اقتصادی

پالایشگاه آبادان به مرکز صادرات فنی و مهندسی پالایشگاهی تبدیل خواهد شد

مجله ایرانی/خوزستان مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان با بیان اینکه ظرفیت پالایشگاه را به ۳۶۰ هزار بشکه در روز افزایش داده‌ایم، گفت: پالایشگاه آبادان را به مرکزی برای صادرات فنی و مهندسی پالایشگاهی به سایر نقاط دنیا تبدیل خواهیم کرد که در دولت سیزدهم اولین کسانی که باید از این ثروت سود ببرد مردم همین منطقه هستند.

حکیم قیم امروز، ۶ مهرماه در نشست با اصحاب رسانه خوزستان با بیان اینکه پالایشگاه آبادان جدیدترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه ایران است، اظهار کرد: بیشتر پالایشگاه‌های کشور بعد از انقلاب ساخته شدند. مانند پالایشگاه اراک، بندرعباس، اصفهان و ستاره خلیج فارس که دستاوردی بزرگ در این زمینه به شمار می‌آیند.

به گزارش مجله ایرانی، وی افزود: این پالایشگاه به عنوان بزرگترین پالایشگاه دنیا به شمار می‌رفت، در زمان جنگ تحمیلی بیش از ۶۰ درصد آسیب دید و فعالیت آن مختل شده بود که پس از جنگ به فاصله ۸ ماه در سال ۶۸ مجدد راه‌اندازی شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان با بیان اینکه پس از بازسازی پالایشگاه بعد از جنگ تحمیلی، ظرفیت پالایشگاه از ۱۳۰ هزار بشکه به ۳۸۰ هزار بشکه رسید، عنوان کرد: در دهه ۷۰ طرح توسعه پالایشگاه در ٣ فاز طراحی شد که فاز اول آن سال ١٣٨۵ فعال شد.

تولید بنزین برای پهپادها و هلیکوپترها

وی با بیان اینکه فاز دوم پالایشگاه به طور موقت متوقف شد، گفت: فاز سوم که شامل واحد بهینه‌سازی جدید پالایشگاه جهت تامین بنزین است زمانی افتتاح شد که کشور وارد تحریم‌های سخت بین المللی شده بود اما با توان داخلی توانسته‌ایم آن را راه‌اندازی کنیم تا کشور از تحریم بنزین نجات یابد.

قیم، تولید بنزین مخصوص پهپادها و هلیکوپترها را از دیگر اقدامات این پالایشگاه دانست و خاطرنشان کرد: همکاران ما در این پالایشگاه در سال ۹۱ به فاصله یک ماه توانستند بنزین مورد نیاز پهبادها را بسازند تا تحریم‌های بین المللی بی اثر شوند.

وی ادامه داد: در راستای احداث فاز دوم پالایشگاه پس از تحریم‌ها و مشکلات، متخصصان داخلی با تکیه بر توان خود توانسته‌اند طراحی اولیه پالایشگاه را انجام دهند که این واحد یکپارچه ظرفیت تولید ۲۱۰ هزار بشکه نفت را دارد و سنگین ترین قطعات و تجهیزات ساخته شده ایران در این پروژه ساخته و نصب شد که بعضاً تا ۳۵۰۰ تن نیز می‌رسید.

فاز ۲  کشور را وارد طراحی و ساخت پالایشگاه کرد

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان گفت: یکی از افتخارات بزرگ ایران و پالایشگاه آبادان فاز ۲ است که کشور را وارد طراحی و ساخت پالایشگاه کرد.

وی یکی از رهنمودهای رهبر انقلاب را جلوگیری از خام فروشی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: ظرفیت پالایشگاه را به ۳۶۰ هزار بشکه در روز افزایش داده‌ایم که طراحی اولیه برای ۴۵۰ هزار بشکه است و در سال‌های آینده به ۶۴۰ هزار بشکه افزایش خواهیم داد.

قیم تصریح کرد: این افزایش ظرفیت دارای نکات مثبتی بود که در وهله نخست از بسته شدن چاه‌های نفت جلوگیری و این تصمیم به دلیل بی اثر کردن تحریم‌های دشمنان گرفته شد.

۱۲۰ هزار بشکه افزایش پالایش نفت برابر است با فعال شدن ۴۰ چاه

وی با بیان اینکه اگر ۱۲۰ هزار بشکه نفت افزایش یابد یعنی ۴۰ چاه نفت فعال شده است، گفت: به علت افزایش ظرفیت توانسته‌ایم میزان تولید بنزین و گازوییل را افزایش داده و ناترازی انرژی را به حداقل برسانیم تا هیچ نقطه‌ای در کشور احساس کمبود بنزین نشود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان ادامه داد: با حداقل تولید ۱۰ میلیون لیتر و حداکثر ۲۰ میلیون لیتر در روز بنزین موردنیاز زائران اربعین حسینی تامین شد و در کنار این افزایش ظرفیت‌ها سوخت گاز LPG را به صورت دریایی از اسکله‌های پالایشگاه به سایر نقاط دنیا صادر می‌کنیم.

قیم گفت: پروژه‌ای طراحی شد تا اسکله‌های پالایشگاه که در زمان جنگ از سرویس خارج شده بود، را مجدد بازسازی کرده و رودخانه را لایروبی کنیم تا برای اولین بار بعد از جنگ گاز LPG را از این اسکله بر روی ابراه بین المللی اروند صادر کنیم.

دیگر بازگشتی برای واحد آیزوماکس نیست

وی اظهار کرد: پالایشگاه آبادان را به مرکزی برای صادرات فنی و مهندسی پالایشگاهی به سایر نقاط دنیا تبدیل خواهیم کرد که در دولت سیزدهم اولین کسانی که باید از این ثروت سود ببرد مردم همین منطقه هستند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان ادامه داد: جهت رفع مشکل واحد پرفشار آیزوماکس فاز دوم پالایشگاه، گفت: واحد آیزوماکس ساخته و راه‌اندازی شده است و دیگر بازگشتی برای آن نیست. با این وجود فعالیت‌هایی جهت ایمن‌سازی محیط خطر صورت گرفته است که شامل تغییر مسیر تردد خودروها و ایجاد راه جایگزین، جابجایی منازل مسکونی نزدیک به این واحد و افزایش میزان فضای سبز اشاره کرد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا