نماد سایت مجله ایرانی

چگونه کارت بازرگانی بگیریم؟

مراحل صدور کارت بازرگانی

طبق قوانین گمرکی کشور، جوازی است که دارنده ی آن ،اعم از شخص حقیقی و حقوقی می تواند با داشتن آن،شروع به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند.این کارت توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستان ها به نام متقاضیانی که واجد شرایط باشند صادر می گردد. صدور کارت بازرگانی موکول به آنست که بازرگانان موسسه و یا شرکت خود را در دفتر ثبت تجارتی ثبت کرده باشند. بازرگانانی که تقاضای صدور کارت بازرگانی می نمایند باید طبق فرم های چاپ شده از طرف اتاق بازرگانی اطلاعات مربوط به تجارت خود را به اتاق بازرگانی بدهند و از طرف دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شوند.

صدور کارت بازرگانی برای بازرگانان و شرکت های خارجی منوط به معامله متقابله است،یعنی زمانی به بازرگانان خارجی کارت بازرگانی داده می شود که کشور آن ها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی بدهد.

مدت اعتبار کارت بازرگانی بر حسب درخواست متقاضیان از یک تا پنج سال بوده که در صورت تایید توسط وزارت بازرگانی معتبر می باشد. در ایران تنها بازرگانانی می توانند در واردات و صادرات فعالیت نمایند که دارای کارت بازرگانی باشند.

انواع کارت بازرگانی

بر اساس تعریف گمرک،کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن چه شخصی حقیقی باشد چه شخصی حقوقی،می تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند.این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد،حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بردارد.

کارت بازرگانی خدماتی،برای اشخاص حقوقی که مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت خدماتی دارند صادر می شود.پر واضح است دارندگان این کارت تنها در زمینه ی فعالیت خود می توانند کالا وارد نمایند.

این نوع کارت،برای اشخاص حقوقی که دارای مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت تولیدی هستند صادر می شود.دارندگان این کارت می توانند فقط تجهیزات کارگاهی و مواد اولیه مورد نیاز تولید خود را وارد نموده و پس از تولید صادر نمایند.

این کارت،تنها برای اشخاص حقیقی و حقوقی که برای یک بار خواهان ترخیص کالاهای خود باشند صادر می گردد.

کارت بازرگانی چیست

کاربرد و مزایای کارت بازرگانی

شرایط صدور کارت بازرگانی به شرح ذیل می باشد:

  1. داشتن تابعیت ایران ( در مورد شخص حقیقی)
  2. برگ پایان خدمت یا معافیت از خدمت.
  3. داشتن حساب بانکی معتبر.
  4. نداشتن سوء سابقه ی ورشکستگی.

گرفتن کارت بازرگانی چقدر طول میکشد ؟مدت زمان لازم برای دریافت کارت بازرگانی بسته به نوع مدرک تحصیلی افراد مشخص می‌شود، اما دریافت و یا صدور کارت بازرگانی 48 ساعت زمان نیاز دارد.

تفاوت کارت بازرگانی شخصی با شرکتی

کارت بازرگانی شخصی و شرکتی از نظر ارزش علمی و تجاری تفاوتی ندارند و دارنده کارت بازرگانی اعم از اینکه شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت) باشد میتواند از مزایای کارت بازرگانی بهره مند شود اما از نظر مالیاتی نرخ مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی بموجب ماده (۱۳۱) قانون تصاعدی است و از ۱۵% شروع و تا ۳۵% افزایش می یابد (به نسبت افزایش درآمد) ولی طبق ماده (۱۰۵) نرخ مالیات بردرآمد شرکتها ثابت و معاول ۲۵% است.

لذا برای درآمدهای مشمول مالیات (پس از کسر معافیت مقرر در ماده ۱۰۱) کمتر یا معاول ۰۰۰/۰۰۰/۲۵۰ ریال در سال نرخ مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی از ۱۵% شروع می شود به ۲۵% برسد (۳ میلیون ریال اول ۱۵% ، ۷۰ میلیون ریال بعدی ۲۰% ، ۱۵۰ میلیون ریال بعدی ۲۵%) ولی درآمد شرکتها هر چقدر که باشد از ابتدا مشمول مالیات بر نرخ ۲۵% است.

کاربرد اخذ کارت بازرگانی

مراحل صدور کارت بازرگانی

مدارک کارت بازرگانی

مدارک مورد نیاز جهت صدورکارت بازرگانی

نکات مهم در صدور کارت بازرگانی

  1. دارندگان پروانه بهره برداری صنعتی، کشاورزی، معدنی، خدمات فنی مهندسی وخدمات فناوری
  2. اطلاعات و ارتباطات  ICTازمراجع ذیربط مشروط به انقضای دو سال از تاریخ صدور پروانه، ازارائه مدرک فوق معاف می باشند
  3. اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان
  4. تبصره متقاضیانی که سن آنان۵۱ سال تمام باشد از ارائه پایان خدمت معاف می باشند
  5. اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری وحسن اعتبار بانکی به نام متقاضی
  6. فقط روی فرم الف قابل قبول است با مهر امضای رئیس شعبه
  7. ضمنا حسابهای جاری شتاب مربوط به شهرستانها در صورتیکه روی فرم الفتایید شده باشد قابل قبول است

ارائه یکی از مدارک مالکیت برای صدور کارت بازرگانی

تذکرات در صدور کارت بازرگانی

مدارک مورد نیاز جهت تمدید کارت بازرگانی

صدور کارت بازرگانی

مدارك مورد نياز جهت تشكيل پرونده تمديد كارت بازرگانی اشخاص حقيقی

  1. اصل سند مالكيت شش دانگ به نام متقاضي، به آدرس دفتر كار آدرس اظهار نامه.
  2. اصل اجاره نامه محضري معتبر به نام متقاضي، براي محل كار و به آدرس دفتر كار آدرس اظهار نامه
  3. اصل اجاره نامه بنگاه املاك داراي كد رهگيري به نام متقاضي، براي محل كار و به آدرس دفتر كار آدرس اظهارنامه .
  1. اصل گواهي عدم سوء پيشينه.
  2. اصل گواهي بانك مبني بر تاييد حساب جاري وحسن اعتبار بانكي به نام متقاضي فقط روي فرم الف قابل قبول است ( با مهر امضاي رئيس شعبه. ) ضمنا حسابهاي جاري شتاب مربوط به شهرستانها در صورتيكه روي فرم الف تاييد شده باشد قابل قبول است.
  3. اصل مدرك تحصيلي معتبر  حداقل ديپلم متوسطه  مدارك خارج از كشور پس از ارزشيابي توسط اداره دانش آموختگان وزارت علوم مورد پذيرش مي باشد.

موارد مهم تمدید کارت بازرگانی حقیقی

  1. كارمندان تمام وقت دستگاههاي دولتي نمي توانند كارت بازرگاني دريافت نمايند.
  2. در مراحل برابراصل نمودن مدارك و دريافت كارت بازرگاني حضور متقاضي يا نماينده قانوني او الزامي است.
  3. براي هر واحد ملكي فقط يك كارت بازرگاني صادر مي گردد.
  4. كليه مدارك در محل اتاق برابر اصل ميگردد.

متقاضيان محترم درانتخاب رشته فعاليتهاي خاص درزمان تكميل اطلاعات ثبت نامي از طريق سايت اين اتاق دقت فرمايند كه رشته هاي انتخاب شده در راستاي نيازهاي وارداتي آنان باشد زيرا تنها واردات در چهارچوب رشته هاي انتخابي امكان پذير خواهد بود وبراي صادرات كالا محدوديتي وجود ندارد .

 

خروج از نسخه موبایل