دانش و سلامت

کنسرو ماهی پس از باز شدن قابل نگهداری است؟

آفتاب‌‌نیوز :

زهرا یاری، با اشاره به روش تهیه کنسرو ماهی و…، افزود: کنسرو‌ها در حین فرآیند کنسروسازی تحت حرارت بالا قرار گرفته و به روش خلأ بسته‌بندی می‌شوند.

به گفته وی، با توجه به فرایند کنسروسازی، امکان رشد باکتری در کنسرو‌ها تقریباً نزدیک به صفر است، مگر آنکه کنسروسازی به درستی انجام نشود یا شرایط نگهداری کنسرو رعایت نشده باشد.

یاری خاطرنشان کرد: کنسرو‌ها باید در مکانی دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری شوند و حتماً قبل از مصرف باید حداقل ۲۰ دقیقه جوشانده شوند. گرچه جوشاندن کنسرو به منزله از بین رفتن تمام باکتری‌های احتمالی آن نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به محدودیت نگهداری کنسرو ماهی پس از باز شدن، گفت: گاهی کنسرو ماهی به طور کامل در یک وعده مصرف نمی‌شود و باقیمانده آن برای وعده بعدی نگهداری می‌شود.

وی، کنسرو ماهی را بستر مناسبی برای تکثیر باکتری‌های هوازی برشمرد و یادآور شد که نگهداری از کنسرو باز شده تا مدت زمان محدودی امکان پذیر است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کنسرو‌ها را پس از باز شدن نباید بیش از دو روز در یخچال نگهداری کرد و در صورت نیاز به نگهداری در یخچال حتماً باید محتویات آن را به ظرف شیشه‌ای با در بسته و محکم منتقل کرد.

وی توصیه کرد: در صورت عدم دسترسی به یخچال، حداکثر تا دو ساعت می‌توان کنسرو ماهی باز شده را در دمای محیط نگه داشت آن هم به شرطی که هوا خیلی گرم نباشد، زیرا گرمای زیاد احتمال فساد و مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهد.

یاری افزود: کنسرو ماهی باز شده را بیش از دو روز در یخچال نگهداری نکنند و حتماً باقیمانده کنسرو را در ظرف شیشه‌ای در بسته و محکم در یخچال قرار دهند.

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا