اجتماع

برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ اعلام شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین _ گروه جامعه؛ یکی از برنامه ریزی‌های وزارت میراث فرهنگی در ایام نوروز به دلیل مأموریتی است که این وزارتخانه در انجام سفرهای نوروزی و تسهیل برای آن دارد به همین دلیل در روزهای پایانی اسفند، همایش‌ها و نشست‌هایی برای گروه‌های مختلف برگزار می‌کند تا برنامه ریزی برای سفرها منسجم‌تر انجام شود.

یکی از این نشست‌ها با حضور کارکنان و معاونان و مدیران وزارت میراث فرهنگی برگزار شد. در این نشست تخصصی که استقبال از نوروز و ماه مبارک رمضان در دستور کار بود، فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی برنامه‌های این وزارت در روزهای پایانی اسفند را اعلام کرد و گفت: در هفته آینده و در روز ۱۵ اسفند، روز درختکاری را داریم. برنامه‌هایی را برای توسعه درخت‌کاری در نظر داریم و تکلیف امسال ما سنگین‌تر خواهد بود.

وی اضافه کرد: آغاز برنامه‌های نوروزی ما از ۲۴ اسفندماه خواهد بود و برای نوروز برنامه‌های مختلفی داریم که از ۲۴ اسفند آغاز و تا پایان نیمه اول فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد. در این مدت چند برنامه مهم داریم که به‌عنوان مثال در روز ۲۵ اسفند که مصادف با پایان سرایش شاهنامه است برنامه مهمی در این باره برگزار خواهیم کرد.

دستورالعمل برگزاری مراسم نوروز و ماه مبارک رمضان ابلاغ شد

داوری ادامه داد: در روز اول نوروز و لحظه سال تحویل، برنامه تحویل سال در اماکن فرهنگی تاریخی و پایگاه‌ها برگزار خواهد شد در ادامه آن در روز ۷ فروردین که مصادف با سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) است، برنامه‌های جشن ولادت امام حسن برگزار خواهد شد. این در حالی است که در پایگاه‌های ملی و جهانی و اماکن تاریخی میزبان برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر هستیم.

وی گفت: دستورالعمل برگزاری مراسم نوروز و ماه مبارک رمضان به تمام استان‌ها و پایگاه‌های ملی و جهانی ابلاغ شده و همکاران ما در تمام استان‌ها برابر این دستورالعمل رفتار خواهند کرد.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی یادآور شد: در نوروز ۱۴۰۳ ساعت کاری تمام اماکن تاریخی مشخص شده با این حال اماکن منتخب تا ساعت ۲۱ فعال هستند.

وی در ادامه به شیوه اعلام آمارها نیز اشاره کرد و گفت: آمارهای بازدید در هر استان فقط از سوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آن استان اعلام خواهد کرد و در سطح ملی نیز اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه آمارهای بازدید را اعلام می‌کند.

پایگاه‌های ملی و جهانی بیمه شوند

رضا سامه مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی گفت: برنامه‌های ما باید متناسب با سیاست‌های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر باشد و از برگزاری مراسم متفرقه در پایگاه‌ها خودداری شود.

سامه یادآور شد: در اجرای برنامه‌های ابلاغی به موضوعات مهمی مثل تاب‌آوری بناها و پایگاه‌ها توجه داشته باشید. برنامه و جدول زمان‌بندی بازدید داشته باشید تا شاهد حضور بیش از حد در یک پایگاه یا مکان تاریخی نباشیم.

وی همچنین به موضوع بیمه نیز اشاره کرد و گفت: بیمه مسئولیت مدنی در پایگاه‌ها را تعیین تکلیف کنید و هیچ پایگاهی وجود نداشته باشد که بیمه نداشته باشد. امسال همه پایگاه‌ها باید بیمه داشته باشند.

سامه در ادامه گفت: در کنار توجه به موضوعاتی مثل بیمه، با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان در هر پایگاهی که قرار است در شب و بعد از افطار میزبان بازدیدکنندگان باشد، حتماً باید مجوز شورای تأمین را دریافت کند.

مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی ادامه داد: سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی و توجه به نظافت محیطی یکی دیگر از اقدامات مهمی است که در پایگاه‌های ملی و جهانی باید رعایت شود.

سامه خاطرنشان کرد: برگزاری بازارچه‌های صنایع‌دستی، تولید محتوا، اطلاع‌رسانی، توزیع بروشور، نصب تابلوهای راهنما، جمع‌آوری زباله‌ها، رعایت نظافت و … از دیگر اقدامات مهمی است که هم زمان با نوروز در پایگاه‌های ملی و جهانی باید مورد توجه قرار گیرد.

تشکیل کمیته بحران در نوروز ۱۴۰۳

هادی میرزایی سرپرست اداره کل امور موزه‌ها نیز در این نشست گفت: تجهیز، ایمن‌سازی، اقدامات فرهنگی و هنری، اقدامات اجرایی و مالی و هماهنگی موضوعاتی است که در نوروز ۱۴۰۳ در اماکن فرهنگی تاریخی و موزه‌ها اجرا خواهد شد.

میرزایی در ادامه با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف، ادامه داد: در نوروز امسال استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها می‌تواند به افزایش جذب بازدید کننده از موزه‌ها کمک کند.

وی با اشاره به پیش‌بینی حوادث غیرمترقبه خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته‌های بحران و پدافند غیرعامل از دیگر موضوعاتی است که باید در نوروز ۱۴۰۳ به آن توجه داشت.

توجه به کارگاه‌های صنایع دستی ممتاز در نقشه گردشگری استان‌ها

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور هم گفت: در نقشه گردشگری استان‌ها کارگاه‌های صنایع‌دستی ممتاز برای تورهای گردشگری در نظر گرفته شود که علاوه بر جذابیت دیداری به انتفاع اقتصادی کمک می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت پایگاه‌های میراث جهانی و ملی و موزه‌ها برای راه اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی گفت: تمام پایگاه‌های میراثی و موزه‌ها موظفند پیوست صنایع‌دستی داشته باشند و استان‌ها بر اساس مزیت هویتی موزه این پیوست را طراحی کنند. همچنین اطلس ویژه صنایع‌دستی در استان‌ها برای نوروز طراحی شود.

جلالی گفت: سفره‌های هفت سین و افطار دستگاه‌ها باید محلی برای معرفی صنایع‌دستی استان باشد، همچنین در هتل‌ها و بوم‌گردی‌ها نیز باید از صنایع‌دستی استفاده شود.

وی افزود: بر اساس ابلاغ رئیس جمهوری، شهرداری‌ها و استانداری‌ها موظف شدند در مبادی ورودی شهرها، بازارچه‌های صنایع‌دستی ایجاد کنند. کارگروه سوغات ملی در معاونت صنایع‌دستی راه‌اندازی کردیم تا از ظرفیت سوغات استان‌ها به خوبی استفاده کنیم. مدیران کل استان‌ها، سوغات فرهنگی هر استان را با صنایع‌دستی پیوند بزنند و ما می‌توانیم از این ظرفیت برای رونق بازارچه‌های صنایع‌دستی استفاده کنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور بیان کرد: افطار تا سحر جشنواره هنرهای سنتی و صنایع‌دستی برگزار شود، صنایع‌دستی، رکن اساسی هنرهای دینی است جشنواره‌هایی در این زمینه برگزار کنید.

شهرها و روستاهای جهانی در نوروز خودنمایی کنند

محمد حسین عسکرپور مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی در ادامه گفت: شهرها و روستاهای جهانی در نوروز می‌تواند خودنمایی کند.

وی افزود: معافیت مالیاتی برای سال آینده نداریم نرخ صفر درصد است و همه تولیدکنندگان صنایع‌دستی باید در سامانه جامع تجارت برای سال آینده فاکتور الکترونیکی لحاظ کنند و مدیران‌کل استان‌ها به واحدهای تولیدی اطمینان موضوع را اطلاع‌رسانی کنند.

فرزاد اوجانی مدیرکل دفتر بازاریابی، فروش و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی در ادامه گفت: در بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی از توان بخش خصوصی استفاده و نظارت کامل انجام شود تا کالاهای صنایع‌دستی خارجی در بازارچه‌ها ارائه نشود.

تأمین امنیت گردشگران داخلی و خارجی

وحید سلطانی مدیرکل حراست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اولویت فعالیت این اداره‌کل، رضایتمندی گردشگران اعم از داخلی و خارجی است به همین منظور، هر عاملی که موجب نارضایتی گردشگران شود را همکاران حراست بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات موضوعاتی مانند نبود یا کمبود سرویس‌های بهداشتی و یا دپوی زباله‌ها و … می‌تواند موجبات نارضایتی گردشگران را به دنبال داشته باشد از این رو، نیروهای اداره‌کل حراست در استان‌ها و تمام مجموعه‌ها، تمامی عوامل احتمالی ایجاد نارضایتی و به سختی افتادن گردشگران داخلی و خارجی را بررسی و نسبت به برطرف کردن آن‌ها کمک خواهند کرد.

سلطانی اضافه کرد: این در حالی است که با توجه به اینکه امنیت گردشگران داخلی و خارجی برای ما مهم است در استان‌ها برنامه‌های بسیار خوبی در این باره انجام می‌شود.

وی بیان کرد: به طور حتم امنیت گردشگران داخلی و خارجی را تأمین می‌کنیم و در همین رابطه حراست تیم‌های مختلفی دارد که مسائل را رصد می‌کنند تا مشکلی برای گردشگران به وجود نیاید.

با ائمه جمعه جلسه بگذارید

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم گفت: شورای فرهنگ عمومی مصوبات بسیار خوبی برای نوروز داشته که ۱۴ بند است و مدیران باید این موارد توجه داشته باشند و آن‌ها را اجرا کنند.

ضرغامی خطاب به مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: شما میزبان میلیون‌ها نفر از گردشگران داخلی و خارجی هستید و هدف آن‌ها رفع خستگی و گرفتن انرژی مجدد و استراحت و تفریح است. باید بدانید با این افراد چگونه برخورد کنید. این در حالی است که این زمان، زمان تفریح و استراحت خودتان هم هست و از آن دارید صرف‌نظر می‌کنید. از این رو باید قصد قربت کنید و کارها را برای خدا انجام دهید.

وی ادامه داد: گاهی اوقات متأسفانه به نام دین کارهایی می‌شود که مردم را از اصل آن زده می‌کند. بزرگترین و مهمترین وظیفه ما آن است که نگاه خواص را تغییر دهیم. شما مدیران نیز باید در این حوزه‌ها شجاعت داشته باشید. در بسیاری از استان‌ها و شهرها، ائمه جمعه و شخصیت‌های دینی استان با سیاست‌های توسعه گردشگری همراه هستند و ۹۹.۹ درصد آن‌ها با نگاه‌های ما موافق هستند. با این حال وظیفه مدیرکل استانی ماست که با ائمه جمعه جلسه بگذارد و درباره مأموریت‌ها و اهداف این وزارتخانه با ایشان صحبت کند.

مصیبت زباله در اماکن گردشگری

این عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه صحبت‌های خود به اظهاراتش در آخرین جلسه هیئت دولت اشاره کرد و گفت: وقتی در جلسه دولت درباره مصیبت زباله‌ها در اطراف اماکن گردشگری صحبت کردم، آقای رئیسی دستور اکید داد تا مشکل توسط دستگاه‌های مسئول حل شود.

ضرغامی افزود: رئیس‌جمهوری دستوراتی را در این باره صادر کرد و به رئیس سازمان اداری و استخدامی دستور داد تا ساختاری ایجاد شود و این موضوعات سامان‌دهی شود.

وزیر میراث‌فرهنگی در ادامه به مساجد و نمازخانه‌های بین‌راهی اشاره کرد و افزود: متأسفانه برخی از مساجد و نمازخانه‌ها در ساعات غیر نماز بسته است. در حالی که این اماکن باید باز باشند. حداقل در اماکن گردشگری و فرهنگی و تاریخی باید نمازخانه‌ها باز باشند.

تابلوهای راهنمای اماکن تاریخی و گردشگری نصب شود

ضرغامی با انتقاد از عدم معرفی و اطلاع‌رسانی اماکن تاریخی و مراکز گردشگری اضافه کرد: اطلاع‌رسانی‌های ما هنوز ضعیف است. در طول مسیر یک گردشگر گاهی اوقات هیچ تابلویی نمی‌بیند تا او را به اماکن فرهنگی تاریخی راهنمایی کند. ۵۴ کاروانسرا را ثبت جهانی کردیم ولی در حوزه اطلاع‌رسانی آن‌ها به مسافران مشکل داریم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: با وزارت راه در این باره توافق کردیم و مصوب شده است ۱۰ درصد در جاده‌ها تابلو بزنیم که تصویری از ظرفیت‌های گردشگری، اماکن تاریخی و صنایع‌دستی باشد و شرکت‌های تبلیغاتی نیز تبلیغ و حمایت کنند. من نمره خوبی به اطلاع‌رسانی و معرفی آثار و ظرفیت‌های‌مان در جاده‌ها نمی‌دهم.

وی با تاکید بر تقویت فعالیت‌های رسانه‌ای خطاب به مدیران وزارتخانه گفت: شما مدیران با خبرنگاران مصاحبه کنید، اطلاع‌رسانی کنید، با مردم حرف بزنید با مردم جلسه و نشست بگذارید و به کارهای آنان رسیدگی کنید. اگر کاری انجام نشد، عذرخواهی کنید و بابت آن توضیح بدهید. مدیران در خدماتی که به مردم باید ارائه شود، دو برابر وسواس به خرج دهند. پایگاه‌های ملی و جهانی آبروی ما هستند. مراقب باشید در نوروز مردم از خدمات خوبی برخوردار باشند.

اعلام شرایط فعالیت مراکز تاریخ و گردشگری در ایام نوروز

علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: در مراسم به استقبال نوروز که امسال سومین دوره آن است، برنامه‌های سال گذشته را آسیب‌شناسی و برای سال آتی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی به ثبت جهانی نوروز در سال ۱۳۸۸ و ثبت جهانی «افطاری و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وابسته به آن» در آذرماه سال جاری اشاره کرد و آن را اتفاقی بزرگ دانست که باید در ایام نوروز، برنامه‌های ویژه‌ای برایش تدارک دیده شود.

دارابی در ارتباط با ساعت کار مجموعه‌های تاریخی با بیان اینکه دستورالعمل جامعی تبیین شده است، ادامه داد: ویژه‌برنامه‌های نوروزی از ۲۴ اسفند آغاز می‌شود و تا نیمه فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد. در این ایام از ۱۰ تا ۲۱ میزبان بازدیدکنندگان هستیم.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی افزود: ۸۲۹ موزه فعال در کشور داریم که ۲۸۶ موزه، زیر نظر وزارتخانه هستند. همچنین با توجه به ۵۴ کاروانسرایی که امسال ثبت جهانی شد، تعداد سایت‌های جهانی در سراسر کشور به ۱۰۷ سایت رسیده که همراه پایگاه‌های ملی و محوطه‌های تاریخی در ایام نوروز به گردشگران خدمات می‌دهند.

وی ادامه داد: همچنین اماکن منتخب که امکان برگزاری مراسم تحویل سال را دارند، در نخستین روز سال جدید از ساعت ۴:۳۰ صبح به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

به گفته دارابی، در «شب‌های قدر» ساعت بازدید اماکن تاریخی، موزه‌ها و پایگاه‌های ملی و جهانی از ۱۰ صبح تا ۱۷ است.

وی به تصویب و ابلاغ ارزشیابی هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی و میراث داران تمدنی در شورابی عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: در نوروز ۱۴۰۲ در سراسر کشور ۱۴۰۰ بازارچه صنایع‌دستی دایر شد و این رویه برای نوروز سال ۱۴۰۳ هم در دستور کار قرار دارد.

استفاده از ظرفیت همیاران میراث‌فرهنگی و انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، توجه به روایتگری و جهاد تبیین، درختکاری در محوطه پایگاه‌های میراث‌فرهنگی و تدارک مکان‌هایی برای صرف غذای افراد دارای عذر شرعی از دیگر نکات مطرح شده از سوی دارابی در این مراسم بود.

مشاهده مطالب بیشتر

انتشارات علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تمرکز بر نقش تغییرات فرهنگی در جامعه و تأثیر آن بر ساختار اجتماعی و ارتباطات بین افراد. تلاش برای درک عمیق‌تر نحوه تأثیر فرهنگ بر عقاید، ارزش‌ها و رفتارهای افراد و جوامع.
دکمه بازگشت به بالا