اقتصادی

کارخانه‌ها نیروی کار ماهر می‌خواهند

با توجه به افزایش تعداد دانش آموختگان و آمار فارغ‌التحصیلان بیکار و ضرورت تناسب رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار کار، اهمیت مهارت‌آموزی و بهره‌مندی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیش از پیش احساس می‌شود، از این رو راه‌اندازی مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی و تجهیز کارگاه‌ها به این مراکز در راستای اجرای نهضت ملی مهارت آموزی، در آشنایی نیروهای کار و فارغ‌التحصیلان با محیط واقعی کسب‌وکار و ارتقای سطح مهارت آنها در ورود به بازار کار اثرگذار است.

به گزارش مجله ایرانی، ایجاد و توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی تأثیر بسزایی در ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه‌های مختلف صنعت دارد. این مراکز در کنار صنایع علاوه بر رونق بخش‌های تولید زمینه افزایش سطح مهارت کارگران و شاغلان در واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می کند.

به مراکزی که به ‌منظور گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تامین نیروی کار ماهر مورد نیاز صنایع، تاسیس و راه‌اندازی شوند، مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی گفته می شود.

هدف از ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای جوار کارگاهی و بین کارگاهی، ارتقای مهارت، کاهش هزینه‌های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروهای کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر است.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار، ایجاد این مراکز در توانمندسازی و به‌روزرسانی سطح مهارت نیروهای کار و بالا بردن بهره وری در بنگاه‌ها اثرگذار است. به زعم آنها با راه‌اندازی مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی علاوه بر ارتقای مهارت نیروهای کار و کاهش هزینه‌های جانبی تولید، بستر استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر فراهم می‌شود.

در همین راستا مهرداد عظیمی ـ معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با مجله ایرانی، از وجود ۳۴۰۰ مرکز جوار کارگاهی در کشور خبر داد و گفت: وجود مراکز آموزشی جوار کارگاهی در جهت توسعه و افزایش بهره‌وری واحدهای تولیدی و تامین نیروی کار ماهر امری ضروری است.

کارخانه‌ها نیروی کار ماهر می‌خواهند

وی درباره تفاوت مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی گفت: مراکز جوار کارگاهی از لحاظ تجهیزات آموزشی، مستقل از جریان خط تولید هستند ولی مراکز جوار بین کارگاهی در بین دو واحد تولیدی، به‌منظور آموزش مهارت‌های شغلی توسط صنایع بزرگ ایجاد می‌‎شوند.

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراکز آموزش جوار کارگاهی تحت نظارت کارخانه و در قالب استانداردهای مهارت آموزشی سازمان فعالیت می‌کنند و تجهیز و راه‌اندازی این مراکز نشان‌دهنده توجه به نیروی کار و اهمیت سرمایه‌های انسانی برای کارفرما دارد.

عظیمی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در تربیت نیروی کار ماهر، گسترش مراکز آموزش جوار کارگاهی را از جمله برنامه‌های موثر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برشمرد و گفت: گسترش مهارت آموزی و مهارت افزایی نیروی کار در بنگاه‌ها به عنوان یک سیاست راهبردی از سوی وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار دارد.

بر اساس آمارها تا پیش از دولت سیزدهم ۵۰۰ مرکز جوار و بین کارگاهی وجود داشت اما در دو سال دولت به ۳۴۰۰ مرکز افزایش یافته که نشانگر اهتمام سازمان فنی و حرفه‌ای در جهت توسعه امر مهارت آموزی و تربیت نیروهای توانمند و ماهر در صنایع و صنوف است.

به گزارش مجله ایرانی، مطابق ماده ۱۱۰ قانون کار، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ملزم شده برای بنگاه‌های اقتصادی با داشتن شرایطی مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی را صادر کند و طبق این ماده قانونی، واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور مشارکت در امر آموزش کارگر ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز خویش مکلفند نسبت به‌ ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و یا بین کارگاهی، همکاری‌های لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عمل آورند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا