اقتصادی

کاهش ۱۳ درصدی حوادث ناشی از کار در لرستان

مجله ایرانی/لرستان مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: با افزایش بازرسی از کارگاه‌های پرخطر حوادث ناشی از کار در استان ۱۳ درصد کاهش یافت.

علی جهانی ۲۰ فروردین با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: حادثه‌های ناشی از کار یکی از مهمترین عوامل در از دست دادن نیروی انسانی، هدررفت سرمایه، زمان و  تهدیدی برای توسعه محسوب می‌شود که باید با برنامه‌ریزی و آموزش به ویژه پیشگیری موجب کاهش و یا جلوگیری از وقوع چنین حوادثی شد.

وی با اشاره به افزایش بازرسی‌های ادواری و موردی در استان افزود: تفاهم‌نامه‌هایی با نظام مهندسی و شهرداری‌های لرستان در رابطه با کارگاه‌های ساختمانی پر خطر منعقد شده تا مهندسان ناظر این کارگاه‌ها واحدهای پرخطر را معرفی تا بازرسان کار به موقع در این کارگاها حضور پیدا کرده و موارد پرخطر و ناایمن را به کارفرمایان و کارگران تذکر داده و از وقوع حادثه جلوگیری کنند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان در ادامه به منطقه‌بندی کارگاه‌های پرخطر در استان اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۲ بازرس کار در استان کار بازرسی و آموزش‌های لازم ایمنی را در واحدهای اقتصادی انجام می‌دهند که در سال گذشته واحدهای اقتصادی منطقه‌بندی شده و به مستمر تحت نظارت و کنترل بازرسان کار باشد.

جهانی با بیان اینکه اولویت بازرسان کار نظارت براجرای قوانین کار در محیط‌های کارگری و پیشگیری از وقوع حوادث است، اظهار کرد: بازرسان کار در سال گذشته در مقاطع زمانبندی شده و موردی ۹ هزار و ۲۲۰ بازرسی از سطح کارگاه‌های استان انجام دادند که نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته است.

وی با کاهش حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و با بیان اینکه با نظارت‌های مستقیم بر واحدهای اقتصادی از طریق استقرار مسائل ایمنی در هر کارگاه و برگزاری کارگاه‌های آموزش‌ایمنی و بهداشت کار، خاطرنشان کرد: کارشناسان این اداره‌کل در سال گذشته بیش از ۶۰۰۰ نفر آموزش‌های تخصصی ایمنی و بهداشت‌کار به کارگران و کارفرمایان جهت آشنایی بیشتر با مسائل ایمنی ارائه کرده‌اند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به مقررات فصل چهارم قانون کار ماده ۸۵ و ۹۵ قانون کار، تاکید کرد: کارفرمایان مکلف به رعایت الزامات قانونی و مصوبات شورای عالی حفاظت فنی به منظور حفظ و صیانت از نیروی انسانی هستند و در این راستا فقط پیمانکار دارای صلاحیت را تایید می‌کنیم.

جهانی در پایان به معرفی کارفرمایان متخلف در عدم اجرای مسائل ایمنی و بهداشت کار تاکید کرد و گفت: با توجه به ماده ۱۰۵ قانون کار و با هدف صیانت از نیروی کار بازرسان کار بدون اغماض در بازرسی ها موارد و مسائل پرخطر در کارگاه‌ها را تذکر داده و در صورت عدم رعایت کارفرمایان در این زمینه، به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا