اقتصادی

یک گام دیگر برای تحقق اینترنت پرسرعت با پروژه فیبرنوری

پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها که یکی از کلان‌پروژه‌های وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم محسوب می‌شود، طی دو سال گذشته به پیشرفت‌ قابل ملاحظه‌ای دست یافته و اکنون برخی استان‌ها تحت پوشش کامل قرار گرفته‌اند.

به گزارش مجله ایرانی، رشته‌های شفاف شیشه‌ای و پلاستیکی یا فیبر نوری اکنون بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را تشکیل داده است؛ فناوری اصلی که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود، اما در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم کرده، اما در داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور با تجهیزات قدیمی هم وجود دارد که به شبکه مسی مشهور است؛ این شبکه به‌رغم گستردگی زیاد، توانایی کمی برای سازگاری با فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن باند دارد.

این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌ برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل گیرد و تا پایان سال قرار است ۸ الی ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش این فناوری قرار بگیرند.

طی دو سال گذشته اقدامات بسیاری برای پیشبرد این پروژه ملی انجام شده به گونه‌ای که برخی استان‌ها مانند قم در این مدت زمان تحت پوشش این فناوری قرار گرفتند؛ در واقع کار در اکثر شهرهای کشور انجام شده و این امکان وجود دارد که مردم درخواست دهند و کمتر از یک ماه سرویس به آنها ارائه شود.

ایجاد حساب توسعه شبکه فیبرنوری با سرمایه اولیه هزار میلیارد تومان از دیگر اقداماتی بود که توسط دولت سیزدهم در بهار امسال برای پیشبرد این پروژه انجام شد که به دنبال آن مسیر ایجاد ۱۰ میلیون پوشش تا آخر سال هموار خواهد شد؛ در همین رابطه طی ماه‌های گذشته عملیات اجرایی اتصال مدارس به پروژه فیبرنوری با حضور مسئولان با هدف تسریع این پروژه و رعایت عدالت اجتماعی در یک مدرسه واقع در شهر پردیس انجام شد.

طبق گفته وزیر ارتباطات در این مراسم برای آنها روستا و شهر فرقی ندارد و فناوری ارتباطی را هم در شهر و هم در روستا ایجاد می‌کنند. وی همچنین گفته بود پس از اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات فیبرکشی در روستاها آغاز می‌شود. آغاز اجرای این طرح از مدارس مورد استقبال مسئولان گرفت به گونه‌ای که وزیر وزارت آموزش و پرورش بیان کرد این اقدام مصداق اجرای عدالت آموزشی است و می‌توان با آن تحولات پسا کرونایی را اجرا کرد و نکته مهم‌تر این است که روستاها هم به واسطه این فناوری به سیستم آموزشی دسترسی پیدا می‌کنند.

به دنبال اجرای پروژه فیبرنوری گفته شده بود قرار است ۱۰ تا ۱۵ درصد مدارس در سال جاری قبل از شهریورماه به فیبرنوری متصل شوند و تا پایان سال ۳۵ درصد مدارس دیگر به این فناوری وصل شوند و طبق اعلام تا آخر این دولت تلاش می‌شود همه مدارس از طریق فیبرنوری به شبکه متصل شوند و آنگونه که وزیر ارتباطات گفته است تا پایان سال جاری، قرار است پیشرفت پروژه به ۴۰ درصد برسد یعنی هشت تا ۱۰ میلیون خانوار تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

گفته شده اینترنتی که مشترکان به واسطه این فناوری دریافت می‌کنند از سرعتی نزدیک به ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه برخوردار است و این یعنی تا ۸۰ برابر بالاتر از اینترنت فعلی که مردم دارند؛ بنابراین این پروژه سرویس پایدارتر و با کیفیت‌تری را در اختیار مردم قرار می‌دهد و حتی جالب است بدانید که مصرف انرژی فناوری مبتنی بر فیبر نوری بسیار کمتر از فناوری‌های همراه است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا