دانش و سلامت

پیش‌بینی یخبندان برای تهران و لرزش بخش‌هایی از خاورمیانه‌ با زلزله در ترکیه و سوریه

زلزله‌ ۷.۸ ریشتری که بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند و پس لرزه‌های آن همچنان در ترکیه ادامه دارد از جمله مهم‌ترین اخبار امروز گروه اجتماعی بود.

به گزارش مجله ایرانی، بامداد امروز دوشنبه ۱۷ بهمن زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند. آمار قربانیان این زمین‌لرزه که در ساعت4:17 دقیقه بامداد در مرز ترکیه و سوریه رخ داده و کانون آن استان “قهرمان‌ماراش” در ترکیه بود؛ از مرز ۱۴۰۰ نفر گذشته و همچنان احتمال افزایش قربانیان وجود دارد. اما نکته نگران کننده پس لرزه‌های شدیدی است که همچنان دست از سر این مناطق برنداشته است. پس‌لرزه‌هایی که حتی به اندازه زلزله اصلی نیز شدت داشت، به‌طوری که ساعت ۱:۳۰ ظهر امروز (دوشنبه) مجددا زمین لرزه جدیدی به بزرگی ۷.۸ ریشتر مناطق مرکزی ترکیه را لرزاند و گفته می شود که پس‌لرزه‌های این زمین لرزه ممکن است تا یک ماه ادامه داشته باشد.

جستجو برای یافتن بازماندگان این حادثه و نجات آنها از زیر آوار ساختمان‌های بتنی همچنان ادامه دارد و تکان‌های شدید زمین، ساختمان‌های بسیاری را نیز ویران کرده و کشته و زخمی بسیاری در هر دو کشور برجای گذاشته است. در سوریه خبرها حاکی از آن است که جمعیت بسیاری در این مناطق زخمی شده‌اند و بیمارستان‌های منطقه با وجود کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، مملو از مصدومین است.

منابع رسانه‌ای از مرگ خواهر نخست‌وزیر سوریه به همراه ۱۱ تن از فرزندان و نوادگانش در پی زلزله در شهر «حماة» سوریه خبر دادند. با این حال این خبر تا ساعت ۱۵ امروز توسط رسانه‌های رسمی سوریه تایید نشده است.

همچنین آژانس بلایای طبیعی ترکیه برای انجام عملیات جستجو و نجات از جامعه بین المللی درخواست کمک کرده است. کاخ سفید نیز به خبر وقوع این زلزله ویرانگر ۷.۸ واکنش نشان داد و نسشبت به هر گونه کمک مورد نیاز اعلام آمادگی کرد. در همین راستا محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و نیز پیر حسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه‌ و سوریه اعلام آمادگی کردند.

پیشنهاد رادان برای تجمیع شماره‌های امدادی جاده‌ها با ۱۱۰

در این روز اما خبرهای دیگری هم در گروه اجتماعی منتشر شد، پیشنهاد تجمیع شماره‌های امدادی جاده‌ها با ۱۱۰ از جمله اخبار امروز سرویس اجتماعی بود. پلیس راهنمایی و رانندگی برنامه‌هایی را برای اصلاح ترافیک در شهرها و همچنین کاهش قربانیان و جانباختگان حوادث ترافیکی در دستور کار دارد که بخشی از آن اجرایی شده است.

در همین راستا سردار احمدرضا رادان، فرمانده ناجا درباره طرح ریزی برای کاهش ۶۰ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی طی سه سال آینده در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان‌های جدید پلیس راهور در ۱۰ استان کشور که همزمان با دهه فجر برگزار شد، اظهار کرد: یک بخشی را ما انجام دادیم، بخش دیگر مربوط به وضعیت معابر و … است. موضع ما در این مسیر روشن است و مردم نیز از مطالبات ما باخبرند. مسئولان و افرادی که باید در این زمینه کار کنند نیز در این خصوص از مواضع ما و مطالبات ما باخبرند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تجمیع شماره‌های امدادی در جاده‌ها، گفت: قطعا برای مردم راحت‌تر است که یک شماره وجود داشته باشد و بر اساس آن امدادرسانی به حوادث و رویدادها انجام شود و در واقع دستگاه‌هایی مانند اورژانس، هلال احمر و پلیس و … در جاده‌ها باید دارای یک شماره واحد باشند. به نظرم آشناترین و شناخته‌ترین شماره برای مردم نیز همین شماره ۱۱۰ است.

۱۸ درصد از جانباختگان تصادفات زیر ۱۸ سال سن دارند

از جمله دیگر اخبار مهم امروز سرویس اجتماعی، اعلام خبر برگزاری کمپین ۱۸-۱۸ برای کاهش آمار قربانیان تصادفات بود. در کشور ما سالیانه ۱۷ هزار فوتی و حدود ۳۰۰ هزار نفر مجروح در حوادث رانندگی رخ می دهد و ۱۸ درصد از جانباختگان تصادفات رانندگی زیر ۱۸ سال سن دارند.

در همین راستا نیز کمپین ۱۸-۱۸ از سوی پلیس راهور راه اندازی شده است. این کمپین بیانگر این است که ۱۸ درصد از جانباختگان تصادفات رانندگی زیر ۱۸ سال سن دارند و طبق برنامه ریزی‌ها قرار است پلیس راهور این آمار را کاهش دهد.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

مشکلی با ادامه تحصیل دانش‌آموزان معترض حوادث اخیر نداریم

به گفته اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تنها تعدادی از دانش آموزان که دچار مشکل شدند و به کانون اصلاح و تربیت رفتند در حد انگشت شمار و به شدت کم بود.

باقرزاده همچنین در پاسخ به این سوال که دانش آموزانی که در حوادث اخیر فعالیتی داشتند و با مشکل مواجه بودند برای ادامه تحصیل مشکلی ندارند؟ توضیح داده است: برای ادامه تحصیل این بچه‌ها هیچ مشکلی نداریم. رهبر عزیز ما اخیرا به بازداشت‌شدگان اغتشاشات عفو دادند، این بچه‌ها که حتی جزو اغتشاش گران نیز به حساب نمی‌آیند و تهش می‌توان گفت معترض هستند.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

بودجه ناکافی ۶۹ هزار میلیارد تومانی برای دارو

درحالی ردیف‌های بودجه‌ای سازمان غذا و دارو در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کاهش داشته است که دکتر سید حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو معتقد است بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی برای دارو کافی نیست و چنین وضعیت بودجه‌ای منجر به کمبود در حوزه دارو می‌شود.

وی با بیان اینکه چنین وضعیت بودجه‌ای منجر به کمبود در دارو می‌شود، گفته است: در سال گذشته مجلس شورای اسلامی ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار داد که در شش ماه ابتدایی سال تمام شد که مجددا ۵۰۰ تا شارژش کردند و دوباره یک میلیارد دیگر شارژش کردند. به دلیل کمبود بودجه این اتفاقات رخ می‌دهد. اکنون هم بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی می‌بندند و سال آینده که بودجه تمام می‌شود، می‌خواهند اعتبار دارو را شارژ کنند، اما مشکل اینجاست که به طور قانونی بودجه را بیش از ۱۰ درصد نمی‌توانند شارژ کنند. به این صورت که سازمان برنامه و بودجه می‌تواند با مصوبه سران قوا، لایحه ارائه دهد و بودجه ما را ۱۰ درصد افزایش دهد که با این حساب، حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

بارش و یخبندان در تهران/جبران ۱۴ درصدی کم‌بارشی‌ها

سامانه بارشی جدید بارش برف و باران وارد تهران می‌شود که جبران ۱۴ درصدی کم‌بارشی‌ها طی هفته گذشته، کاهش دما بین ۳ تا ۷ درجه سانتیگراد و یخبندان را در این استان را به همراه دارد.

از بعد از ظهر امروز (۱۷ بهمن ماه) یک سیستم بارشی از غرب کشور نفوذ می‌کند و تهران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. این سیستم محتوای بارشی و رطوبت مناسبی به همراه دارد همچنین با ورود این سامانه بارشی، وزش باد و بارش‌های شدید پیش‌بینی می‌شود که در روزهای پایانی این هفته با توجه به وزش باد شدید و میزان زیاد بارش‌ها پدیده مه و کولاک برف نیز پیش‌بینی می‌شود.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

برخی اخبار پربازدید امروز سرویس اجتماعی مجله ایرانی:


برپایی میادین تره بار موقت برای توزیع بهتر و کنترل قیمت‌های میوه شب عید


تعداد خانه‌های آسیب دیده در زلزله خوی چقدر است؟/ ارسال ۴۰۰ تن موادغذایی به مناطق زلزله‌زده


بارش برف و باران در بیشتر استان‌ها/ کاهش دما تا ۸ درجه‌ در غالب نقاط کشور


۱۰ دستور رادان به فرماندهان انتظامی سراسر کشور/ برخورد با سارقان در اولویت اول

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا