اقتصادیعمومیمجله کسب و کار

کاربرد کربنات کلسیم در رنگسازی چیست؟

کربنات کلسیم چیست و چه کاربردی در رنگسازی دارد

 

کربنات کلسیم Calcium carbonate ماده ای شیمیایی با فرمول مولکولی CaCO3 است که به راحتی در معادن سنگ در مناطق گوناگون یافت می شود. کلسیم کربنات کاربرد های صنعتی ، کشاورزی و خدماتی گوناگونی دارد می توان آن را به صورت خام یا پخته شده مورد استفاده قرار داد. در صورت بکارگیری این ماده در خط تولید ، با اکثر مواد اولیه واکنش خاصی نشان نمی دهد و هماهنگ است. همچنین قیمت ارزانی داشته و از بیشتر ترکیبات شیمیایی ارزان تر است.

خرید پودر میکرونیزه: کربنات کلسیم در رنگسازی باید دارای ویژگی های مختلفی از نظر رنگ ، خلوص و اندازه ذرات باشد. برای رنگ سازی از کلسیم کربنات پودر میکرونیزه استفاده می کنند که دارای دانه بندی بسیار ریز و غبار مانند است. برای تولید از آسیاب های سنگ کوبی و سرند های خاصی استفاده می کنیم که اندازه ذرات را در حد میکرومتر ریز می نماید و پودری نرم و فاین بدست می آید. هر چه سایز ذرات ریزتر و یک دست تر باشد ، پوشش دهی رنگ بیشتر خواهد بود.

استفاده از این محصول ، بخصوص در رنگ سفید بسیار رایج است چون کربنات کلسیم با خلوص بالا دارای رنگ سفید درخشانی می باشد. برای اینکه بتوان کیفیت رنگ را بیشتر افزایش داد ، می توان از پودر کربنات کلسیم تولید شده از سنگ های بسیار با کیفیتی که در برخی نقاط کشور وجود دارد استفاده نمود. برای مثال ، ، قم و الیگودرز بسیار با کیفیت و سفید رنگ هستند که در کیفیت رنگ تولید شده موثر می باشند.

 مزایای کربنات کلسیم در رنگسازی

  • دیسپرس شدن بسیار خوب در کل رنگ
  • کاهش میزان مصرف روغن های صنعتی
  • بهبود درخشندگی و حالت فیزیکی رنگ
  • افزایش پایداری در برابر عوامل سایش و عوامل محیطی
  • جایگزینی کلسیم کربنات بجای مواد گران قیمتی مثل دی اکسید تیتانیوم
  • قابل استفاده در تولید طیف وسیعی از رنگ ها مثل رنگ روغنی ، رنگ پلاستیک ، رنگ چوب ، رزین ، لاک الکل

 چقدر کربنات کلسیم در تولید رنگ استفاده می شود؟

همان طور که گفته شد ، کربنات کلسیم برای استفاده در اکثر رنگ ها مناسب است اما مقدار مصرف آن تفاوت دارد. اصولا رنگ به دو دسته رنگ روغن و رنگ غیر روغنی تقسیم می شود. در تولید رنگ روغن از روغن های صنعتی استفاده شده و حلال آن ، تینر است. برای تولید این نوع رنگ ، می توان تا ۵۰ درصد وزنی از پودر کلسیم کربنات استفاده نمود. اما برای تولید رنگ های غیر روغنی ، دست تولید کنندگان باز تر بوده و تا ۷۰ درصد وزنی امکان استفاده از کلسیم کربنات را به عنوان فیلر دارند.

 

فروش کربنات کلسیم رنگ سازی

 

استفاده از کلسیم کربنات مناسب در تولید رنگ از نظر کیفیت ، رنگ ، وجود مواد ناخالص و دانه بندی اهمیت دارد. مسلما نمی توان از هر کربنات کلسیمی در تولید رنگ استفاده نمود چون امکان دو فاز شدن ، کاهش چسبندگی و پوشش دهی ، لخته شدن یا خراب شدن رنگ وجود دارد. برای خرید  کربنات کلسیم پوشش دار میکرونیزه مورد مصرف در صنعت رنگ سازی ، با بخش بازرگانی کارخانه کانی کاو تماس حاصل نمایید

نقش کربنات کلسیم در رنگ

امروزه نقش کربنات کلسیم در رنگ سازی بر کسی پوشیده نیست. ماده معدنی کربنات کلسیم به وفور در صنایع رنگ برای ساخت پوشش‌های پودری و رنگ امولسیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پودر کربنات کلسیم با توزیع ایده‌آل و سفیدی بالا، ویژگی‌های کارایی رنگ را افزایش می‌دهد.

  • گنجاندن کربنات کلسیم در رنگ می‌تواند باعث شود لیتوپون نسبتا متراکم در حالت تعلیق بماند و به پایین فرو نرود.
  • افزودن این ماده به رنگ می‌تواند استحکام، مقاومت در برابر آب و سرعت خشک شدن رنگ را بهبود ببخشد.
  • استفاده از پودر کربنات کلسیم  می‌تواند شدت رنگ و بازتاب آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در نتیجه براقیت رنگ را افزایش می‌دهد.
  • کربنات کلسیم همچنین توانایی پوشش، مقاومت در برابر سایش، چسبندگی، مقاومت در برابر ضربه و انعطاف پذیری را هنگام استفاده از رنگ بهبود می‌بخشد.
  • پودر کربنات کلسیم ویژگی‌های رنگ را بهبود می‌بخشد و سطح پوشش رنگ را افزایش می‌دهد.
  • پودر کربنات کلسیم ریز می‌تواند از ته نشین شدن رنگدانه جلوگیری کند. پراکندگی را تقویت کند و درخشندگی را بهبود بخشد.

خرید کربنات کلسیم رنگ

خرید کربنات کلسیم رنگ از کارخانجات و مراکز تولید کربنات کلسیم رنگ انجام می‌شود. خرید این ماده معدنی به شکل فله‌ای و بسته‌بندی شده امکان پذیر است. در خرید کربنات کلسیم  باید به نکات زیر توجه کرد:

  • درجه خصوص بالای محصول
  • کیفیت بالا
  • قیمت مناسب
  • اندازه ذرات متناسب با کاربرد

فروش عمده کربنات کلسیم رنگ

فروش عمده کربنات کلسیم به کارخانجات رنگ سازی و فروش در مقادیر کم به سایر افراد انجام می‌شود. کارگاه‌های تولید رنگ کوچک، کارگاه‌های مبل سازی، افرادی که فعالیت‌های هنری انجام می‌دهند و … خریداران کربنات کلسیم رنگ هستند. کلسیم کربنات در رنگ علاوه بر فروش در داخل، به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

زیرا این ماده معدنی تولید شده در داخل از کیفیت بالایی برخوردار بوده و با محصول مشابه خارجی در رقابت است.

رنگ کانی منگنز کربنات | کاربرد کربنات کلسیم در صنعت رنگ

کربنات کلسیم مخصوص رنگ

کربنات کلسیم یک رنگدانه اکسترن کننده دارای اثر پرکننده است که آن را ظریف، یکنواخت و حاوری سفیدی بالا می‌کند. کربنات کلسیم دارای درجه خاصی از قدرت پوشش خشک است. معمولاً از پودر کربنات کلسیم بسیار ریز در صنعت رنگ استفاده می‌شود.

وقتی اندازه ذرات نزدیک به دی اکسید تیتانیوم باشد، اثر پوششی دی اکسید تیتانیوم را می‌توان بهبود بخشید. این می‌تواند استحکام، مقاومت در برابر آب، خشکی و مقاومت لایه رنگ را بهبود بخشد.

کربنات کلسیم مخصوص رنگ، یعنی با مش بالا و اندازه ذرات ریز اثرات قابل توجهی در کاهش زمان سنباده زدن در فرآیند تولید رنگ دارد. این ماده در رنگ لاتکس نیز باعث افزایش قدرت پوشانندگی، بهبود ویسکوزیته لاتکس، کاهش میزان دی اکسید تیتانیوم و بهبود عملکرد پرداخت بتونه می‌شود .

هنگام طراحی فرمولاسیون رنگ، در رنگ لاتکس با کارایی بالا از کربنات کلسیم بسیار ریز استفاده می‌‌شود. در رنگ با درجه لاتکس پایین، کربنات کلسیم سنگین با اندازه ذرات نسبتاً درشت و جذب کم روغن  انتخاب می‌‌شود. پرکاربردترین کربنات کلسیم برای صنعت رنگ سازی کربنات کلسیم عیار 99% مش 1200، مش 1500 و مش 2500 هستند.

علت استفاده کربنات کلسیم در رنگ

پودر کربنات کلسیم ذر این صنعت به عنوان گسترش دهنده، پخش کننده و برای افزایش شفافیت استفاده می‌شود. کربنات کلسیم نه تنها در صنعت رنگ، بلکه به عنوان پرکننده و گسترش دهنده در بسیاری از صنایع مختلف دیگر نیز استفاده می‌شود. پودر کربنات کلسیم یک عامل ضد ته نشینی است که ویژگی‌های براقیت و پایداری رنگ را افزایش می‌دهد. به طور خلاصه

علت استفاده از کربنات کلسیم در رنگ عبارت است از:

  • افزایش براقیت و درخشانی رنگ
  • افزایش کیفیت رنگ
  • کاهش هزینه نگهداری رنگ
  • افزایش سهولت استفاده از رنگ

 

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا