اقتصادیعمومیمجله کسب و کار

هزینه بارگیری میلگرد شامل چه مواردی می‌شود؟

حمل میلگرد از چه روشهایی ممکن است؟

حمل میلگرد بسته به محل کارخانه و محل پروژه از 3 طریق امکان‌پذیر خواهد بود:

  • > حمل‌ونقل ریلی
  • > حمل‌ونقل دریایی
  • > حمل‌ونقل جاده‌ای

قیمت تیرآهن: خوشبختانه در حال حاضر ایران در تولید میلگرد به خودکفایی رسیده است و شما به‌عنوان مدیر پروژه می‌توانید میلگرد موردنیازتان را از کارخانه‌های داخلی تولیدکننده مقاطع طویل فولادی تهیه کنید. به دلیل موقعیت جغرافیایی و خودکفایی ایران در تولید میلگرد، بیشتر حمل‌ونقل این محصول جاده‌ای صورت می‌گیرد. البته اگر امکانات ریلی بین کارخانه تولیدکننده میلگرد و محل پروژه وجود داشته باشد، می‌توان از این روش هم برای حمل‌ونقل استفاده کرد.

هزینه باربری میلگرد چقدر روی قیمت تمامشده اثر دارد؟

همان‌طور که گفته شد قیمت تمام‌شده میلگرد به هزینه باربری آن وابسته است. به‌طور مثال قیمت میلگرد اصفهان برای پروژه‌ای که در تبریز باشد، بسیار گران‌تر از قیمت میلگرد بناب خواهد بود.

قیمت میلگرد: در حال حاضر اغلب خریداران مقاطع فولادی ازجمله میلگرد، این محصول را به‌صورت آنلاین سفارش می‌دهند. اگر شما هم قصد خرید اینترنتی میلگرد را دارید، توصیه می‌کنیم حتماً هنگام تماس و ثبت سفارش، در مورد هزینه حمل میلگرد با تریلی هم سؤال کنید و از کارشناسان مربوطه بخواهید با توجه به هزینه باربری، قیمت تمام‌شده میلگرد را برای شما تخمین بزنند. در این صورت اطلاعات واقعی‌تری برای تصمیم‌گیری در اختیار خواهید داشت.

برای کاهش هزینهحمل، کارخانههای تولیدکننده میلگرد را بشناسید

این روزها در بیشتر مناطق کشور، کارخانه‌های تولید میلگرد وجود دارد. در لیست زیر نام برندهای معروف میلگرد در ایران آورده شده است:

  • > مجتمع ذوب‌آهن اصفهان
  • > کارخانه فولاد آذربایجان (میانه)
  • > مجتمع آهن و فولاد بافق یزد
  • >
  • > فولاد تاکستان (قزوین)
  • > کارخانه فولاد آناهیتا گیلان
  • > کارخانه فولاد کویر کاشان
  • > کارخانه ظفر بناب (تبریز)
  • > (تبریز)
  • > کارخانه فولاد آذر امین تبریز
  • > شرکت فولاد شاهرود
  • > کارخانه جهان فولاد سیرجان
  • > شرکت مجتمع جهان فولاد غرب (کرمانشاه)
  • > کارخانه فولاد شمس تهران
  • > کارخانه سیادن ابهر
  • > کارخانه نورد گرم سمنان

شما می‌توانید پس از استعلام قیمت و موجودی هر یک از این تولیدکنندگان، یکی را انتخاب و نسبت به سفارش میلگرد موردنیاز خود از آن کارخانه اقدام کنید.

 قیمت میلگرد کارخانههای مختلف

قیمت ورق: در حالت کلی به عوامل متعددی مانند نرخ دلار، قیمت بین‌المللی فولاد، قیمت ماده اولیه و هزینه‌های انرژی بستگی دارد. البته باید در نظر داشته باشید که قیمت مقاطع فولادی از کارخانه‌ای به کارخانه دیگر هم متفاوت است و دلیل این امر بیشتر به کیفیت محصولات تولیدی هر کارخانه بازمی‌گردد.

در مورد میلگرد، اغلب محصولاتی که سنگین‌تر و وزن واحد طول آن‌ها به جدول اشتال نزدیک‌تر باشد، کیفیت بالاتری خواهند داشت. در ایران میلگرد کویر کاشان و ذوب‌آهن اصفهان دو برندی هستند که محصولات آن‌ها وزنی نزدیک به مقادیر اشتال دارند. البته قیمت محصولات این کارخانه‌ها نیز از دیگر میلگردهای موجود در بازار بیشتر است. قیمت میلگرد سمنان نیز معمولاً جزو ارزان‌ترین برندهای موجود در بازار محسوب می‌شود.

محاسبه هزینه حمل میلگرد از کارخانه تا محل پروژه

اگر برای اولین بار است که خرید میلگرد را انجام می‌دهید، باید بگوییم که همیشه هزینه از کارخانه تا محل پروژه به عهده شماست. اغلب شرکت‌های باربری این هزینه را برحسب تعرفه‌های اعلامی از سوی سازمان حمل‌ونقل کشور محاسبه می‌کنند.

جالب است بدانید تعرفه‌های سازمان حمل‌ونقل نیز به ازای مسافت و وزن بار تعیین می‌شوند. برای کم کردن هزینه حمل‌ونقل، شما امکان تغییر وزن را نخواهید داشت؛ اما می‌توانید با انتخاب تولیدکننده نزدیک‌تر مسافت حمل میلگرد را کاهش دهید.

بنابراین توصیه می‌کنیم اگر به دنبال خرید مقرون‌به‌صرفه هستید، علاوه بر استعلام کارخانه‌های مختلف، مسافت و کرایه حمل میلگرد را هم در نظر بگیرید.

چه نکاتی را باید هنگام تحویل مقاطع فولادی در نظر گرفت؟

در نظر داشته باشید که هنگام تحویل بار باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • > محموله میلگرد شما باید بسته‌بندی مناسبی داشته باشد.
  • > وزن محصول خریداری شده را با مقادیر وزنی جدول اشتال میلگرد مقایسه کنید.
  • > حتماً قبل از تحویل بار میلگرد، از اصالت و سلامت محصول مطمئن شوید.

هر کارخانه برای مشخص کردن محصولات خود علائم اختصاری را روی آن‌ها حک می‌کند. شما می‌توانید این علائم را به‌عنوان ملاکی برای تشخیص اصالت میلگرد در نظر بگیرید. به عنوان مثال، میلگرد کویر کاشان که در بخش قبلی درباره آن صحبت کردیم، دارای علامت اختصاری KAVIR TH و میلگرد ذوب آهن اصفهان دارای علامت اختصاری  ESCO CU است.

خرید میلگرد یکی از مراحل مهم در اجرای پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شود؛ زیرا اغلب این مقطع فولادی در حجم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و خرید مقرون‌به‌صرفه میلگرد می‌تواند کاهش چشمگیری در هزینه پروژه شما داشته باشد. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که علاوه بر پیگیری قیمت روز میلگرد برای انتخاب زمان مناسب خرید و محاسبه قیمت یک تریلی میلگرد، سعی کنید کارخانه‌ای نزدیک به محل پروژه را انتخاب کنید تا در هزینه باربری میلگرد نیز صرفه‌جویی کرده باشید

نکات مهم در مورد حمل‌‌ونقل میلگرد

در حالت کلی، توجه به 4 نکته اساسی در هنگام حمل‌ونقل میلگرد که تأثیر مستقیمی در انتخاب نوع ماشین باربری دارد، می‌تواند کمک شایانی به شما در کاهش هزینه‌های مصرفی داشته باشد. از مهمترین نکات حمل و نقل این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مسافت مورد نظر

در هزینه حمل‌‌ونقل میلگرد، مسافت یکی از پارامترهای تاثیرگذار است. با توجه به محل اجراشدن پروژه موردنظر، کارخانه تولیدی را انتخاب و این مقطع فولادی را تهیه نمایید. خوشبختانه امروزه کشور ایران در تولید میلگرد توانسته به خودکفایی برسد و شما به‌عنوان مدیر پروژه می‌توانید با توجه به موقعیت جغرافیایی و کارخانه‌های تولیدی، نزدیک‌ترین محل به خود را انتخاب و خرید خود را انجام دهید.

با توجه به اینکه یکی از عوامل تأثیرگذار بر هزینه حمل میلگرد، مسافت است، بهتر است، در کنار بررسی ، به این مسئله هم توجه زیادی داشته باشید و سعی کنید کارخانه‌ای را انتخاب نمایید که به محل پروژه شما نزدیک‌تر باشد.

به‌عنوان‌مثال پروژه شما در شمال کشور در حال اجرا هست و شما به دلیل قیمت پایین این محصول توسط کارخانه‌ای در جنوب کشور، ترجیح داده‌اید با توجه به قیمت، میلگرد موردنیاز خود را از آنجا تهیه کنید،در این صورت می ‌توانید در حمل‌‌ونقل میلگرد صرفه‌جویی کنید. اما بهتر است بدانید با توجه به محاسبه هزینه تمام‌شده برای باربری، قیمت میلگرد خریداری‌شده بیشتر از هزینه تمام‌شده میلگرد از کارخانه نزدیک به محل پروژه شما می‌شود و این یعنی ضرر!!

حجم میلگرد خریداری شده

پس از انتخاب کارخانه و بررسی مسافت، حمل بار توجه به وزن میلگردها از نکات مهم حمل‌‌ونقل میلگرد است. میلگرد یکی از انواع مقاطع فولادی است که دارای وزن بالایی هست ازاین‌رو حمل‌ونقل آن با هزینه بالایی انجام می‌شود.

این محصولات به‌صورت شاخه‌ای یا کلاف شده در انواع وزن‌ها برحسب کیلوگرم تولید می‌شوند. برای محاسبه وزن  این محصول روش‌های گوناگونی وجود دارد که می‌توانید کل  را محاسبه نمایید. حجم زیاد آنن‌ها مستلزم تهیه ماشین باربری بزرگ‌تر است و بر روی هزینه نهایی تأثیرگذار خواهد بود.

نوع وسیله باربری

با توجه به مسافت کارخانه تولیدی و حجم میلگرد خریداری‌شده، الان نوبت تهیه ماشین باربری مناسب است. معمولاً ماشین‌های باربری متفاوت با مقدار توان حمل بار مختلف وجود دارد.

پیکان وانت، نیسان، خاور، کامیون، 10 چرخ و کفی‌های 18 چرخ می‌توانند از انواع آن با توجه به ظرفیت بار مورداستفاده قرار گیرند.

قیمت حمل بار

پیش از بارگیری میلگردها مسئله قیمت‌گذاری و تعیین تعرفه، مهم‌ترین کار به شمار می‌آید. قیمت‌گذاری رابطه مستقیمی با وزن میلگرد و مسافت حمل آن دارد. در برخی باربری‌ها، تعرفه حمل‌ونقل بر اساس وزن و مسافت و برخی دیگر بر اساس مسافت لحاظ می‌شود. با توجه به‌تمامی موارد ذکرشده قیمت نهایی محصول خریداری‌شده به مقدار هزینه باربری آن بستگی دارد.

چگونه میتوان هزینه حمل‌‌ونقل میلگرد را کاهش داد؟

به کمک رعایت موارد زیر شما می‌تواند صرفه‌جویی بهینه‌ای در زمینه حمل‌‌ونقل میلگرد داشته باشید.

کاهش مسافت حملونقل

اغلب خریداران میلگرد را در حجم‌های بالا تهیه می‌کنند و یک خرید مقرون‌به‌صرفه می‌تواند تا اندازه زیادی کاهش هزینه‌های پروژه را به همراه داشته باشد. با توجه به توسعه تولید میلگرد در کشور و پراکندگی کارخانه‌های تولید در سراسر کشور، شما می‌توانید با یک استعلام از قیمت و موجودی کارخانه‌ها، ترجیحاً انتخاب تولیدکنندگان نزدیک به پروژه خود، نسبت به سفارش و خرید میلگرد اقدام نمایید.

خرید آنلاین

از سوی دیگر با توجه به استفاده تکنولوژی و فناوری در خرید، اغلب خریداران می‌توانند به‌جای خرید حضوری، سفارش‌های خود را به‌صورت آنلاین انجام دهند و قیمت تمام‌شده محصول را دریافت و سفارش خود را ثبت نمایید.

انتخاب شرکت باربری مناسب

حمل و جابجایی میلگردها نیاز به رعایت اصول و دقت خاصی است که در صورت رعایت نشدن ضمن ایجاد عدم ایمنی برای کارگران موجب وارد شدن آسیب به میلگردها نیز می‌شود که در برخی موارد میلگردها را غیرقابل استفاده می‌کند و این خود شامل ضرر می‌شود. با انتخاب شرکت باربری مناسب، می‌توانید هزینه حمل‌‌ونقل میلگرد را کاهش دهید.

درنتیجه با انتخاب یک شرکت باربری مناسب که تمامی نکات حمل بار (آگاهی و شناخت محصول موردنظر، رعایت نکات ایمنی، تعیین و انتخاب ماشین متناسب با وزن بار، بارگیری اصولی و قرار دادن آن‌ها طبق استاندارد سازمان حمل‌ونقل کشور و البته دریافت تعرفه و هزینه باربری متعارف و معقول) را رعایت کنند نقش به سزایی دارد.

باربری میلگرد تهران | قیمت حمل آهن آلات | قیمت میلگرد چگونه محاسبه میشود

هزینه میلگرد از خرید تا تحویل

هنگام خرید این محصول باید این نکته را مدنظر قرار دهید که تمامی هزینه حمل میلگرد از درب کارخانه تا مقصد موردنظر علاوه بر هزینه خرید میلگرد بر عهده شماست. توجه داشته باشید که هزینه حمل‌ونقل بار در قسمت نهایی کالا تأثیرگذار است.

شرکت‌های باربری مسئول حمل‌ونقل میلگرد بر اساس یک تعرفه مشخص‌شده از سوی سازمان حملونقل کشور مقدار هزینه را تعیین می‌کنند و برخی از باربری‌ها هزینه حمل را بر اساس وزن و مسافت و برخی دیگر تنها بر اساس مسافت تعیین می‌کنند و مقدار وزنی بار میلگرد اهمیتی ندارد.

درنتیجه شما برای کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل که تأثیر مستقیم بر هزینه‌های نهایی پروژه دارد می‌توانید با انتخاب تولیدکننده نزدیک‌تر به محل پروژه خود مقدار هزینه‌ها را کمتر کنید. پس دقت لازم به انتخاب مسافت و هزینه‌های حمل‌ونقل در هنگام خرید میلگرد می‌تواند یک خرید مقرون‌به‌صرفه را برای شما به همراه داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید  تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مطلب در مورد هزینه حمل‌‌ونقل میلگرد صحبت شد. همان‌طور که اشاره کردیم، این محصولات به عنوان یکی از قطعات فولادی کاربردی در ساخت و سازها به شمار می‌آید. دقت در انتخاب میلگرد مناسب با پروژه، دقت در مقدار حجم و وزن آن، حمل اصولی همراه با رعایت اصول حمل و نقل سازمان استاندارد، انتخاب تولید کننده مناسب، تعیین شرکت باربری منصف به منظور جابه‌جایی محصول از جمله مواردی است که در مقدار هزینه نهایی و از طرفی هزینه‌های نهایی پروژه تاثیرگذار خواهند بود.

سوالات متداول

چه نکاتی را باید برای حمل و نقل میلگرد مد نظر قرار داد؟

حجم میلگرد خریداری شده، نوع وسیله باربری و قیمت حمل بار از جمله مسائلی هستند که در هزینه جا به جایی میلگرد تاثیر دارند.

تعرفه حمل‌ونقل میلگرد بر چه اساسی است؟

در برخی باربری‌ها، تعرفه حمل‌ونقل این محصول بر اساس وزن و مسافت و برخی دیگر بر اساس مسافت لحاظ می‌شود

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا