عمومیمجله کسب و کار

هر آنچه که باید در مورد کاربرد لوله پلی پروپیلن بدانید

برای ساخت لوله نیوپایپ از پلیمر پلی پروپیلن استفاده می شود. این نوع لوله و اتصالات به اتصالات سفید یا سبز نیز معروف هستند و استفاده از آن‌ها نیز مزیت‌های زیادی را برای سیستم‌های لوله کشی به وجود می‌آورد.

لوله پلی پروپیلن از جمله یکی از پرقدرت‌ترین پلیمر‌ها در صنعت پلاستیک به شمار می‌آید. این نوع پلیمر‌ها دارای ساختار شیمیایی خاصی هستند که همین ساختار منحصربه فرد زمینه ساز کیفیت بی همتای آن است.

بررسی ویژگی‌های لوله و اتصالات pp

انواع لوله pp و اتصالات pp دارای ویژگی‌ها و مزایای زیادی می‌باشند به همین دلیل از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده می‌شود. برخی از ویژگی‌های این نوع لوله‌ها عبارتند از :

  1. چگالی پایین و خاصیت کششی بالا
  2. این نوع لوله و اتصالات در برابر مواد شیمیایی و بازها دارای مقاومت هستند.
  3. انعطاف پذیری بالا
  4. طول عمر بالا و ماندگاری زیاد
  5. مقاومت زیاد در برابر پوسیدگی، سایش و حرارت
  6. هزینه اجرای پایین
  7. تعمیر آسان و راحت
  8. سرعت اجرای پایین
  9. لوله پلی پروپیلن فاقد هر گونه تردی و شکنندگی است.
  10. لوله پلی پروپیلن اگر در دمای 20 درجه سانتی گراد با فشار 25 اتمسفر استفاده شود طول عمری برابر 50 سال خواهد داشت.
  11. لوله پلی پروپیلن با آهک ترکیب نمی‌شود. و هرگز زنک نمی‌زند.
  12. این نوع لوله و اتصالات از نفوذ اشعه ماورا بنفش پیشگیری می‌کنند به همین دلیل باکتری و جلبک در قسمت داخلی آن رشد نمی‌کند.
  13. لوله پلی پروپیلن و اتصالات آن باعث تغییر در رنگ، طعم و بو آب نمی‌شوند.
  14. سطح داخلی ابن نوع لوله و اتصالات صاف و صیقلی می‌باشد.
  15. عایق مناسب در برابر صدا و گرما
  16. صرفه در زمان نصب
  17. سازگاری با محیط زیست و بدون ضایعات
  18. در تولید جدید این نوع لوله‌های پلی پروپیلن خواص گریدی آن بهبود پیدا کرده است.
  19. در ساختار لوله و اتصالات PP ترکیبات پایدار کننده از جنس سرب و قلع وجود ندارد به همین دلیل استفاده از این نوع لوله‌ها و اتصالات برای محیط زیست خطرناک نیست.
  20. این نوع از لوله PP دارای قابلیت تعویض یا تغییر در مسیر هستند. در صورت تعویض یا تغییر مسیر آن‌ها به ساختار لوله و اتصالات آسیبی وارد نمی‌شود.

مزایای لوله سبز | معایب لوله های پلی پروپیلن | مقاومت لوله سبز

بررسی انوع لوله و اتصالات PP

لوله پلی پروپیلن نمونه ای بهترین و کاربردی ترین محصولات پلیمری به شمار می‌روند. این نوع لوله‌ها و اتصالات آن‌ها، به دلیل مزایای زیادی که دارند در بازار جهانی پر‌طرفدار و پر‌فروش شده‌اند. پلی پروپیلن‌ها به سه دسته H ، B ، R تقسیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشند.

1- پلی پروپیلن PP+H

این نوع از پلی پروپیلن‌ها از خواص مکانیکی خوبی برخوردار هستند و در برابر مواد شیمیایی نیز دارای مقاومت بالایی می‌باشند. از پلی پروپیلن PP+H در صنایع مختلف استفاده زیادی می‌شود.

2- پلی پروپیلن PP+B

این نوع پلی پروپیلن در برابر ضربات از مقاومت زیادی برخوردار است و دارای دوام طولانی‌تری است. پلی پروپیلن از نوع PP+B در برابر مواد شیمیایی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد و همین امر باعث شده است که بتوان از این نوع لوله و اتصالات در فاضلاب‌هایی با فشار کم استفاده کرد.

3- پلی پروپیلن PP+R

این نوع از لوله پلی پروپیلن نیز دارای دوام مناسبی است. پلی پروپیلن PP+R در برابر شرایط مکانیکی و شیمیایی با دما و فشار زیاد دارای مقاومت بالایی می‌باشد. از این نوع لوله و اتصالات در تاسیسات آب گرم و سرد ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده زیادی می‌شود.

مشخصات لوله پلی پروپیلن و اتصالات آن

  1. این نوع اتصالات در انواع سایز مختلف 1/2 اینچ یا 20 میلی‌متر تا 3 اینچ یا 90 میلی‌متر تولید می‌شوند.
  2. لوله‌های پلی پروپیلن و اتصالات آن، به کمک وسیله برقی به نام اتو به یکدیگر متصل می‌شوند. برش این نوع لوله‌ها و اتصالات نیز به کمک یک قیچی شبیه به انبر انجام می‌شود و این کار خیلی سریع و آسان انجام می‌گیرد.
  3. دمای ذوب این نوع اتصالات بین 160 تا 180 درجه سانتی‌گراد می‌باشند.

کاربرد لوله PP و اتصالات PP

این نوع لوله های پلی پروپیلن و اتصالات آن، دارای کاربرد‌های زیر می‌باشند :

  1. صنعت ساختمانی و لوله کشی درون آپارتمان‌ها
  2. تاسیسات آب و فاضلاب
  3. سیستم آب سرد و گرم برای رادیاتور
  4. از لوله پلی پروپیلن و اتصالات پلی پروپیلن در کارخانجات صنعتی استفاده می‌شود.
  5. استفاده در سیستم اسیدی و بازی
  6. از این لوله‌ و اتصالات پلیمری در عایق الکتریکی استفاده می‌گردد.
  7. لوله کشی ساختمان
  8. سیستم حرارتی خورشیدی
  9. صنایع غذایی و کشتی سازی
  10. هتل و بیمارستان
  11. خط‌های هوایی فشرده

تفاوت بین لوله سبز و سفید پلی پروپیلن

لوله پلی پروپیلن در ابتدای ساخت دارای رنگ سبز بوده است. در طی سال‌های اخیر رنگ بیشتر این نوع لوله ها، به رنگ سفید تبدیل شده است. طبق آزمایش‌هایی که روی لوله‌های سبز رنگ صورت گرفت مشخص شد که این رنگ لوله‌ها در ساختار خود دارای رنگدانه می‌باشند به همین دلیل باعث ایجاد تغییر در طعم آب می‌شوند.

تفاوت زیادی بین لوله سبز و لوله سفید پلی پروپیلن وجود ندارد. رنگ‌بندی متفاوت این نوع لوله‌ها نیز بیشتر به کاربرد و نوع آن‌ها وابسته است و هیچ تفاوتی بین مواد تشکیل دهنده در ساختار آن‌ها نیست.

تفاوت‌های اصلی بین انواع لوله پلی پروپیلن و اتصالات مربوط به آن ها، به رنگ سفید و سبز عبارتند از :

  1. از لوله پلی پروپیلن سفید اغلب در لوله کشی آب آشامیدنی استفاده ‌می‌شود.
  2. لوله سفید پلی پروپیلن در محل‌هایی که لوله کشی به صورت روکار نصب می‌شود، کاربرد زیادی دارد.
  3. از لوله سبز پلی پروپیلن در مکان‌هایی که لوله کشی به صورت زیر سطح زمین و به دور از نور خورشید، استفاده می‌شود.

