مراحل 3D MAX دکوراسیون داخلی چگونه است ؟
نرم افزار تری دی مکس یک نرمافزار حرفهای در مدلسازی سهبعدی، متریالسازی و رندرگیری است که در انواع رشتهها و حرفههایی که به مدلسازی سهبعدی نیاز دارند به کار میرود. نرم افزار از مهمترین نرمافزارها در صنعت بازیسازی و انیمیشنسازی است و در مهندسی معماری و طراحی داخلی نیز از محبوبترین و پرکاربردترین نرمافزارهاست.
مهمترین کاربردهای نرم افزار تری دی مکس
کاربرد نرم افزار تری دی مکس در صنعت بازی سازی
کاربرد نرم افزار تری دی مکس در جلوه های ویژه فیلم و سریال
کاربرد نرم افزار تری دی مکس در انیمیشن سازی
تری دی مکس تمامی امکانات لازم برای تولید انیمیشنهای حرفهای را دارد و میتوان با آن اشکال پیچیدهای ساخت که حرکتی نرم و طبیعی دارند.
کاربرد نرم افزار تری دی مکس در صنعت تبلیغات
از تری دی مکس برای تولید آگهیهای تلویزیونی بعضی از بزرگترین برندهای تجاری جهان استفاده میشود.
کاربرد نرم افزار تری دی مکس در واقعیت مجازی (VR)
کاربرد نرم افزار تری دی مکس در معماری و طراحی داخلی
تری دی مکس یک نسخه مخصوص طراحی و معماری دارد و با توجه به اینکه این نرمافزار محصول شرکت اتودسک است (که مجموعهای از نرمافزارهای مطرح معماری را به بازار عرضه میکند) ویژگیها و امکانات فوقالعادهای برای معماران دارد.
مدلسازی معماری در نرم افزار تری دی مکس
برای مدلسازی معماری در تری دی مکس ابزارهای پایهای برای ساخت شکلها و احجام هندسی ساده در اختیار داریم و پس از ترسیم میتوانیم سطوح و احجام را به انواع روشها ویرایش کنیم.
در طراحی داخلی و نمای ساختمان در تری دی مکس ابتدا احجام کلی را میسازیم و بعد آنها را به سطوح Polygon، Mesh و یا NURBS تبدیل (Convert) میکنیم که هر کدام به ما امکانات گستردهای برای ویرایش حجم و فرم میدهند.
برای مدلسازی فضای داخلی در تری دی مکس ابتدا نقشه را بررسی میکنیم و جهت مناسب برای رندرگیری از فضای خانه را انتخاب میکنیم. سپس حجم کلی ساختمان را مدلسازی میکنیم و به دیوارها ارتفاع میدهیم.
مدلسازی کابینت آشپزخانه در نرم افزار تری دی مکس
ابتدا نقشه اتوکد را به نرم افزار تری دی مکس وارد میکنیم، مدلسازی کف و دیوارها را انجام میدهیم و در و پنجرهها را اضافه میکنیم.
پس از مدلسازی، نوبت متریالدهی و رندرگیری است. باید بتوانیم در موتور رندر ویری نور طبیعی، نور موضعی و نور دکوراتیو را بهخوبی تنظیم کنیم و در قسمت متریالدهی به خوبی انواع متریال امدیاف، سنگ، کاشی و استیل را بسازیم.
یکی دیگر از نکات مهم دیگر در طراحی داخلی با تری دی مکس تنظیم دوربینهای فیزیکال برای گرفتن خروجی نهایی مطلوب است.
موارد کاربرد نرم افزار تری دی مکس در معماری
- طراحی انواع نمای کلاسیک و مدرن ساختمان
- طراحی دکوراسیون داخلی ساختمانهای مسکونی، تجاری و عمومی
- طراحی ساختمانهای ویلایی
- طراحی محوطه و فضای سبز
- مدلسازی دیتیلهای سهبعدی
- ساخت انیمیشن معماری
- ساخت مصالح و متریالدهی واقعگرایانه
- رندرگیری حرفهای
مزایای استفاده از نرم افزار تری دی مکس برای معماران
- تری دی مکس مجموعه گستردهای از ابزارها برای مدلسازی پیچیده در اختیار شما میگذارد.
- محیط کاربری آن نسبت به نرمافزارهای حرفهای مدلسازی و ساخت انیمیشن کاربرپسند است.
- ویرایشگر متریالها (Material Editor) امکانات گستردهای برای ساخت و ویرایش متریالها را در اختیار شما میگذارد. تری دی مکس سرآمد نرمافزارهای معماری در متریالسازی است.
- قابلیت انطباق و همکاری همهجانبه با دیگر نرمافزارهای شرکت آتودسک مانند اتوکد و رویت را دارد.
- استفاده از تری دی مکس در مدلسازی، متریالدهی و رندرگیری در بازار کار معماری و ایران و جهان مزیت مهمی برای شما خواهد بود.
مرجع : atrixconcept.com
ورژن جدید نرم افزار تری دی مکس دارای ویژگیهای زیر است:
- متریالهای واقعگرایانهتر با کمک تکنولوژی PBR
- نصب آسانتر و سریعتر
- پشتیبانی از زبان برنامهنویسی پایتون ۳
- تطابق فوقالعاده با موتور رندر آرنولد۶. آتودسک شرکت سازنده تری دی مکس از سال ۲۰۱۶ این پلاگین رندر قدرتمند را خریداری کرده است که با استفاده همزمان از CPU و GPU در رندرگیری، خروجی باکیفیت و سریعی را ارائه میدهد.
موتورهای رندر به دو شیوه دادهها را پردازش میکنند. در یک شیوه از واحد پردازنده مرکزی یا CPU استفاده میشود و در شیوه دیگر از پردازنده گرافیکی کامپیوتر یا GPU.
معرفی بهترین موتورهای رندر نرم افزار تری دی مکس برای معماران
این موتور رندر در حال حاضر بهترین انطباق را با تری دی مکس دارد و به دلیل استفاده آسان و سریع پرطرفدار است و خصوصاً در رندرگیری از لندسکیپ و فضای سبز استفاده میشود.
مکسول موتور رندری قوی و پرسابقه است که به دلیل تنظیمات متنوع و رندرگیری قدرتمند در میان معماران پرطرفدار است.
این موتور رندر بسیار سریع است و از GPU برای افزایش سرعت رندرگیری استفاده میکند.
موتور رندر ۳Delight
از بهترین موتورهای رندر رایگان است که توانایی خواندن متریالهای وی ری و رندرگیری با کمک آنها را دارد.
موتور رندر لوکسرندر (LuxRender)
این موتور رندر گزینه رایگان و باکیفیت دیگری برای رندرگیری در نرم افزار تری دی مکس است.
موتور رندری سریع و باکیفیت و بینیاز از تنظیمات پیچیده که برای پردازش فقط از GPU استفاده میکند و این روزها بسیار پرطرفدار شده است.
یکی دیگر از موتورهای رندر سریع و کارآمد که از GPU استفاده میکند. از این موتور رندر بیشتر برای ساخت شخصیتهای کارتونی و انیمیشنی استفاده میشود.
موتور رندر Redshift
یک موتور رندر قدرتمند و گرانقیمت که معمولاً در صنعت بازیسازی استفاده میشود.
معرفی بهترین پلاگین های نرم افزار تری دی مکس برای معماران
یکی از بهترین پلاگینها برای ساخت سطوح گسترده فضای سبز، بافت شهری، جمعیت انسانی و … که دارای دو نسخه رایگان و خریدنی است.
پلاگینی کاربردی برای ساخت کفپوش چوبی که تنظیمات بسیاری برای ساخت متریال طبیعی کف در اختیار شما میگذارد، مانند ایجاد هندسه رندوم در کفپوشها. استفاده از این پلاگین به همراه Multi Texture به ساخت الگوهای متنوع برای کفپوشهای طبیعی کمک میکند.
پلاگینی برای اضافه کردن آبجکتهای گل و گیاه به طرح شما که دارای کتابخانهای غنی از انواع گلها و گیاهان است.
پلاگین جالبی برای طراحی داخلی که به شما امکان چیدمان رندوم و طبیعی کتابها را میدهد.
Sweep Profile
یک پلاگین ضروری برای طراحی داخلی و طراحی نما در نرم افزار تری دی مکس است که به شما کمک میکند تا پروفایل مناسب را انتخاب کنید و با ابزار Sweep Modifier به آن حجم دهید.
با این پلاگین طراحی جزئیات نمای سنگی کلاسیک، کابینتهای کلاسیک و تزیینات سقف کاذب ممکن میشود. نسخه رایگان این پلاگین دارای ۱۰ پروفایل آماده است و نسخه خریدنی آن ۳۷ پروفایل آماده دارد.
Solid Rocks
پلاگینی برای موتور رندر وی ری است که با داشتن ابزارهای مفید و تنظیمات آماده، فرآیند رندرگیری را آسانتر میکند و دیگر نیازی به تنظیمات پیچیده نخواهید داشت.
پلاگینی کاربردی برای ساخت انواع الگوهای نامنظم سنگی در دیوار و کف است.
در این پلاگین شما میتوانید تمام فایلهای جانبی موردنیازتان را پوشهبندی کنید و به مدلهای آماده، تکسچر، متریالها، نورهای IES و … نظم دهید.
پلاگینی برای ترسیم تزیینات پیچیده کلاسیک در طراحی داخلی و نما است که مدلهای پیچیده در آن با کمک ابزار قلمو (Brush)، ترسیم میشوند. این پلاگین دارای ۱۲ براش پیشفرض است.
پلاگینی برای مدیریت متریالهاست که دارای کتابخانهای با بیش از ۱۰۰۰ متری آن و ۷۰۰ تکسچر است.
پلاگینی برای تکرار یک آبجکت در ابعاد و چیدمانهای مختلف است، مثلاً برای پوشش سفالی سقف شیبدار.
این پلاگین به شما اجازه میدهد بر روی ستونها، درختان، دیوارها و هر سطح دیگری سبزه و گیاه پرورش دهید.
Dirtizer
پلاگینی برای ایجاد متریال کثیف است که به رندر طبیعی تر کمک میکند و میتواند متریالها را خشکتر یا خیستر نشان دهد و بر روی آنها لکه ایجاد کند.
پلاگینی کاربردی برای ساخت عابران پیاده و شبیهسازی حرکت آنها در انیمیشنهای معماری است.
پلاگینی جالب برای ساخت جریان حرکت اتومبیلها در انیمیشنهای معماری است.
Low Poly City Builder
در این دو پلاگین، مدلسازی ساختمانهای دارای الگوی مشخص با دادن مقدار به پارامترها به آسانی انجام میشود.
Ghost Town
از این پلاگین برای ساخت بافت شهری و نما دادن به ساختمانها استفاده میشود.
آموزش نرم افزار تری دی مکس : محیط کاربری
تمامی بخشهای محیط کاربری نرم افزار تری دی مکس را در تصاویر زیر میبینیم:
- ۱-User account menu
۲-Workspace selector
۸-Command panel
۱۶-Projects toolbar - ۳-Menu bar
۴-Main toolbar
۵-Ribbon - ۹-Viewports
۱۲-Isolate selection toggle
۱۳-Coordinate display
۱۴-Animation and time controls
۱۵-Viewport navigation controls - ۶-Explorer
۷-Viewport layouts
۱۰-Max script Mini
۱۱-Statue line and prompt line Listener
۱۲-Isolate selection toggle
آموزش نرم افزار تری دی مکس : مهمترین ابزارهای ویرایشگر (Modifier)
وجود ابزارهای مختلف برای ویرایش احجام است که تری دی مکس را به یکی از قدرتمندترین نرمافزارهای مدلسازی سهبعدی تبدیل کرده است.
در جدول زیر ویرایشگرها از نظر نوع عملکرد بستهبندی شدهاند. مرور این جدول شما را با کلیت دستورها آشنا میکند.
دستهبندی عملکردی | (Modifiers) ویرایشگرها |
Selection Modifiers ابزارهای انتخاب | FFD Select, Mesh Select, Patch Select, Poly Select, Select by Channel, Spline Select, Volume Select |
Patch/Spline Editing ابزارهای ویرایش ترسیمات دوبعدی | Cross Section, Delete Patch, Delete Spline, Edit Patch, Edit Spline, Fillet/Chamfer, Lathe, Normalize Spline, Renderable Spline Modifier, Surface, Sweep, Trim/Extend |
Mesh Editing ابزارهای ویرایش مش | Cap Holes, Delete Mesh, Edit Mesh, Edit Normals, Edit Poly, Extrude, Face Extrude, MultiRes, Normal Modifier, Optimize, Smooth, STL Check, Symmetry, Tessellate, Vertex Paint, Vertex Weld |
Conversion ابزارهای تبدیل نوع سطوح به یکدیگر | Turn to Mesh, Turn to Patch, Turn to Poly |
Animation Modifiers ابزارهای تغییردهی به انیمیشن | Attribute Holder, Flex, Linked XForm, Melt, Morpher, Patch Deform, PatchDeform (WSM), PathDeform, PathDeform (WSM), Skin, Skin Morph, Skin Wrap, Skin Wrap Patch, SplineIk Control, SurfDeform, SurfDeform (WSM) |
Cloth ابزارهای تولید سطوح پارچه | Cloth, Garment Maker |
Hair and Fur ابزارهای ساخت مو | Hair and Fur (WSM) |
UV Coordinates ابزارهای تنظیمات یو وی | Camera Map, Camera Map (WSM), MapScaler (WSM), Projection, Unwrap UVW, UVW Map, UVW Mapping Add, UVW Mapping Clear, UVW XForm |
Cache Tools ابزارهای ذخیره اطلاعات نقاط | Point Cache, Point Cache (WSM) |
Subdivision Surfaces ابزارهای نرم کردن سطوح | HSDS Modifier, MeshSmooth, TurboSmooth |
Free Form Deformers ابزارهای تغییر دادن آزادانه فرم | FFD 2x2x2, FFD 3x3x3, FFD 4x4x4, FFD Box, FFD Cylinder |
Parametric Deformers ابزارهای تغییر دادن پارامتریک فرم | Affect Region, Bend, Displace, Lattice, Mirror, Noise, Physique, Push, Preserve, Relax, Ripple, Shell, Slice, Skew, Stretch, Spherify, Squeeze, Twist, Taper, Substitute, XForm, Wave |
Surface ابزارهای کار روی سطوح | Disp Approx, Displace Mesh (WSM), Material, Material By Element |
NURBS Editing ابزارهای ویرایش سطوح نربز | Disp Approx, Surf Deform, Surface Select |
Radiosity ابزارهای تنظیم تابش | Subdivide, Subdivide (WSM) |
Cameras ابزارهای دوربین | Camera Correction |
ابزارهای ویرایش فرمی پارامتریک
دیگر ابزارهای ویرایشی پرکاربرد
- ابزار کاربردی UVW Map برای تنظیم درست تکسچر و متریال بر روی احجام
- ابزار Symmetry برای قرینه سازی احجام
- ابزار Slice برای برش زدن سطوح Polygon
- ابزار FFD برای فرم دادن آزادانه احجام
- ابزار پرکاربرد Cloth برای مدلسازی سطوح پارچه
آموزش نرم افزار تری دی مکس : کلیدهای میانبر (Shortcuts)
دستور | کلید میانبر |
انتخاب تمامی اشیای صحنه | Ctrl+A |
برداشتن حالت انتخاب از تمامی اشیای صحنه | Ctrl+D |
بازگشت به مرحله قبل | Ctrl+Z |
ذخیرهسازی | Ctrl+S |
باز کردن سند تازه | Ctrl+N |
وارد حالت Wireframe شدن و برگشتن به حالت Shaded mode | F3 |
باز شدن پنجره Environment and Effect | ۸ |
باز شدن پنجره Select from Scene و پیدا کردن احجام با کمک نام | H |
پیدا کردن آبجکتهای پنهان | Z |
فعال کردن Isolation mode برای هر آبجکت | Alt+Q |
باز کردن پنجره رندرگیری | Shift+Q |
باز کردن پنجره تنظیمات رندر | F10 |
باز کردن پنجره ویرایشگر متریال | M |
باز کردن پنجره کپی | Ctrl+V |
فعالسازی حالت ایکسری برای دیدن پشت احجام | Alt+X |
فعالسازی حالت مکانیابی (Snap) برای حرکت دادن راحتتر احجام | S |
کلیدهای میانبر فعال در محیط Editable Poly | |
حالت انتخاب Vertex | ۱ |
حالت انتخاب Edge | ۲ |
حالت انتخاب Border | ۳ |
حالت انتخاب Polygon | ۴ |
حالت انتخاب Element | ۵ |
شمارش Polyها | ۷ |
جمع بندی
تسلط به نرم افزار تری دی مکس زیر و بمهای بسیاری دارد و فرآیندی زمانبر است. خوشبختانه ما به عنوان مهندسان معماری نیازی به آشنایی با تمامی امکانات این نرمافزار نداریم و با قرارگیری در مسیر آموزشی مناسب میتوانیم در مدت زمان کمتری تمام دستورات و تنظیمات مرتبط با مدلسازی و رندرگیری معماری را یاد بگیریم.
ایده بگیرید : homeinspirationideas.net
پیشنهاد ما به شما است. این دوره جامع مختص معماران است و به صورت پروژهمحور طراحی شده است و شما میتوانید تنها در مدت ۱۳ هفته مسیر آموزش تری دی مکس تا سطح ورود به بازار کار معماری را طی کنید.