عمومیمجله کسب و کار

نحوه اصالت لوازم یدکی خودرو

شناسه رهگیری قطعات خودرو که با نام شناسه اصالت خودرو نیز شناخته می شود، یک کد 13 رقمی است که باید به طرق مختلف از سامانه جامع معاملات ایران دریافت کنید. توجه داشته باشید که قطعات و لوازم جانبی خودرو اعم از وارداتی یا تولیدی باید اقدامات لازم را برای به دست آوردن هویت قطعات خودرو انجام دهند. برای مثال اگر شما لوازم یدکی جک را از نماینده فروش لوازم یدکی خودرو های چینی خریده اید و می خواهید بدانید که آیا اصالت دارد یا خیر باید توجه داشته باشید که برای هر قطعه خودرو 16 شناسه اصالت صادر می شود. این شناسه به طور خاص برای قسمت های مختلف خودرو تعریف شده است.

در واقع می توان گفت هر قطعه ای برای ورود به بازار مصرف باید دارای شناسه اصالت باشد. شناسه ردیابی اصالت خودرو می تواند از بسیاری از تخلفات در تجارت و ساخت جلوگیری کند. همانطور که گفته شد برای دریافت این کد باید به سیستم معاملات کلی مراجعه کنید. برای ثبت نام در مرحله اول باید شناسه کالا و در مرحله بعد شناسه اصلی قطعات خودرو را دریافت کنید.

کاربردهای شناسه اصالت قطعات خودرو

در واقع باید گفت اگر قطعه تولیدی یا وارداتی دارای شناسه اصالت قطعات خودرو باشد به این معنی است که تمامی مراحل قانونی واردات یا ساخت را طی کرده است.از سوی دیگر عدم وجود گواهی اصالت قطعات خودرو، تولیدکننده یا واردکننده لوازم و قطعات را مشمول مقررات قاچاق کالا می کند. توجه داشته باشید که شناسه اصالت قطعات خودرو به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از قاچاق به کشور شناخته می شود. به عنوان مثال، قاچاق باعث عدم تعادل در بازار و آسیب به اقتصاد یک کشور می شود. حوزه های قاچاق کالا اثرات بسیار مخربی بر بازارهای تولیدکننده و واردکننده خواهد داشت.

به یک معنا می توان گفت که دریافت شناسه اصالت محصول یک روش موثر و بسیار مفید برای جلوگیری از قاچاق کالا است. عدم احراز هویت اصالت قطعات خودرو از نظر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تخلف محسوب می شود که البته طبق دستورالعمل ها و مقررات مختلف باید رعایت شود. در این صورت مجرم باید مسئول تخلف باشد.

البته در این راستا برای عدم دریافت شناسه اصالت قطعات خودرو از مراجع ذیصلاح نیز جریمه های نقدی و غیر نقدی پیش بینی شده است. توجه داشته باشید که 53 قطعه موجود در لوازم جانبی خودرو باید طبق قوانین و دستورالعمل ها دارای شناسه اصالت قطعات خودرو باشد.شناسه ها باید به صورت تگ اصالت بر روی قطعه چسبانده شوند. عدم چسباندن برچسب خودرو بر روی قطعه نیز پیگرد قانونی دارد.

مصوبات مهم در قانون

تبصره 1- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری دستگاه‌های تخصصی ذیربط، سامانه شناسایی و ردیابی کالا از بدو ورود تا تحویل با استفاده از فناوری‌های نوین از جمله دو سامانه را ایجاد و امکان استفاده از آن را فراهم کند. – رمزگذاری چند بعدی یا چند بعدی دستگاه های متصل را از سیستم مذکور تهیه کنید.

تبصره 2- توزیع و فروش کالاهایی که با استفاده از معافیت های قانونی وارد کشور شده اند از قبیل دریانوردان و تعاونی های مرزی منوط به نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری در هر نقطه از کشور می باشد. تشریفات قانونی این کالاها بر اساس ماده (9) قانون سازمان مبادلات مرزی مصوب 1397/6/7 و ماده (120) قانون امور گمرکی مصوب 22/8/1390 انجام می‌شود. .

تبصره 3- آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ستاد و مراجع اجرایی عضو در خصوص زمان، اولویت محصول و نحوه نصب شناسه کالا و رهگیری شناسه کالا و نحوه توزیع آنها. نیاز فنی هر دستگاه ظرف سه ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»

استعلام اصالت لوازم یدکی خودرو

وجود بندهای مختلف در قانون

در این خصوص ماده 16 آیین نامه اجرای ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز حاکی از آن است که اخذ کد رهگیری کالا برای کالاهای وارداتی باید توسط وزارت متبوع انجام شود. در این خصوص ماده 16 قانون برای اجرا قوانین به شرح زیر است:

ردیابی کالای تحت پوشش از لحظه ورود یا تولید تا سطح تحویل طبق ترتیبات ذیل توسط وزارت و با همکاری سایر دستگاه های اجرایی و هماهنگی با سامانه های مشمول مقررات اجرایی مواد (5) و ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز عبارت است از:

الف- گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است قبل از ترخیص کالاهای تجاری، گواهینامه های الکترونیکی و شماره شناسه رهگیری را از سامانه جامع تجارت دریافت کند و طبق قوانین عمل کند.

ب- واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای تحت پوشش موظفند هنگام حمل کالا از گمرک یا مبادی تولیدی، اطلاعات رهگیری شناسه مربوطه ثبت شده در سامانه جامع تجارت را در اختیار شرکت های حمل و نقل قرار دهند و همچنین طبق مقررات ملزم هستند. در اطلاعیه کارگروه موضوع تبصره ماده (11) این آیین نامه باید شناسه را نصب یا درج نمایند.ج- موسسات متولی سامانه‌های حمل و نقل موظفند نسبت به ثبت اجباری شماره شناسایی رهگیری توسط شرکت‌های حمل‌ونقل در سامانه حمل و نقل مربوطه اقدام و قبل از صدور اسناد حمل و نقل، استعلام سیستمی از سامانه رهگیری کالا داشته و از صدور اسناد حمل و نقل خودداری کنند. مواردی که توسط سیستم ردیابی تایید نشده است.

اهمیت اصالت قطعات در قوانین ساخت و واردات

تبصره 1- شرکت های حمل و نقل موظفند برای حمل کالای مشمول، شناسه های رهگیری سطح بسته که توسط متقاضی مشخص شده است را از متقاضیان حمل و نقل دریافت و در سامانه مجتمع حمل و نقل مربوطه و از باربری ثبت نمایند. شناسه ردیابی ندارند، باید خودداری کنند.

تبصره 2- اشخاصی که به صورت مستقل حمل و نقل درون شهری و بین شهری کالا را انجام می دهند باید از شرکت های حمل و نقل یا سازمان حمل و نقل جاده ای بارنامه دریافت کنند.

ت- وزارتخانه موظف است در خصوص نگهداری کالاهای تحت پوشش نسبت به ثبت اجباری شناسه های رهگیری در سطح بسته بندی مندرج توسط متقاضی در سامانه کل انبار اقدام و قبل از صدور فاکتور انبار از رهگیری مراجعه سیستمی نماید. سیستم و از صدور قبض انبار برای اقلامی که مورد تایید سیستم رهگیری نیستند خودداری کنید.تبصره – انبار داران به استثنای نقاط گمرکی در خصوص کالاهای وارداتی موظفند شناسه های رهگیری سطح بسته که توسط متقاضی مشخص شده است را از متقاضیان انبار اخذ و در سامانه انبار کل ثبت نمایند. فاقد شناسه ردیابی

د- وزارت موظف است امکان انتقال مالکیت کالا بر اساس شناسه های رهگیری در سامانه کل معاملات را فراهم کند.

تبصره – هرگونه انتقال مالکیت کالاهای مشمول طرح باید توسط سامانه های مربوطه به همراه شماره شناسه رهگیری کالا ثبت و از طریق سامانه کل معاملات به سامانه رهگیری ارسال شود.

اما دریافت شناسه اصالت قطعات خودرو علاوه بر جلوگیری از قاچاق، مزایای دیگری نیز دارد. از جمله این مزیت ها می توان به جلوگیری از فرار مالیاتی توسط بسیاری از اصناف اشاره کرد.

اهمیت شناسه اصالت قطعات خودرو در محاسبات مالیاتی

به طور کلی می توان یک شناسه خاص برای نوع قطعه در نظر گرفت. تشخیص اصالت قطعات خودرو برای بسیاری از موارد مهم است. باید در نظر داشته باشید که وجود این شناسه ها کاملا ضروری است.استفاده از این شناسه ها در محاسبات مالیاتی بسیار مهم و کاربردی است. در امور مالیاتی می توان این شناسه ها را برای جلوگیری از فرار مالیاتی در نظر گرفت. افراد و گروه های مختلف با استفاده از این شناسه ها خرید کرده اند و می توانند از اطمینان کامل برخوردار باشند.

علاوه بر کاربردهای متنوع این محصولات برای جلوگیری از قاچاق ارز و کالا، شناسه اصالت قطعات خودرو نیز می تواند از بسیاری از فرارهای مالیاتی جلوگیری کند. اصولاً کلیه فعالیت های تولیدی، بازرگانی و خدماتی باید محاسبه و مالیات پرداخت کنند. برای هر یک از این فعالیت ها محاسبات مالیاتی دقیق و استثنایی انجام می دهند. برای هر نوع فعالیت از کد خاصی استفاده می کنند که به نام کد مالیاتی شناخته می شود. کدهای مالیاتی به صورت ویژه صادر می شوند و می توان از آنها اطلاعات متفاوتی دریافت کرد. نحوه دریافت و نصب این شناسه محصولات را می توان به روش های مختلف انجام داد و آنها را به صورت رسمی در اختیار داشت.

برای هر نوع دستگاه یا قطعه باید فرآیند خاصی برای بدست آوردن این کدها طی شود. برای تشخیص اصالت قطعات خودرو می توانید به ماده 1 این قانون مراجعه کنید.در این قانون ذکر شده است که شناسه کالا یک کد چند رقمی است که بر اساس یک سیستم جامع طبقه بندی محصولات مختلف است. بر اساس این قانون تمامی اقلام و قطعات باید در سامانه ملی ثبت شود تا افراد به راحتی بتوانند مراجع لازم را دریافت کنند. بر اساس این قانون، این شناسه ها باید بر روی تمامی قسمت ها به صورت کد یا بارکد نوشته شده و به درستی از آنها استفاده شود. این شناسه های منحصر به فرد و جامع را می توان برای هر قسمت به صورت جداگانه استفاده کرد.

بارکد انواع لوازم و قطعات خودرو

شناسایی اصالت قطعات خودرو در شرایط مختلف می تواند به عنوان یک شاخص بسیار ضروری در نظر گرفته شود. بر اساس تعاریف مختلف در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این شناسه ها دارای کدهای مشخص و مشخص هستند. این کدها متعلق به کالاهایی با همین مشخصات است. هر شرکت و مجموعه قطعات آن باید از این شناسه ها استفاده کنند تا در بازار شناخته شوند. برای دریافت این شناسنامه ها باید به نکاتی توجه کرد.

توجه به این نکات می تواند کمک زیادی به شما در روند گرفتن این شناسه ها کند. در واقع می توان گفت این کد اطلاعات شناسه محصول محسوب می شود.با توجه به این کد می توان اطلاعات جامعی در مورد محصول توضیح داد و یک شناسه کلی ارائه داد. این نوع اطلاعات می تواند از کالاهای تقلبی جلوگیری کند. از طرفی افراد با خیالی آسوده و با اطمینان کامل قطعات مورد نظر خود را تهیه و مقایسه می کنند. هر گونه مغایرت به این معنی است که مواد و قطعات اعتبار لازم را ندارند. این نوع اطلاعات تطبیق می تواند برای موقعیت های مختلف خرید بسیار مفید باشد و باعث می شود یک برند یا واردکننده به عنوان بسیار قابل اعتماد شناخته شود. بارکد امروزه در تمامی قسمت ها جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. می توانید از بارکدها به خوبی و به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

در بارکد محصولات مختلف، برخی از مشخصات رایج به صورت گروهی قرار داده شده است تا افراد بتوانند در کمترین زمان آنها را شناسایی کنند. برند، رنگ، نوع محصول و غیره از جمله اطلاعات موجود در بارکد هستند. شما می توانید این مشخصات را با استفاده از بارکدخوان قطعات یدکی مشاهده کرده و به خوبی با ظاهر محصول مقایسه کنید. برای دریافت شناسه اصالت قطعات خودرو، ابتدا باید شناسه کالا را تهیه و ارائه کنید.سپس باید به سیستم کلی کسب و کار بروید و مراحل دیگری را طی کنید. هر شخص حقیقی یا حقوقی باید تمامی این مراحل را طی کرده و اطلاعات مورد نیاز را با دقت کامل وارد کند.

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا