستات یا سنسور دما نیست. گرچه احتمال دارد اگر جاروبرقی حین کار خاموش شود به خاطر ترموستات یا سنسور دما باشد.

  1. صفحه کلید جاروبرقی خراب شده باشد:

صفحه کلید یک جزء کوچک اما مهم است. احتمال دارد صفحه کلید جاروبرقی بوش شما به خاطر استفاده نامناسب، ضربه خوردن و یا نفوذ رطوبت خراب شود. در این مورد بیشتر افراد علت روشن نشدن جاروبرقی بوش خود را موتور نی‌دانند در حالی که این قطعه کوچک ولی مهم نیاز که هزینه تعمیر چندانی ندارد نیاز به تعمیر دارد.
برای تست کردن درستی صفحه کلید از اهم متر استفاده کنید. اگر کلید مشکلی نداشته باشد اهم متر در حالت روشن صفر و در حالت خاموش روی بی نهایت قرار می‌گیرد.

  1. خرابی اتصالات خارجی:

یک علت روشن نشدن جاروبرقی بوش و اکثر جارو برقی ها خراب شدن اتصالات خارجی است. اکثر افراد پس از روشن نشدن جاروبرقی خود ابتدا به قطعات داخل جاروبرقی فکر می‌کنند و هزینه های زیادی برای رفع آن می پردازند. درحالی که اتصالات خارجی بیشتر احتمال خرابی دارند. چرا که بیشتر در معرض برخورد یا کشیده شدن و تماس می‌باشند و همین باعث می شود احتمال خرابی آن ها را بیشتر کند. برای تعمیر از یک متخصص ماهر کمک بگیرید.

  1. اتصالات داخلی خراب شوند:

این علت روشن نشدن جاروبرقی بوش که خرابی اتصالات داخلی است بسیار مهم و حائز اهمیت است. اتصالات داخلی به شدت اتصالات خارجی در معرض خرابی نیستند اما مثل هر وسیله برقی دیگر امکان خرابی آن ها وجود دارد. از علت های آن می‌توان به نفوذ رطوبت یا گرد و غبار و حتی نوسانات برقی اشاره کرد.

  1. مسیر الکتریکی را بررسی کنید:

ممکن است علت روشن نشدن جاروبرقی بوش مشکل از سیستم الکتریکی آن باشد. یک مولتی متر و کمی دانش باعث پی بردن به این مشکل می‌شود. در مرحله اول از سالم بودن برد الکترونیکی مطمئن شوید.

جاروبرقی بوش gs40 | دفترچه راهنمای جارو شارژی بوش | دفترچه راهنمای جاروبرقی بوش

  1. محافظ جاروبرقی خراب شده باشد:

اگر جاروبرقی شما نیز دارای محافظ است، خرابی آن یک علت روشن نشدن جاروبرقی بوش است. در جارو برقی قطعه ای وجود دارد که از قسمت هایی مثل موتور محافظت می‌کند. وقتی این قطعه خراب شود باعث می‌شود که به طور خود به خود جاروبرقی روشن نشود.

این قطعه عواملی که باعث سوختن قطعات مهم یا خراب شدن موتور نی‌شود را شناسایی می‌کند. بسیاری از موارد نشان می‌دهند که این علت جزو علل رایج است. تعمیر آن کار یک متخصص و با تجربه است و پیشنهاد می‌شود خودتان دست به تعمیر آن نزنید.

  1. سیستم خنک کننده و یا فن خراب شده باشد:

خراب شدن سیستم خنک کننده یک علت روشن نشدن جاروبرقی بوش است که باید به دقت به آن پرداخت. اگر فن یا همان خنک کننده، درست کار نکند، موتور زود داغ می‌کند و احتمال دارد بسوزد. در این شرایط محافظی که به آن اشاره کردیم از روشن شدن جاروبرقی جلوگیری می‌کند. تشخیص این علت بسیار به وقت و تجربه نیازمند است. می‌تواند در این زمینه به شما عزیزان کمک کند.

  1. رله جاروبرقی خراب شود:

وظیفه روشن کردن جاروبرقی را با اتصال برق به موتور دارد. اگر رله خراب شود، جاروبرقی روشن نمی‌شود. برای آزمایش کردن درستی رله نیاز است که جارو برقی به برق وصل باشد. پس کار پر ریسک و خطرناکی است. با مولتی متر جریان عبور برق را چک کنید اگر وجود داشت و مشکلی نداشت پس مشکل از رله نیست و نیاز به تعویض ندارد.

  1. موتور جارو خراب شده باشد:

بزرگ ترین و مهم ترین علت روشن نشدن جاروبرقی بوش خرابی موتور آن است. موتور قلب جارو برقی است؛ به این منظور که مهم ترین قسمت آن است. برای تست موتور آن را به صورت مستقیم به برق متصل کنید. اگر موتور روشن نشد احتمالا سوخته است. (گاهی امکان دارد آرمیچر موتور مشکل داشته باشد و یا یکی از قطب ها به ایراد برخورده باشد، در این صورت بازهم احتمال سوختگی موتور گفته می‌شود.)
یکی از راه های تشخیص سوختگی موتور آن است که موتور قبل از سوختن نیم سوز می‌شود و اگر با جاروبرقی کار کنید متوجه بوی سوختگی خواهید شد.

آیا برای تعمیر جاروبرقی می‌توانم با نمایندگی شما تماس بگیرم؟

بله نمایندگی ما تعمیرکاران متخصص و با تجربه ای در زمینه تعمیرات لوازم خانگی برند بوش دارد که شما عزیزان می توانید با خیال آسوده به ما اعتماد کنید.

می‌توانم قبل از بررسی هر موردی موتور جاروبرقی‌ را چک کنم؟

احتمال سوختگی موتور جاروبرقی نیز هست ولی بهترین کار این است قبل از بررسی موتور جاروبرقی موارد قبل از آن را چک کنید چرا که بیش از سوختگی موتور در معرض خرابی می باشند.

برای نصب و تعمیر لوازم خانگی بوش باید به نمایندگی تعمیر جاروبرقی بوش مراجعه کنید. در اینجا فهرست و اطلاعات تماس نمایندگی های بوش در تهران ارایه شده است.

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا