آیا لکه سیاه سیب به شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد؟

در شهرها و مناطقی که باغات سیب احداث می شوند همواره برخی از آفات و بیماری ها بیشتر ایجاد دردسر می کنند و در اینجا این سوال همیشه مطرح می شود که آیا این بیماری و یا آفت به دلیل شرایط آب و هوایی این منطقه شیوع بیشتری پیدا کرده است؟ آیا شرایط آب و هوایی تاثیری بر شدت پیدا کردن این آفت و یا بیماری خاص دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله، شرایط آب و هوایی تاثیر بسزایی در شدت گرفتن و یا کاهش خسارت بسیاری از آفات و بیماری ها دارد و در این خبرنامه قصد داریم تاثیر شرایط آب و هوایی بر شدت پیدا کردن بیماری لکه سیاه سیب را مورد بررسی قرار دهیم.

بهترین سم برای لکه سیاه سیب | زمان سمپاشی لکه سیاه سیب | قیمت سم لکه سیاه سیب

شناسایی بیماری لکه سیاه سیب:

لکه های سیاه روی سیب به دو صورت مختلف ایجاد می شوند، نوع اول لکه هایی هستند که اگر با دست روی آنها بکشید به راحتی پاک می شوند و به آنها لکه دوده ای گفته می شود، نوع دوم لکه هایی هستند که از روی سیب پاک شدنی نیستند و در محل لکه حتی شاهد ترک خوردن پوست میوه نیز هستید، به این بیماری لکه سیاه سیب گفته می شود، هر دو بیماری قارچی هستند که شرایط آب و هوایی منطقه تاثیر زیادی بر ایجاد این دو بیماری خواهد گذاشت، در ادامه تاثیر شرایط آب و هوایی بر هر کدام از این دو بیماری را مورد بررسی قرار می دهیم.

تاثیر شرایط آب و هوایی بر شدت گرفتن بیماریهای لکه دوده ای و لکه سیاه سیب:

هر دو بیماری لکه سیاه سیب در شرایط آب و هوایی خنک و سردسیری خسارت بیشتری وارد می کنند، مناطقی که در آن مناطق بیشتر ماه های سال هوا ابری و بارانی باشد، شرایطی که نور خورشید تابش مستقیم نداشته باشد و رطوبت روی برگ و شاخه ها برای مدت زمان طولانی باقی بماند.

شاید با خواندن مطلب بالا خودتان متوجه شده باشید که این دو بیماری در صورتی که رطوبت نسبی هوا بالا باشد شدت بیشتری پیدا می کنند، قارچ عامل هر دو بیماری با کمک رطوبت و قطرات آب می تواند منتقل شده و روی شاخه ها بنشیند و زمانی که بر روی شاخه ها، برگ ها و میوه ها می نشیند با کمک رطوبت می تواند به بافت نفوذ کند و هر چه رطوبت مدت زمان بیشتری بر روی شاخه ها و برگ ها باقی بماند قاعدتا فرصت بیشتری برای نفوذ خواهند داشت.

حال این سوال برای باغداران پیش می آید که خب ما که قدرت تغییر شرایط آب و هوایی را نداریم چه باید بکنیم که این دو بیماری خسارت بار برای ما دردسر ایجاد نکنند؟

بله درست است شما قدرت تغییر شرایط آب و هوایی را ندارید اما می توانید کارهایی انجام دهید که جلوی خسارت این بیماری ها در باغ خود را بگیرید و حتی کاری کنید که این دو بیماری حتی در مناطق مرطوب و پر باران خسارتی به باغات شما وارد نکند، در ادامه راهکارهای کنترل و پیشگیری از وقوع این بیماری ها در مناطق مرطوب و سردسیر را مورد بررسی قرار می دهیم.

راهکارهای کنترل بیماری های لکه سیاه و لکه دوده ای سیب در مناطق مرطوب، پرباران و سردسیری:

برای کنترل این دو بیماری در درجه ی اول باید تمرکز را بر پیشگیری از ابتلا بگذارید، برای پیشگیری از ابتلا راهکارهای زیر بهترین پاسخ دهی را دارند.

بهترین سم برای لکه سیاه سیب | زمان سمپاشی لکه سیاه سیب | قیمت سم لکه سیاه سیب

  1. استفاده از ارقام مقاوم:

در زمان خرید نهال سیب از خرید ارقام حساس جدا پرهیز کنید، دقت داشته باشید که ارقام حساس پوست و برگ نازک تری داشته و خیلی سریع حتی با یک باد خراشیده می شوند، خراش های ریز ایجاد شده می تواند به قارچ ها کمک کند تا خیلی سریع وارد بافت شوند و بنابراین با استفاده از ارقام مقاوم این فرصت برای قارچ ایجاد نمی شود که بتواند به سرعت نفوذ کند، ارقام مقاوم درخت سیب را می توانید از نهالستان های معتبر کشور مانند پالیز نهال(www.paliznahal.ir) خریداری کنید.

  1. کاشت نهال در شیب جنوبی:

هرچه مدت زمانی که درختان در معرض نور خورشید قرار بگیرند بیشتر باشد رطوبت سریع تر از شاخ و برگ تبخیر شده و قارچ ها فرصت کمتری برای نفوذ پیدا می کنند، بنابراین با کاشت نهال در شیب جنوبی به دلیل دریافت نور بیشتر خورشید از وقوع این بیماری می توان جلوگیری کرد.

  1. رعایت فاصله ی مناسب بین درختان:

بسیاری از باغداران برای رسیدن به باردهی بیشتر در واحد هکتار درختان باغ خود را با فاصله ی کمتر می کارند، این کار شاید برای مناطق گرمتر و یا با رطوبت نسبی پایین تر زیاد در دسر ایجاد نکند اما در مناطق سردسیر و پرباران و البته مناطق با رطوبت نسبی بالاتر قطعا نه تنها منجر به باردهی بالاتر نمی شود بلکه با شیوع بیشتر آفات و بیماری ها همراه بوده و سبب کاهش شدید در باردهی می شود.

فاصله ی مناسب بین درختان بسته به هر رقم متفاوت بوده و باغداران باید از مشاوران فروش نهال سیب اطلاعات درست در مورد فاصله ی مناسب برای کاشت هر رقم بسته به شرایط آب و هوایی منطقه ی خود را دریافت کنند، معمولا درختان سیب را بهتر است با فاصله ی دست کم 4 متر از همدیگر بکارید تا با عبور نور کافی و ایجاد تهویه ی کافی بین درختان رطوبت خیلی سریع خشک شده و بیماری هایی مانند لکه سیاه سیب و لکه دوده ای شیوع پیدا نکنند.

  • هرس:

هرس درختان سیب باید از همان زمان کاشت نهال به منظور فرم دهی آغاز شود، فرم دهی درختان سیب به این درختان کمک می کند تا در زمان وقوع بارندگی و یا حتی محلول پاشی در طول فصل رطوبت سریع تر از روی شاخ و برگ ها خشک شده و بنابراین بیماری های لکه سیاه و لکه دوده ای فرصت جولان پیدا نکنند، از زمان کاشت نهال سربرداری و در سال های بعد هرس اصولی با کمک گرفتن از متخصصین هرس تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به این دو بیماری خواهد داشت.

بهترین سم برای لکه سیاه سیب | زمان سمپاشی لکه سیاه سیب | قیمت سم لکه سیاه سیب

کنترل بیماری های لکه دوده ای و لکه سیاه سیب در مناطق مرطوب و پرباران و مناطق سردسیر:

در صورتی که موارد بالا رعایت نشده باشد امکان ابتلا به این دو بیماری در مناطق مرطوب و پرباران افزایش پیدا می کند، اگردر باغ خود درگیر این دو بیماری هستید راهکارهای زیر را برای کاهش خسارت این دو بیماری به کار ببندید.

  • هرس شاخه های بیمار و آلوده:

از آنجایی که این دو بیماری به شدت مسری هستند بنابراین باید شاخه های آلوده را هرس کرده و بسوزانید تا عامل بیماری از شاخه های آلوده به سرعت به شاخه های سالم منتقل نشود، علاوه بر این هرس اصولی درختان در زمستان به منظور فرم دهی و خلوت کردن تاج درختان می تواند سبب تهویه و عبور نور بیشتر شده و به کاهش خسارت بیماری کمک می کند.

  • رعایت بهداشت در باغ:

با جمع آوری و انهدام برگ و میوه های آلوده در باغ و به ویژه در پاییز و سوزاندن آها کمک می کنید تا بیماری سال آینده در باغ شدت کمتری داشته باشد.

  • سم پاشی:

قطعا در باغات آلوده نباید از اهمیت سمپاشی با سموم موثر غافل شد، سم پاشی پس از هر بارندگی با سمومی مانند اکسی کلرور مس به ویژه در اوایل بهار که اوج هجوم بیماری به درختان است تاثیر بسیاری در کاهش شدت بیماری در طول فصل دارد.

کلام آخر:

باغدارانی که قصد احداث باغ سیب در مناطق سردسیر را دارند نباید از اهمیت ارقام مقاوم غافل شوند، قیمت نهال سیب مقاوم به بیماری با نهال حساس متفاوت است اما این هزینه می تواند تاثیر زیادی در کاهش خسارت بیماری هایی مانند لکه سیاه سیب در باغات به ویژه در مناطق سرد و پرباران داشته باشد، کارشناسان و متخصصان در نهالستان می توانند ارقام مقاوم به این بیماری ها را به باغداران معرفی کرده و حتی شرایط کاشت اصولی و پیشگیری از این بیماری ها را به باغداران آموزش دهند.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

دکمه بازگشت به بالا