اقتصادی

فکر تولید محور، تورم را مهار می‌کند

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای تحقق شعار سال برنامه‌ریزی مدون خود را با محوریت اشتغال بر افزایش قدرت خرید مردم، رشد و رونق تولید و حمایت از کارآفرینی و سرمایه‌گذاری قرار داده است.

به گزارش مجله ایرانی، مقام معظم رهبری چند سالی است که موضوعات اقتصادی را به عنوان شعار سال انتخاب کرده و بر حل مسائل اقتصادی و معیشتی تاکید می‌فرمایند. در طول سالهای اخیر «تولید» جزو کلیدواژه‌هایی بوده که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و بر همین اساس ایشان در پیام نوروزی خود به مناسبت فرارسیدن سال ۱۴۰۲ موضوع تورم را به عنوان مشکل اصلی و تولید را یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی مطرح کردند و در ادامه شعار سال ۱۳۹۸ (رونق تولید) شعار سال ۱۳۹۹ (جهش تولید) شعار سال ۱۴۰۰ (تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی‌ها) و شعار سال ۱۴۰۱ (تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین) شعار سال ۱۴۰۲ را ” مهار تورم و رشد تولید” اعلام فرمودند.

در همین راستا نقش آفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت تحقق شعار سال و لزوم مهار تورم و رشد تولید پررنگ‌تر بوده و همه ظرفیتهای موجود در وزارتخانه و سازمان‌های تابعه را برای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری به کار گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همسو با نامگذاری شعار سال، از برنامه‌ریزی مدون برای سال جدید با محوریت اشتغال، ‌افزایش قدرت خرید مردم، ‌رشد و رونق تولید و حمایت از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی خبر داده است.

وی می‌گوید: رهبر معظم انقلاب حل مشکلات مردم را در گرو فعالیت‌های بنیانی و اساسی اقتصاد همچون تولید و کارهای انسانی همچون مواسات و همیاری‌های مردمی و کمک به طبقات ضعیف جامعه دانستند و همین موضوع با توجه به مأموریت‌های ذاتی وزارتخانه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق در همه سطوح ستادی و اجرایی است.

مرتضوی تاکید دارد که تلاش تمام دستگاه‌ها در سال جدید باید به این سمت و سو باشد که با ایجاد اشتغال پایدار، در تأمین امرار معاش مردم کمک کرده و تورم را کاهش دهند.

در این راستا ناصر چمنی کارشناس حوزه کار در گفت وگو با مجله ایرانی در ارزیابی نامگذاری شعار سال می‌گوید: چند سالی است که تولید و مباحث اقتصادی یکی از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری است که همواره پررنگ بوده و این مساله نشان دهنده این است اهمیت مدیریت این موضوع بسیار بالاست.

وی می‌گوید: علیرغم تلاشی که دولتها در خصوص ساماندهی و مهار تورم صورت داده‌اند عوامل زیادی بوده که باعث شده به این هدف نرسیم و یکی از این عوامل کمبود فکر تولید محور و عدم استفاده از تجارب اندیشمندان و اقتصاددانان فارغ از دیدگاهها و گرایش های سیاسی بوده است.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه موضوع تورم و تولید مانند دانه‌های به هم پیوسته است، گفت: با رشد تولید، اشتغال رونق می گیرد و با افزایش اشتغال رشد اقتصادی به وجود می آید و زمانی که رشد اقتصادی محقق شد، تورم قابل کنترل خواهد بود.

چمنی تاثیرگذاری تحریم‌ها را یادآور شد و افزود: زمانی اعلام می‌شد که تحریم‌های خارجی تاثیری بر شرایط اقتصادی ندارد، ولی امروز به اذعان کارشناسان و متولیان این مساله تاثیرگذاری خود را نشان داده است.

به اعتقاد این کارشناس حوزه کار یکی از علل اثرگذاری تحریم‌ها این بوده که وابستگی به نفت روز به روز بیشتر شده و نتوانسته‌ایم این وابستگی را کاهش دهیم.

وی حلقه گمشده اقتصاد را نظارت دانست و گفت: در بحث کنترل تورم دولت باید نظارش را بیشتر و تلاش کند بسترهای مورد نیاز تولید از کمکهای بانکی و بیمه‌ای گرفته تا تامین مواد اولیه از گمرک فراهم و مسیر برای فعالیت تولیدکنندگان تسهیل شود.

به گزارش مجله ایرانی، کارشناسان معتقدند کنترل و مهار تورم و نقدینگی در سایه رشد تولید و فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی محقق می‌شود و یکی از پیش نیازهای مهار تورم، کاهش سرعت رشد نقدینگی است از این رو اگر جلوی رشد نقدینگی گرفته شود زمینه کاهش تورم فراهم می شود از سوی دیگر بسیاری از بنگاههای خرد و کوچک تولیدی به دلیل افزایش هزینه‌ها و مشکلات تامین مواد اولیه نیازمند نقدینگی و حمایت مالی هستند که می‌توان با هدایت نقدینگی‌ها به این سمت و تسهیل پرداخت وام بانکی موجبات رشد و رونق تولید و حمایت از تولیدکنندگان را فراهم کرد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا