عمومیمجله کسب و کار

فرمول ساخت بتن اکسپوز چیست؟

استفاده از مناسب که در این مورد بهترین گزینه سیمان تیپ دو میباشد. مقدار استفاده سیمان در بتن باتوجه به طرح اختلاط به دست می اید ولی به طور معمول 400 کیلوگرم در متر مکعب مقدار مناسبی برای ماسه بدون خاک و آلودگی پیشنهاد میگردد. در صورت در دسترس نبودن ماسه مناسب باید مقدار سیمان را برای چسبندگی بیشتر افزایش دهید.

این که از ریز دانه های خنثی مثل سیلیس میتوانید برای کیفیت سطح بتن اکسپوز در بتن نیز استفاده کنید. مقدار استفاده آن با توجه به ماسه مورد استفاده قرار گرفته مشخص میگردد ولی به بیان ساده حداکثر ده درصد مقدار ماسه استفاده کنید.

مقدار آب بتن با توجه به رطوبت ماسه و مقدار سیمان مصرفی مشخص میگردد. که بهترین مقدار آب به سیمان 25 درصد وزنی سیمان میباشد ولی به دلیل کاربردی نبودن این مقدار شما مجبور به استفاده بیشتر از آب هستید تا حدود 35 درصد وزنی سیمان.

استفاده از روان کننده ها (هر مدل روان کننده که تهیه میکیند مقدار معینی را برای استفاده نسبت به وزن سیمان دارد) به شما کمک میکند که آب کمتری در بتن استفاده کنید کیفت بتن بالا برود.

افزودن رنگ به بتن در حالت های خاص حداکثر 3 درصد وزن سیمان است. رنگ معدنی به طور کلی به عنوان ناخالصی به بتن اضافه میگردد. پس هرچقدر کیفیت رنگ بهتر باشد مقدار کمتری به بتن اضافه میشود.

طرح اختلاط بتن uhpc | طرح اختلاط بتن اکسپوز | طرح اختلاط بتن پلیمری

نحوه میکس مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز

بهترین روش همزدن بتن روش مکانیکی است. امرروزه انواع میکسر بتن در بازار وجود دارد که در توان ها و ظرفیت های گوناگون میتوان آنها رو تهیه کرد.

روشی که ما تا امروز تجربه کردیم این است که ابتدا مواد افزودنی را به اب بتن اضافه کرده و در میکسر در حد یک یا دو دقیقه خوب مخلوط شوند ، سپس سیمان اضافه گردد، پس از چند دقیقه ماسه به آن اضافه شود و حدود 5 تا ده دقیقه کاملا با هم مخلوط گردد و سپس در مدت کمتر از ده دقیقه در قالب ریخته شود.

انواع قالب بتن اکسپوز

بهترین جنس برای قالب پلاستیک و لاستیک (ترموست ها و ترموپلاستیک ها)  میباشد به دلیل فرم پذیری اسان و مقاومت بالا در مقابل بتن.

با توجه به وزن بتن در هر پنل ضخامت قالب نیز مشخص میگردد.
میتوان از چوب ، آهن و شیشه نیز برای قالب بتن اکسپوز استفاده کزد.

نکته مهم و کلیدی در بتن اکسپوز، قالب هست ، هرچقدر که بتن شما باکیفیت باشد ولی قالب مناسبی انتخاب نکرده باشید کیفیت ظاهر بتن اکسپوز شما زیبا نمیگردد. نیز یکی از قالب های مناسب برای ساخت قطعات بتن اکسپوز میباشد.

نکته اخر اگر در فکر تولید بتن اکسپوز در خانه هستید یا کارگاه کوچک هستید کار خیلی سختی هست ولی نشدنی نیست. یکی از مشکلات تهیه متریال هست
به طور معمول مواد معدنی به صورت تنی قابل تهیه هست و در خانه و کارگاه کوچک امکان دپو نیست . مواد افزودنی بتن نیز با قیمت های خیلی بالا در بسته بندی 20 کیلویی یا بیشتر قابل تهیه هست باتوجه به مقدار کم تولید شما مواد افزودنی خیلی کمی مورد نیاز هست که عملا تهیه آن در مقدار کم خیلی سخت میباشد. ساخت قالب در تیراژ بالا ارزان هست ولی وقتی مقدار کمی قالب نیاز هست بسیار گران تمام میشود.

بتن اکسپوز یا بتن نمایان، بتنی است که در معرض دید و به عنوان متریالی مناسب جهت طراحی و اجرا نما، لنداسکیپ (محوطه)، مبلمان شهری و فرنیچرهای بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. عمده استفاده بتن اکسپوز در اجرای نمای ساختمان، محوطه ویلا و مجتمع های تفریحی و مسکونی است.

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا