نماد سایت مجله ایرانی

آیا روی دنا پلاس از موتور جدید و متفاوتی استفاده شده است؟

آغاز تولید انبوه دنا پلاس توربو 6 دنده

مرداد 1401: بعد از گذشت چندین ماه از شروع تولید آزمایشی، حالا آقای کیانوش پرومجیب، قائم مقام توسعه و تولید ایران خودرو، خبر داده که دنا پلاس توربو 6 دنده، به تولیدانبوه رسیده و آماده ورود به بازار کشورمان است. وی همچنین گفته که تا پایان سال 1401، حدود 15 هزار دستگاه از این محصولف تحویل مشتریان می‌شود. اما دنا پلاس توربو 6 دنده چه امکانات جدیدی دارد و تفاوتش با دنا پلاس توربو 5 دنده چیست؟ برای جواب دادن به این سوال، ابتدا باید از گیربکس MT6 آن سخن بگوییم؛ این گیربکس 6 سرعته جدید، که اولین‌بار روی راناپلاس سقف شیشه‌ای ( قرار گرفته بود، بیش از 85 درصد قطعاتش نسبت به گیربکس BE ساخت پژو، یا تغییر کرده یا بهبود یافته است.

موبایل

ضمن اینکه میزان داخلی سازی آن نیز به بالای 95 درصد رسیده. به همین دلیل، صرفه اقتصادی بیشتری برای ایران خودرو دارد. از طرف دیگر، اضافه شدن دنده ششم، باعث کاهش آلایندگی موتور و همچنین باعث بهبود 5 درصدی مصرف سوخت خودرو (در سرعت‌های بالای 120 کیلومتر برساعت) شده است. به لحاظ آپشن‌ها، به غیر از اضافه‌شدن فرمان برقی، تفاوت دیگری میان دنا پلاس توربو 6 دنده با دنا پلاس توربو 5 دنده وجود ندارد.

جهت اطلاع از شرایط فروش اقساطی دنا پلاس و فروش اقساطی دنا پلاس توربو اتومات با کارشناسان فرنام خودرو تماس بگیرید.

 آپشن های جدید دنا پلاس اتومات

اردیبهشت 1401: در میان انبوهی از محصولات ایران خودرو که در جریان  رونمایی شدند، یک دستگاه دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز حضور داشت که بدون از هرگونه هیاهوی خبری، گوشه‌ای در غرفه ایران خودرو ایستاده بود. اما این خودروی خاکستری رنگ، با هر دناپلاسی که تاکنون دیده بودیم، متفاوت بود.

قبل از هرچیز، دوباره باید یادآوری کنیم که در اینجا، درباره دنا پلاس توربو اتوماتیک صحبت می‌کنیم. خودرویی که ایران خودرو به نمایشگاه امسال آورده بود، در ظاهر فقط با داشتن «شیشه دودی عقب» متفاوت از سایر اعضای خانواده‌اش بود ولی در باطن، تغییرات بسیار خوب دیگری برای آن رخ داده است که مهم‌ترین‌شان، اضافه‌شدن آپشن‌های زیر است:

این نسخه جدید دنا پلاس توربو اتوماتیک، با کد کلاس 70705 در طرح فروش دنا پلاس اقساطی وارد بازار خواهد شد اما زمان عرضه آن هنوز نامشخص است. البته ایران خودرو با انتشار اطلاعات این خودرو در نمایشگاه تهران، به صورت تلویحی به مشتریان گفته که منتظر فروش آن باشند:

 دو محصول جدید دنا پلاس در سال 1400

اسفند 1399: تقریبا از اواخر پاییز 99 بود که آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) ضمن تایید استفاده از  به همراه گیربکس 6 دنده جدید (MT6) در ، خبر داد که دومین محصول ایران خودرو که با این گیربکس جدید تولید می‌شود، دنا پلاس است. طبق برنامه‌ریزی ایران خودرو، در سال 1400، دو محصول جدید به خانواده «دنا پلاس» اضافه می‌شود که عبارتند از:

آقای حاجی اسماعیلی (مدیر پروژه گیربکس 6 سرعته ایران خودرو) گفته که گیربکس MT6 ابتدا روی «» نصب می‌شود. سپس از اوایل سال 1400 نیز ایران خودرو، آنرا روی «دنا پلاس توربو دستی» نصب می‌کند. دنا پلاس توربو MT6، به غیر از ارتقای موتور، تغییر مهم دیگری را تجربه نکرده و حتی آپشن‌هایش با آپشن‌های دنا پلاس توربو MT5 یکسان خواهد بود. ایران خودرو همچنین در نیمه اول سال 1400، نسخه نیمه اتومات (AMT) این گیربکس را هم می‌سازد و دوباره آنرا روی رانا پلاس قرار می‌دهد.

درباره دنا پلاس بهینه، که با کد +NA در ایران خودرو شناخته می‌شود، هنوز اطلاعات موثقی در دست نیست اما می‌دانیم که با موتور +EF7 به بازار خواهد آمد که تغییرات فنی خوبی مانند فناوری DVVT و پمپ روغن متغیر، مجهز است. در دنا پلاس بهینه، قدرت و گشتاور، تقریبا ثابت مانده اما مصرف سوخت، حدود یک لیتر کاهش یافته است. درباره امکانات و آپشن‌های دنا پلاس بهینه، هنوز خبری در دست نیست اما آنطور که رسانه‌ها می‌گویند، باید احتمالا باید منتظر اضافه شدن «فرمان برقی» به این خودروی جدید باشیم.

مقایسه کیفیت دنا پلاس با دنا پلاس توربو

آذر 99 | شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در گزارش آبان‌ماه 99 خود، برای نخستین‌بار، وضعیت کیفیت خودرو دنا پلاس توربو را هم بررسی کرده که البته با نتیجه جالبی هم همراه شده است. طبق ، دنا پلاس توربو، تنها خودروی موجود در سطح قیمتی 3 بوده و تنها 3 ستاره کیفی گرفته است. این درحالی است که در سطح قیمتی 4، دنا پلاس معمولی در کنار خانواده ، هردو دارای 4 ستاره کیفی هستند. با اینکه شرکت بازرسی، کیفیت خودروها را در سطوح قیمتی یکسان با یکدیگر مقایسه می‌کند (و مثلا خودرویی 4 ستاره در سطح قیمتی 3، کیفیت یکسانی با خودروی 4 ستاره در سطح قیمتی 4 ندارد)، ولی به هرحال واضح است که دنا پلاس توربو، در بحث کیفی، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دنا پلاس معمولی داشته است.

راهنمای مالتی مدیا دنا

مهر 99 | ایران خودرو، از شهریورماه 99، سیستم مالتی مدیای جدیدی را روی خانواده دنا نصب کرده که ویژگی‌های زیر را دارد:

به همین دلیل، آندسته از مشتریانی که آنها با سیستم مالتی مدیای مطابقت ندارد، باید از اطلاعات کاتالوگ زیر، استفاده کنند:

 افزایش ایربگ‌های دنا پلاس اتومات

مرداد 99 | در جدیدترین آپدیتی که ایران خودرو در سایت اینترنتی خود انجام داده، شاهد افزایش تعداد ایربگ‌ها در دنا پلاس توربو اتومات هستیم. همانطور که می‌دانید، سری اول این خودرو قرار است با کد کلاس 70702 تحویل خریدارانش شود. ایران خودرو برای این کد کلاس تا قبل از تابستان 99، دو ایربگ معرفی کرده بود اما در آپدیت تابستان 99، ایربگ‌های جانبی را هم اضافه کرده و تعداد ایربگ‌های دنا پلاس توربو اتومات را به 4 عدد رسانده است. با افزایش تعداد ایربگ‌ها می‌توان چنین نتیجه گرفت که ایران خودرو دیگر تمایلی به عرضه تیپ L1 دنا پلاس توربو اتومات ندارد.

مشخصات دنا پلاس توربو اتومات

اردیبهشت 99 | ایران خودرو برای نخستین بار، مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتومات را منتشر کرده است. طبق اطلاعات ایران خودرو، احتمالا دنا پلاس توربو اتومات قرار است در ابتدا با کد کلاس 70702 تحویل مشتریان شود. بنابراین این خودرو با همان آپشن های دنا پلاس توربو دنده ای کلاس 70402 بدست خریداران می رسد اما با 2 ایربگ بیشتر! یعنی:

تفاوت دنا پلاس توربو اتومات با دنا پلاس توربو دنده ای

دقیقا از 27 دی‌ماه 96 بود که تست زمستانی دنا پلاس توربو اتومات به مدت 10 روز در کره جنوبی آغاز شد. در این تست، علاوه‌بر مهندسان ایرانی و کره‌ای، مشاورانی هندی نیز حضور داشتند. هشتم خردادماه 97 نیز طی مراسمی، تست این جعبه‌دنده اتومات، خاتمه یافت. این تست‌ها را شرکت موترین (Motrain) برای ایران خودرو انجام داده‌ است. این شرکت با این‌که تخصص اصلی‌اش در تامین قطعات خودرویی (به‌ویژه جعبه‌دنده) است، اما در زمینه طراحی، تولید و حتی مشاوره نیز خدمات فنی و مهندسی به مشتریانش می‌دهد. نکته جالب دنا پلاس توربو اتومات این است که ، سفارش ساخت جعبه‌دنده‌ای جدید را به کره‌ای‌ها نداده بلکه آنرا از دستی به اتومات تغییر داده است! طبق گفته‌های شرکت موترین، مهندسان این شرکت برای اتومات‌شدن این خودرو، بیش از 30 قطعه از جعبه‌دنده را مجددا طراحی کرده‌اند.

مدل دنا پلاس توربو دنده ای دنا پلاس توربو اتومات
نوع موتور EF7-TC
حجم موتور 1645 سی سی
جعبه دنده 5 سرعته دستی 6 سرعته اتومات 2 حالته
قدرت 150 اسب بخار
گشتاور 215 نیوتن متر
شتاب 10 ثانیه 9.5 ثانیه
سرعت 205 کیلومتر برساعت
استاندارد یورو4 قابل ارتقا به یورو5
مصرف ترکیبی 7.94 لیتر 8.1 لیتر

جعبه دنده ای که ایران خودرو برای دنا پلاس توربو اتومات درنظر گرفته از نوع دو حالته است؛ یعنی حالت «اسپرت» و «زمستانی» را هم در اختیار راننده اش قرار می‌دهد. جالب است که ایران خودرویی‌ها میزان مصرف ترکیبی را برای هردو مدل، تقریبا یکسان اعلام کرده‌اند. در بحث تجهیزات نیز ایران خودرو همان آپشن‌های که به دنا پلاس توربو دنده‌ای اضافه کرده بود، برای دنا پلاس توربو اتومات نیز استفاده کرده. بنابراین هیچ تفاوت آپشنی میان مدل دنده ای و مدل اتومات این خودرو وجود ندارد. مهم‌ترین‌ آپشن‌های دنا پلاس توربو اتومات عبارتند از:

تفاوت دنا پلاس اتومات با دنا پلاس دنده ای

اولین سوالی که برای بسیاری از مشتریان پیش آمده این است که دنا پلاس اتومات به غیر از جعبه دنده اتوماتش، چه تفاوت های دیگری با دنا پلاس دنده‌ای دارد؟ جواب واضح است: هیچ تفاوتی! آنطور که در سایت ایران خودرو اعلام شده، دنا پلاس اتومات هیچ تفاوتی با دنا پلاس دنده ای ندارد که یعنی همان 5 آپشنی که ایران خودرو به‌تازگی از روی خانواده دنا پلاس حذف کرده بود، در دنا پلاس اتومات هم ناموجود است.

 تفاوت دنا پلاس توربو با دنا پلاس معمولی

در آخرین هفته از آذرماه 96، ایران خودرو با حضور رئیس مجلس، تولیدانبوه دنا پلاس توربو را آغاز کرد؛ خودرویی که در مدل 97 تحویل مشتریان شد. اما این محصول جدید چه تفاوت‌هایی با دنا پلاس دارد؟

 دنا پلاس توربو تمایز ظاهری ویژه‌ای با دنا پلاس ندارد. فقط می‌توان از روی طرح جدید و بزرگ‌تر رینگ‌هایش، آنرا تشخیص داد. البته کابین این خودرو نیز با همان تجهیزات کابین دنا پلاس است، اما با سه ویژگی کاملا جدید که عبارتند از:

تفاوت دنا پلاس با دنا پلاس توربو، درست مانند تفاوت سورن با سورن توربوست. ایران‌خودرو در هر دو مدل، از پیشرانه EF7 یورو 4 بهره گرفته که هم مصرف سوخت و هم شتاب خودرو را بهبود داده. همچنین از عدد حک‌شده بر گل‌گیر جلو، می‌توان فهمید که ایران‌خودرویی‌ها اصرار دارند حجم پیشرانه را 1.7 لیتر اعلام کنند؛ درصورتی‌که حجم دقیق آن 1646 سی‌سی است و هر طور این عدد را گرد کنید، بازهم 1.6 لیتر می‌شود نه 1.7 لیتر!

دنا پلاس دنا پلاس توربو
پیشرانه 1.6 لیتری EF7 1.6 لیتری EF7 توربو
قدرت 115 اسب‌بخار 150 اسب‌بخار
گشتاور 157 نیوتن‌متر 215 نیوتن‌متر
سرعت 190 کیلومتربرساعت 205 کیلومتربرساعت
شتاب 13.5 ثانیه 10 ثانیه
جعبه‌دنده 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
مصرف جاده‌ای 6.2 لیتر 5.7 لیتر
مصرف ترکیبی 7.7 لیتر 7.3 لیتر
وزن 1258 کیلوگرم 1262 کیلوگرم
سایز چرخ 195/60R15 205/50R16

* اطلاعات جدول فوق، از سایت ایران خودرو گردآوری شده است.

تفاوت دنا پلاس با دنا معمولی

دنا پلاس را باید اولین فیس لیفت دنا بدانیم؛ فیس لیفتی که هرچند تغییرات مختصری دارد اما به خوبی توانسته دنا را به بازه قیمتی بالاتری بکشاند! دنا پلاس در پاییز سال 95 معرفی شد. سپس ایران خودرو از زمستان همان سال آنرا به خطوط تولیدش برد و نهایتا اولین سری آن به‌عنوان مدل 96 به بازار آمد. تفاوت‌های دنا پلاس با دنا معمولی هم در ظاهر است و هم در تجهیزات. مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری دنا پلاس عبارتند از:

خروج از نسخه موبایل