نحوه تولید لوله و اتصالات پلی پروپیلن

انواع لوله پلی پروپیلن درسه نوع مختلف ایزو‌تاکتیک، آناکتیک و سندو‌تاکتیک تقسیم‌بندی می‌شوند. ساختار این سه نوع لوله با یکدیگر متفاوت می‌باشد. شایان ذکر است که حضور گروه متیل در ساختار این نوع لوله و اتصالات باعث ایجاد تغییرات و ساختار متفاوتی شده است.

این ساختار باعث افزایش نقطه ذوب بلوری می‌شود و همین امر نیز باعث شده است که لوله پلی پروپیلن و اتصالاتش در برابر حرارت مقاومت بیشتری داشته باشند.

برای تولید انواع لوله pp و اتصالات مرتبط با آن مراحل زیر طی می‌شود :

  1. برای تولید این نوع لوله و اتصالات ابتدا مواد اولیه به شکل خام وارد دستگاه اکسترودر می‌شود. در این مرحله مواد با درجه حرارت معینی ذوب می‌شوند و برای مرحله قالب گیری آماده خواهند شد. سپس لوله‌ها به صورت شاخه‌هایی 4 متری تحویل داده می‌شوند.
  2. برای پیشگیری از عبور نور نیز مواد رنگدانه به ساختار لوله افزوده می‌شود. حرارت دادن به این لوله‌ها به کمک جوشکاری فیوژن انجام می‌شود.

بررسی قیمت انواع لوله و اتصالات PP

قیمت لوله و اتصالات pp با توجه به موارد زیر تعیین می‌شود :

  1. قیمت مواد اولیه
  2. مقدار مواد افزودنی
  3. کیفیت و برند تولید کننده لوله و اتصالات پلیمری

تولید کننده انواع لوله و اتصالات پلیمری

محصولات این شرکت در همان سال‌های اولیه زیر نظر مدیران مجرب و مدیریت علمی تولید می‌شدند. به همین دلیل یزد پلیمر توانست با سرعت بیشتری به مسیر رشد و توسعه‌ی خود ادامه دهد.

این شرکت بعد از انجام یک دهه فعالیت مستمر توانست سبد محصولاتش را کامل نماید. محصولات یزد پلیمر شامل موارد زیر می‌‌باشند :

  1. لوله و اتصالات UPVC
  2. لوله پلی پروپیلن و اتصالات آن
  3. لوله‌های پنج لایه
  4. لوله پلی اتیلن

نتیجه گیری

قبل از خرید انواع لوله پلی پروپیلن و اتصالات مربوط به آن، بهتر است در مورد محصول مورد نظر خود ابتدا اطلاعاتی قابل توجهی را بدست آورید. در این مقاله درمورد این نوع لوله‌ها و اتصالات پلیمری مطالبی را مطالعه کردید که ابه دلیل خواص و ویژگی‌های منحصر به فرد این لوله، بسیار زیاد می‌باشد. همان طور که از نام این لوله مشخص است از پلیمر پلی پروپیلن ساخته می‌شود. این پلیمر یکی از پرکاربردترین متریال‌های مصرفی دنیا است که به دو نوع تقسیم می‌شود.

معرفی لوله پلی پروپیلن

که به آن لوله PP هم می‌گویند یکی از باکیفیت ترین محصولات صنعت پتروشیمی است که از استحکام بالایی برخوردار می‌باشد. این لوله در بازار با نام‌های دیگری مثل لوله PP، لوله سفید آب و لوله تک لایه سفید نیز شناخته می‌شود.

صنعت پتروشیمی همواره تلاش می‌کند مستحکم ترین و بادوام ترین لوله ها و محصولات را برای صنعت آب و فاضلاب، طراحی و تولید کند که لوله PP یکی از بهترین آنها است.

از ویژگی‌های جالب توجه این لوله می‌توان به سبک وزن بودن، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی خصوصا حلال‌های آلی و دوام بالا در برابر سایش و جوشکاری اشاره نمود. همچنین، سطوح داخلی و بیرونی این لوله، صاف و صیقلی است که سبب عبور راحت و سریع سیالات می‌شود.

عایق صدا و گرما بودن از دیگر ویژگی‌های لوله پلی پروپیلن است. کاربرد لوله پلی پروپیلن در صنعت ساختمان سازی از مهمترین کاربردهای این محصول است. چرا که این لوله به مانند لوله‌های فلزی، طعم و رنگ آب را تغییر نمی‌دهند. این خاصیت به دلیل ضد جلبک بودن لوله‌های پلی پروپیلن است.

از دیگر ویژگی‌ها این لوله، دوام و عمر طولانی است که به 50 سال می‌رسد. این ویژگی سبب می‌شود هزینه‌های تعمیر و نگهداری لوله‌های ساختمان، کاهش یابد.

لوله پلی پروپیلن در دو نوع لوله سبز و تولید می‌شود که هر کدام از آن ها خواص خاص خود را دارند. نکته مهم دیگر در مورد این لوله‌ها این است که استحکام لوله تیپ 1 پلی پروپیلن در قیاس با تیپ 2 بیشتر است اما مقاومت آن در برابر ضربه، کمتر از تیپ 2 لوله پلی پروپیلن می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

کاربرد لوله‌های پلی پروپیلن

بدون شک، ویژگی های منحصر به فرد این لوله سبب می‌شود از آن در صنایع مختلفی استفاده شود. این موضوع سبب افزایش کاربرد لوله پلی پروپیلن شده است. از مهمترین کاربردهای این لوله عبارتند از:

  1. استفاده در سیستم‌های آب سرد و گرم ساختمان‌های مسکونی
  2. لوله کشی‌های آب آشامیدنی
  3. سیستم‌های انتقال آب
  4. سیستم‌های تخلیه مواد شیمیایی
  5. صنعت ساخت اسباب بازی
  6. شبکه‌های هوارسان
  7. صنایع غذایی
  8. تاسیسات شوفاژ حرارت مرکزی
  9. صنایع بهداشتی
  10. صنعت خودروسازی
  11. صنعت نساجی
  12. صنعت کشتی سازی
  13. سیستم های فاضلابی
  14. و

البته همانطور که اشاره نمودیم این لوله‌ها در دو نوع، تولید می‌شوند که به آن‌ها لوله های پلی پروپیلن سبز و سفید می‌گویند. کاربرد لوله‌های پلی پروپیلن، متفاوت است و هر کدام از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند. بر این اساس، کاربرد لوله‌های پلی پروپیلن سبز عبارتند از:

  1. صنایع کشتی سازی
  2. انواع ساختمان های عمومی مثل هتل ها، بیمارستان ها، فرودگاه ها و
  3. تاسیسات حرارتی ساختمان ها
  4. فاضلاب های صنعتی
  5. سیستم های لوله کشی انواع ساختمان ها

یکی از مهمترین دلایلی که سبب افزایش کاربرد لوله پلی پروپیلن شده، عایق حرارت و الکتریکی بودن این لوله‌ها است. خواص لوله‌های پلی پروپیلن به این صورت است که در مدت زمان طولانی می‌توانند دمای بالای 90 درجه سانتی گراد و در زمان‌های کوتاه، دمای بالای 110 درجه سانتی گراد را تحمل کنند.

به همین دلیل، انواع مواد شیمیایی، قلیایی، اسیدی و .. بر روی این لوله‌ها تاثیری ندارند.

مزایا و ویژگی لوله‌های پلی پروپیلن

افزایش کاربرد لوله پلی پروپیلن سبب شد، آشنایی با یکی از مهمترین دغدغه‌های کاربران علاقه مند به استفاده از این نوع لوله‌ها باشد. در این راستا باید بگوییم لوله‌های پلی پروپیلن به مانند هر محصول دیگری، در کنار مزیت‌ها، معایبی هم دارد. اما به دلیل مزایای زیادش، معایب این لوله، آنچنان به چشم نمی‌آید.

با این حال، ما در این قسمت از محتوا به بررسی مزایا و معایب لوله پلی پروپیلن می‌پردازیم.

از جمله مزایای و ویژگی های لوله پلی پروپیلن عبارتند از:

  1. داشتن دوام و عمر طولانی
  2. سبک وزن و حمل و نقل سریع و آسان
  3. انعطاف پذیری بسیار بالا و قابل استفاده در انواع مکان‌ها
  4. مقاومت حرارتی بالا و تحمل حرارت بالای 110 درجه سانتی گراد
  5. مقاومت بالا در برابر تنش و فشار و شکننده نبودن
  6. داشتن سطوح داخلی و بیرونی صاف و صیقلی و ممانعت از ایجاد رسوب
  7. قیمت پایین تر در مقایسه با لوله‌های فلزی و سایر لوله‌های پلیمری
  8. مقاومت بالا در برابر اسید و باز
  9. چگالی کم
  10. مقاوم بودن در برابر خوردگی و پوسیدگی
  11. عایق صدا و نشنیدن صدای سیالات، حین حرکت در لوله
  12. مقاومت بالا در برابر قارچ، جلبک و

بدون شک، تمام محصولات، از معایبی هم برخوردار هستند و لوله پلی پروپیلن نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. در این راستا باید بگوییم، این لوله، تنها یک عیب بزرگ دارد و آن هم، عدم مقاومت در برابر اشعه خورشید است. به همین دلیل، در صورتی که در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرند بعد از مدتی، شکسته می‌شوند.

خواص لوله‌های پلی پروپیلن

از جمله دلایلی که سبب شد موارد استفاده لوله پلی پروپیلن، افزایش یابد خواص شگفت انگیز این محصول است که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نیمه سخت و نیمه شفاف است.
  2. مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد.
  3. نقطه ذوب بالا و انعطاف پذیری مناسب از دیگر خواص جالب این لوله می‌باشد که سبب متمایز شدن آن از سایر پلاستیک‌ها شده است. به همین دلیل در برابر تنش و ضربه، مقاوم است.
  4. در برابر حرارت و سایش، مقاوم است.

مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی یکی از مهمترین خواص این لوله است که سبب شده، از این لوله در صنایع مختلف، استفاده شود. از دیگر دلایل افزایش کاربرد لوله پلی پروپیلن، قابلیت بازیافت و سازگاری با محیط زیست است. به همین دلیل، روز به روز بر موارد استفاده لوله پلی پروپیلن افزوده می‌شود.

خرید و قیمت لوله پلی پروپیلن از شرکت یزد پلیمر

با توجه به مزایا، خواص و موارد استفاده لوله پلی پروپیلن، افراد زیادی علاقه مند خرید این محصول هستند. مطمئنا یکی از مهمترین سوالات این افراد در مورد ، است. قیمت یکی از مهمترین فاکتورهای خریداران در زمان خرید است و لوله پلی پروپیلن نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد.

در این راستا باید بگوییم عوامل مختلفی بر قیمت لوله پلی پروپیلن تاثیر می‌گذارد که از جمله آن می‌توان به سایز، ابعاد، نوع و … اشاره کرد. ولی با این حال، قیمت آن از سایر محصولات مشابه، کمتر است. به همین دلیل، به سرعت جایگزین لوله‌های فلزی و چدن شده است.

شرکت یزد پلیمر، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع لوله‌های پلیمری است که این محصول را بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت تولید و به بازار عرضه می‌کند.

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا