نماد سایت مجله ایرانی

با انواع cpu سرور آشنا شوید

 Cpu سرور  HPE قلب تپنده این سیستم کامپیوتری است. سازندگان CPU سرور هر سال مدل‌های مختلفی از این سخت‌افزار را با قابلیت‌ها و قدرت پردازش متفاوت تولید می‌کنند. قدرت پردازش سرور اچ پی در قدرت، کارایی و سرعت کل سیستم، عامل تعیین کننده‌ای بوده و حتی به نوعی می‌توان آن را فاکتور اصلی در نظر گرفت. به این ترتیب برای راه‌اندازی یک سرور کارآمد باید با انواع cpu سرور و توان و قدرت هر کدام آشنا شویم. هدف از نگارش این مطلب معرفی انواع CPU سرور است.

CPU چیست؟

CPU اصلی‌ترین جزء یک سیستم کامپیوتری محسوب می‌شود. عبارت CPU مخفف شده Central Procesing Unit بوده  به معنی واحد پردازش مرکزی است. داخل یک کامپیوتر چندین پردازشگر متفاوت با کاربردهای مختلف وجود دارند، اما اصلی‌ترین پردازنده تعبیه شده بر روی مادربورد کامپیوتر CPU نام دارد. در یک کامپیوتر تمام اطلاعات تولید شده توسط دیگر سخت‌افزارها در نهایت توسط پردازنده مرکزی، پردازش و به خروجی تبدیل می‌شوند. به همین دلیل قدرت پردازش و سرعت CPU از اهمیت بالایی در یک سیستم کامپیوتری برخوردار است.

CPU سرور HPE چیست؟

یک سرور HPE نه تنها پردازش‌های داخلی، بلکه پردازش‌های خارجی را نیز انجام می‌دهد. به این معنی که وقتی کاربران از سرور درخواست سرویس به خصوصی دارند، CPU سرور برای پاسخ دهی صحیح و سریع به آن باید توان پردازش مضاعفی داشته باشد. حال در نظر بگیرید که یک سرور داخل یک شبکه شاید چند صد کاربر داشته باشد؛ بنابراین CPU استفاده شده برای سرور HP بسیار قدرتمند‌تر و کارآمدتر از پردازنده یک کامپیوتر معمولی است. برخی از قابلیت‌های پردازنده سرور عبارتند از:

انواع CPU سرور HPE

سرور‌های اچ پی با توجه به نسل ساخت از پردازنده‌های متفاوتی پشتیبانی ‌می‌کنند. کمپانی Intel به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده CPU سرور، محصولات مخصوص سرور خود را با نام Xeon روانه بازار کرده است. برند اچ پی نیز برای ارائه بهترین کیفیت و کارایی از پردازنده‌های تولید این شرکت استفاده می‌کند؛ بنابراین نگاهی به پردازنده‌های سری Intel Xeon می‌اندازیم:

در نسل‌های قدیمی سرور HP حداکثر تا سری Xeon 5470 پستیبانی می‌کردند که توان پردازشی مناسبی داشت. از نسل ششم به بعد در سرورهای اچ پی پردازنده‌های مدل 5500 و 5600 به کار رفت. سرورهای نسل 6 برند HP توان پشتیبانی پردازنده‌های Intel Xeon 5670 را داشتند، اما پشتیبانی ازپردازنده‌های بالاتر را به فرزند خود یعنی نسل 7 سرورهای اچ پی واگذار کردند.

پردازنده‌ Intel Xeon 5600 دارای سه لایه کش با حجم 12 مگابایت بوده و توسط نسل 7 سرورهای HP پشتیبانی می‌شود. پردازنده Intel Xeon 5690 بالاترین مدلی است که توسط سرور نسل 7 قابل به کار گیری بود.  نسل هشتم سرور‌های اچ پی سری با پردازنده Intel Xeon E5-2600 به بازار عرضه شد. این مدل از پردازنده اینتل در دو ورژن Intel Xeon E5-2600 v1 و  Intel Xeon E5-2600 v2 تولید شد. این مدل از CPU سرور در ورژن دوم دارای 12 هسته است و نسل هشتم سرورهای اچ پی نیز حداکثر تا 12 هسته پشتیبانی می‌کنند.

نسل نهم سرورهای اچ پی از با پردازنده‌های Intel Xeon E5-2600 v3 و  Intel Xeon E5-2600 v4 روانه بازار شدند. این نسل از سرورهای HP توان پشتیبانی تا 22 هسته را دارند که این قابلیت را با Intel Xeon E5-2600 v4 فراهم شده است. سرانجام با عرضه نسل دهم سرور اچ پی CPU سرور نیز با تحولی عظیم ظاهر شد. Intel® Xeon® Scalable نسل بعدی پردازنده‌های اینتل است با حداکثر 28 هسته در مدل Intel Xeon Platinum 8280c فراهم شد. پردازنده‌های Intel® Xeon® Scalable در چهار دسته زیر تولید می‌شوند:

بهترین برند CPU سرور

بهترین  و بزرگ‌ترین برند تولید کننده CPU سرور کمپانی اینتل است. شرکت اچ پی  برای حفظ موقعیت خود در بازار حفظ رضایت کاربران خود  از CPU سرور تولید شده توسط برند Intel استفاده می‌کند. این کمپانی برای کامپیوترهای دسکتاپ سری Core و برای سرور سری Xeon را عرضه کرده است.

فرکانس CPU سرور

یکی از فاکتورهای اندازه گیری قدرت و سرعت انتقال داده پردازنده فرکانس آن است. هر چه فرکانس CPU سرور بیشتر باشد سرعت بیشتری در پردازش‌های سنگین دارد. فرکانس CPU سرور تعداد تکرار یک رخداد در واحد زمان است، به این معنا که پردازنده سرور هر بیت اطلاعات را با چه سرعتی پردازش می‌کند. واحد اندازه‌گیری فرکانس CPU سرور هرتز است. به طور مثال Intel Xeon E5-2630v4 دارای فرکانس 3.1 گیگاهرتز بر ثانیه است.

هسته‌های یک CPU سرور واحدهای پردازنده مستقل مجتمع شده در یک پردازنده هستند. اطلاعاتی که نیاز به پردازش دارند توسط بخشی از پردازنده به نام واحد محاسبه و منطق CPU اصلی از رم دریافت می‌شود. سپس این بخش قسمت‌های مختلف داده‌ها را به هسته‌های مختلف ارسال می‌کند تا پردازش شوند. واحد مگاهرتز مربوط به عملیات ارسال و دریافت داده در واحد کحاسبه و منطق است.

خرید CPU سرور

اگر قصد خرید سرور hp را داشته باشید باید این را بدانید که از مهم ترین قطعه ی اصلی سرور شمل سی پی یو آن خواهد بود پس بهتر است یک cpu  با توان پردازشی بالا تهیه نمایید، پیشنهاد ما به شما شرکت تجهیز شبکه فیدار می باشد که بصورت حرفه ای و با داران بودن افراد مجرب در این زمینه می تواند شما را درجهت خرید محصول مورد نظر یاری کند.

جمع‌بندی

پردازنده سرور مغز متفکر آن محسوب می‌شود، بنابراین CPU سرور HPE مهم‌ترین بخش آن است. کمپانی اینتل به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده CPU سرور، محصولات سازگار با سرورهای اچ پی را با نام سری Xeon روانه بازار می‌کند.

خروج از نسخه موبایل